U
ulricac: Hej! Vår arkitekt fick omarbeta ritningarna så summan blev lite högre än vad han först uppskattat men 18.800 blev slutsumman. Därefter finns två alternativ. Vi började med att kontakta ett antal firmor för att få offerter på hela arbetet. Vi tyckte dock att priset blev lite väl högt så vi anlitade istället en person som gjorde konstruktionsritningar (ej klar med priset ännu men ca
5 svar · 4,5k läst
kungkokos
kungkokos: Fick erbudanet av DNBNOR idag - 1 mån 4,86, 3 år 4,61 och 5 år 4,70
5 svar · 3,7k läst
C
CN: Tack swetrot! Intressant det du skriver om "prutmån", det var bra att känna till. Snällt att svara så snabbt! Hoppas att flera har tips och hjälp. Mvh! C
2 svar · 3,3k läst
HusByggarTomten
HusByggarTomten: Som sagt, beror väl på lite hur ekonomin ser ut och vad man anser att huset är värt eller kommer vara värt. Det är ju egentligen vikitigare att huset håller ett högt värde, även om marknaden går ner, än om räntekostnaderna ligger på gränsen eller inte. Bara man har möjlighet att sälja och inte få minus kassan! Vi kommer att ha lån på dryga 4 men huset är värt minst 6 i
6 svar · 4,9k läst
W
Wester: Äldre hus har lägre tax värde. Har själv värdeår 1909 eller om det var 1929 och mitt K/T värde är långt över 5 (iförsig har jag den åsikten att skatteverket ska skita i vad jag gör med mitt hus). Det finns även andra faktorer som kan spela in tex tomtmark. Är tomten avstyckningsbar i säg 3 till tomter så spelar det ju extremt stor roll på värdet på huset (om man nu inte bor
4 svar · 6,7k läst
F
fredr33: Tror också det var ett klokt beslut. En snarlik tråd är: Klickiklick
13 svar · 4,2k läst
W
wintermania: Fick pris idag på installation av braskamin, komplett med skorsten, samt installation av en skorsten på befintlig pelletspanna i garage. Totalsumman blev 12500 riksdaler inklusive momsen. Det är mycket pengar som seglar iväg på några få timmars jobb för ett proffs, men samtidigt känner jag på mig att mitt eget schema blir fullspäckat ändå eftersom jag kommer att göra det mesta på
0 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Det är nog ett ganska normalt påslag för totalentrepenad, det är också ganska vanligt att hussäljarna under förhandlingen får det att låta som totalentrepenad utan att faktisk lova det. Och sedan visar det sig vara en delad entrepenad när det är dags att skriva på. Tydligen har du lyckats förmedla intrycket av att affären står och faller med entrepenadsformen (duktigt gjort). Att
1 svar · 7,1k läst
J
Jerre: Ok, då borde vi ha på fötterna helt enkelt, då är det upp till rörfirman att se till att ha skrivet på allt, fattar inte att de inte sett till att skaffa fram ett avtal med detaljerna som vi skrivit på just för att slippa sådna här problem? Orutinerat av firman kan man tycka... Idag ska vi börja ta fajten så får vi se vad de säger. Vad gäller att åka och handla flera gånger per
4 svar · 4,6k läst
Swetrot
Swetrot: Ja, det finns det. Om det är ett lantbruk som bedrivs i bolagsform så finns det rätt mycket man kan göra. Reavinstskatten är inte tillämplig på samma sätt då. Jag föreslår att ni kontaktar en skattejurist som kan gå igenom de olika alternativen. LRF Konsult är väldigt duktiga på just detta med lantbruk.
1 svar · 2,6k läst
J
jonand: Man blir imponerad av vilka bra råd som man faktiskt får i detta forum. Jag menar faktiskt allvar. Doldrs förslag skulle jag prova först, kan absolut funka. 50 papp i topp kan banken baka in i botten bara för goodwill, kostar banken väldigt lite. Mikael förslag kan funka som utväg hos banken, i landet lagom. I värsta fall skulle jag betala av hela klabbet med reserven.
8 svar · 8,1k läst
pellefant
pellefant: när vi lånade upp 100' till och skrev om lånen hade räntan stigit lite jämfört med vad den var när lånen ursprungligen togs. banktjänstekvinnan gjorde beräkning av den nya månadskostnaden som skulle bli lägre än den som var innan. jag ifrågasatte detta när vi kom in igen för att ändra lånen, jag hade med hennes uträkningar där jag inte kunde förstå vad hon räknat,-det kunde
12 svar · 6,2k läst
K
kobban: Vi förhandsband aldrig något. Vi la upp alla lån när bygget var klart.
2 svar · 3,3k läst
M
MagDah: Trivselhus ligger ofta kring 14-15000 per m2, så om ni bygger ett hus på 140 m2 hamnar notan kring 2 Mkr. Men sedan tillkommer tomt, markarbeten, bygglåneräntor, avgifter för pantbrev, VA, bygglov, kvalitetsansvarig mm. Räkna även med lite tillval utöver standard. Tänk slutligen på trädgården som kan kosta en del. Obs att Trivselhus oftast arbetar med delad entreprenad.
3 svar · 4,1k läst
Swetrot
Swetrot: Räntesatserna du har fått är inte världens bästa, men å andra sidan så är det en kalkyl och till det duger de bra. Vad gäller nybyggda hus så är det svårt att få till dem för det pris du har som tak. I slutänden handlar det om vad tomten kostar, hur tomten ser ut så att markberedningen blir billig, och hur mycket ni kan göra själva. Mina erfarenheter är att har man barn så
3 svar · 7,2k läst
W
Washo: haha jag är förvirrad =) fick veta att att man inte får dra av..det upphörde för ca ett år sedan... så då e det oki att anlita svarthjälp ju :P
4 svar · 3,9k läst
S
Sveabertil: Hej igen! Tack för alla svar. Den gamla tråden hjälpte mig till sist fram till att de var "Sektionsfakta, NYB" jag letade efter. Köpes på: http://www.wikells.se/ För att hitta boken, klicka på "Sektionsfakta" och sedan på "Nybyggnation": Länk till en broschyr om boken där man kan se lite hur tabellerna ser ut: http://www.wikells.se/download/broschyrer/NYBbok_0809.pdf Boken är ganska
4 svar · 5,3k läst
yonna
yonna: Jag har precis byggt nytt som ensamstående och med pension som närmar sig med stormsteg. Har ingen högre lön men har petat in en såld villa i nybygget. Däremot har jag skött mina bankåtagande i alla år som ensamstående mamma och har också kunnat visa ett moderat sparande. Det gäller, som sagts tidigare, att visa fram trovärdiga :rolleyes: byggkalkyler och se till att
5 svar · 8,0k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Detta är en bra tråd med många goda råd. Det bidrag jag vill göra förutom alla tankar på att prova först att spara pengarna och se till att Ni känner att Ni kan leva så, är att lägga till frågan om marginal. Tänk att lönen kanske inte stiger så mycket som nämns ovan, tänk att ränta kanske stiger, tänk att en större smäll inträffar i bil eller hus så ni måste köpa
12 svar · 11,6k läst
G
Gulan: Kollade med vår konsumentvägledare och hon sa att det för skilja 15% i en produktionskalkyl , men hon verkade lite osäker.
3 svar · 4,2k läst
L
LinaoMarkus: Nu ficka jag ett svar som jag hoppas är korrekt. För 2007 ska jag betala fastighetsskatt, men bara på tomtens taxeringsvärde. Detsamma gäller en obebyggd tomt. Nedlagd kostnad verkar bara vara siffror de tar in för att de tycker om just siffror.
6 svar · 4,5k läst
H
Henjen: Tack för svaret! Som du säger har vi redan börjat bli lite blinda för detta, men det är ändå något som stör oss. Känns inte som att man skall behöva acceptera detta när man lägger ut såpass mycket pengar när man bygger nytt. Vi fattar inte hur de har kunnat montera elementen på detta vis...
2 svar · 4,3k läst
A
Anonymiserad 10051: Det finns pengar att tjäna, men frågan är då ständigt, är det värt det? För vår del, helt klart, andra kanske värderar sin tid annorlunda, men men, alla är ju olika och tur är väl det! Hade vi inte gjort mycket själva hade enbart huset gått loss på minst 3 mille, så det är bara att le och vara glad, ingen utlandsresa på ett tag och fritid, tja det är väl husbygget det... ;)
10 svar · 15,5k läst
P
PP72: Vi är intresseare av ett hus som kostar 1,2 milj när stommen är rest (2-plan 160m2). Hur mycket kan man räkna med att den totala kostnaden blir? (från x kr). Vi vill nu arbeta med en kontakt som slutför huset (inkl. mark, el o.s.v). Någon som kan rekommdera ett bra och billigt företag? Tomten ligger i Nacka. Vi är inte främmande för utländsk arbetskraft.
0 svar · 2,4k läst
D
Donald Trump: Bosen, du ska nog kontakta en mäklare på orten för att komma "i närheten av en rimmlig gissning". Att generellt påstå att ett garage måste göra ett hus mer värt är som att säga att tights gör alla kvinnor vackrare. Jag tog upp detta i ett svar i en annan tråd att ett garage lika gärna kan sänka värdet på huset.
7 svar · 11,8k läst
Swetrot
Swetrot: Jag hittade en sida som hade en bra kalkyl, matade in mina värden och fick fram vad jag skulle spara. "Problemet" i sammanhanget är att jag har bergvärme som gör att värmen inte kostar så mycket, men i gengäld är det en rätt så häftig investering. Det gör att isoleringsåtgärder är det svårt att få någon lönsamhet på, om inte energipriserna stiger med våldsamma tal.
36 svar · 9,3k läst
H
hempularen: Precis som Klas säger så är det svårt att få ersättning för dolda fel. Det är inte värt risken och oron inför en dyr process såvida inte fallet solklart, eller att det rör sig om så stora summor att man helt enkelt inte har råd att lägga sig. Däremot så kan man ju alltid prova att kräva säljaren, i många fall är ju säljare nprecis lika orolig om det blir process. Det första
6 svar · 3,1k läst
Swetrot
Swetrot: Håller man sig till medelvärdena så sitter man rätt så bra till. Om vi då räknar med ett lån på 2Mkr så skall man ha netto i månaden minst 29.750kr om man är en familj med två vuxna och två barn och inte har några andra lån, och detta då för att ligga på en av banken ansedd miniminivå.
4 svar · 4,5k läst
Swetrot
Swetrot: Det är Danske Bank som ligger bakom, och de har en rad olika kontor i bl.a. Skåne. Läs mer på deras hemsida www.danskebank.se. De som jag kommer ihåg dem för är att de har en produkt som heter Duoflex som ger dig samma ränta på dina sparpengar som du har på ditt bolån. Det gör att man kan ha en rätt så bra reserv ligga på sparkontot utan att det kostar mer än om man skulle ha
1 svar · 4,4k läst
Carnivore
Carnivore: Självklart har väl de flesta lånat till sitt boende och lite mer än så i många fall... men jag fastnade lite på det jag klistrar in nedan. "Varför jag undrar är för att jag vill efter renoveringen kunna baka in detta lån som en del av huslånet. Vill inte stå kvar med ett blanco-lån på 100 000 när allt är klart."
12 svar · 16,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.