3 861 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Få ett bra Bottenlån ?
Ska i dagarna förhandla med min bank. Och på dom olika bankernas hemsidor är bottenlånet på ca 5,35% .5,35% på våran bank alla fall, på ett 5 årigt.
Ni som byggt färdigt och bundit om erat lån hur mycket kunde ni pressa ner lånen.
Och hur delade ni upp dom ?
Kreditivet fick vi ner 2% vilket medförde byte av bank.
Mycket tacksam för råd och erfarenheter.
Ni som byggt färdigt och bundit om erat lån hur mycket kunde ni pressa ner lånen.
Och hur delade ni upp dom ?
Kreditivet fick vi ner 2% vilket medförde byte av bank.
Mycket tacksam för råd och erfarenheter.
Det är väldigt många som tror att räntan kommer att börja vända under 2008, alltså att det höjs någon gång till under första halvåret och sedan kommer den vända neråt och börja sänkas, som sagt spekulationer.
Men när många "förståsigpåare" tror att räntan kommer att vända så kanske det inte är det bästa att binda i 5 år. Om ni klara av det ekonomiskt så kanske ni kan dela upp lånet i 3 delar, en rörlig, en på 2 år och en på 5 år. Så har ni ju chansen att få del av sänkningen OM den kommer, men samtidigt inte tagit allt för stor risk om man bestämmer sig för att höja räntan.
- M
Men när många "förståsigpåare" tror att räntan kommer att vända så kanske det inte är det bästa att binda i 5 år. Om ni klara av det ekonomiskt så kanske ni kan dela upp lånet i 3 delar, en rörlig, en på 2 år och en på 5 år. Så har ni ju chansen att få del av sänkningen OM den kommer, men samtidigt inte tagit allt för stor risk om man bestämmer sig för att höja räntan.
- M
Vi gjorde så att vi ringde eller mailade alla banker i vår stad och frågade vad de kunde ge för ränta. Därefter träffade vi de intressantaste bankerna och gick igenom kalkyler osv. Frågade vilken ränterabatt de kunde ge. Tog den lägsta räntenivån och ringde/mailade kontaktpersonen på en av de andra bankerna för att se om de kunde bjuda under, tog denna nivå till nästa bank osv. Kör varv efter varv men ta in offerterna ungefär samtidigt, så ni kan jämföra dem och se till att villkoren liknar varandra. Kan ni koppla ränta till reporänta eller Stibor är det nog bra, för då vet man att banken inte smyghöjer, utan räntan stiger/sjunker endast om riksbanksräntan förändras. Vi fick uppfattningen att det var bättre att prata med någon lite högre upp i hierarkin, men det kan ju vara svårt att välja person på banken. Man kan ju dock alltid försöka maila chefen för privatmarknaden eller liknande lagom uppsatt person som man hittar på en hemsida eller via telefon!
Just nu är ju de bundna räntorna på samma nivå som den rörliga, vilket innebär att bankerna inte tror på ytterligare räntehöjningar. Vill man ha stabilitet i sin ekonomi kan man ju hävda att det nästan aldrig varit "billigare" att binda räntan än nu. Å andra sidan är det ju lite surt att sitta med bundna lån när ränta början sjunka i sommar. Vi körde därför rörligt.
Vi hade 4,45% på både botten- och topplån efter mycket möda och stort besvär, men så tjuvhöjde banken 0,20 och vi orkade inte byta... Så det hade varit bra att ha den kopplad till en riksbanksränta... Gör dom om det blir det till att byta bank igen!
/Pontus
Just nu är ju de bundna räntorna på samma nivå som den rörliga, vilket innebär att bankerna inte tror på ytterligare räntehöjningar. Vill man ha stabilitet i sin ekonomi kan man ju hävda att det nästan aldrig varit "billigare" att binda räntan än nu. Å andra sidan är det ju lite surt att sitta med bundna lån när ränta början sjunka i sommar. Vi körde därför rörligt.
Vi hade 4,45% på både botten- och topplån efter mycket möda och stort besvär, men så tjuvhöjde banken 0,20 och vi orkade inte byta... Så det hade varit bra att ha den kopplad till en riksbanksränta... Gör dom om det blir det till att byta bank igen!
/Pontus
Vi pratade med svenskfast. som förmedlar bolånen åt Dnbnor för två månader sen
så fick vi utan att tjata 0.2% rabatt på den rörliga och 0.3% på fast ränta i rabatt.
Räntan på den rörliga var då 4.43% och med rabatt altså 4.23%, jag ringde deå min bankman på Seb
och frågade varför jag inte borde byta bank, då sa hon att du kan få 4.25% här så slipper du byta.
Och så blev det. Seb:s ränta är 5.65% och vi fick en kundrabatt på 1.40%.
så fick vi utan att tjata 0.2% rabatt på den rörliga och 0.3% på fast ränta i rabatt.
Räntan på den rörliga var då 4.43% och med rabatt altså 4.23%, jag ringde deå min bankman på Seb
och frågade varför jag inte borde byta bank, då sa hon att du kan få 4.25% här så slipper du byta.
Jisses vilken bra rabatt.Peter2400 skrev:Vi pratade med svenskfast. som förmedlar bolånen åt Dnbnor för två månader sen
I går fick vi 0,2% (5årigt & rörligt) trots att jag påpekade att svenskfast var betydligt lägre. Dom sa då att dom själva har ett pålägg på 0,35% när dom lånar sina pengar och går dom lägre så är det ren förlust dom tjänar bara 0,15% på oss sa dom...
Vet inte riktigt hur dom får ihop det till det .....
Vi har inte bestämmt oss ännu, men det känns tryggt att ha en lokal bank ändå...
Det är tyvär i den här situationen många enligt mig gör fel.I går fick vi 0,2% (5årigt & rörligt) trots att jag påpekade att svenskfast var betydligt lägre. Dom sa då att dom själva har ett pålägg på 0,35% när dom lånar sina pengar och går dom lägre så är det ren förlust dom tjänar bara 0,15% på oss sa dom...
Vet inte riktigt hur dom får ihop det till det .....
Vi har inte bestämmt oss ännu, men det känns tryggt att ha en lokal bank ändå...
Man litar på, tar råd av och tycker synd om en person som är anställd av sin bank enbart
för att skapa en "god" relation med sina kunder och tjäna så mycket pengar på dom som möjligt.
Min erfarenhet är att man kan aldrig lita på försäljare, vare sig mäklare, bilhandlare eller bankmän.
Ja det är nog sant.Peter2400 skrev:Det är tyvär i den här situationen många enligt mig gör fel.
Man litar på, tar råd av och tycker synd om en person som är anställd av sin bank enbart
för att skapa en "god" relation med sina kunder och tjäna så mycket pengar på dom som möjligt.
Min erfarenhet är att man kan aldrig lita på försäljare, vare sig mäklare, bilhandlare eller bankmän.
Ska göra ett nytt försök med våran bank efter att svenskfast kontaktat oss,och jag har på papper vad dom erbjuder.
Ja det är ju svindåligt. Varför ska ni betala en halv % mer när ni inte behöver? Knalla in på er bank och slå näven i bordet. Säg åt dem att matcha SvenskFast annars tar ni ert pick och pack och går någon annanstans.
Klicka här för att svara