Ekonomin i stort

2k läst  11 svar

1. loffes
    Medlem Nivå 6
    Är det några som vågar sia om framtiden vad det gäller den ekonomiska situationen både
    i Sverige och i övriga världen. Sysselsättning, räntor och börser.

Sverige:
    En turbolent börsvår. Ingen räntehöjning kanske sänkning. Sysselsättningen är beroende av
    stora företag och omvärlden. Tunga företag lämnar rapporter den närmsta månaden/månaderna
    hur dom visar känns viktigt.

Europa
    ECB tror jag kommer att sänka räntan något

USA
    FED har precis sänkt räntan 0,75 punkter i ett extra insatt möte. Har stora problem vad det gäller
    fundamentala samhällsstrukturer vilket avspeglar sig i bank/bolån.
    När USA nyser får övriga världen förkylning (Är det så man säger)
    EDIT: Usa visar också att världsekonomin är fortfarande beroende av den amerikanska marknaden,
    Kina och övriga asien (eller annan kontinent) har inte axlat den rollen.

Asien
    HETT. Främst i regionerna längst Kinas kust. Svårt att få en helhetsbild av denna region,
    En avkylning är säkert positiv i det långa loppet.

Afrika
    Stor potential men det instabila politiska läget gör stora delar oaktraktiva för investerare.

Sydamerika
    Sett till hela regionen så är det stark tillväxt sett som helhet. Brasilen är ett av länderna i
    den populära BRIC fonden

2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Konjunkturen i Sverige kommer inte vara lika bra som tidigare, utan vi kommer kanske att få vänja oss vid att läsa tidningsrubriker om varsel och uppsägningar i större omfattning än tidigare. Det viktiga tycker jag är att man försöker hålla ekonomin på plussidan även i en lågkonjunktur. Tillväxt på 2 - 2,5% är bra i en lågkonjunktur och skapar inte samma sociala misär som när ekonomins tillväxt backar. Mycket av svensk ekonomi bygger på ett par dussin stora företag som är beroende av en bra konjunktur i världen. Trots allt kan vi inte göra så mycket i det här landet om resten av världens ekonomier rasar samman.

Jag är orolig för Kina i första hand, eftersom deras ekonomi dels är byggd på kommunistisk planekonomi i grunden, dels är den väldigt sammansvetsad med USA. Kinesiska staten har köpt amerikanska statspapper i stor omfattning och lånar idag ut pengarna de tjänar på att exportera saker till USA, så att de har råd att fortsätta importera kinesiska produkter. I längden håller inte det...

USA visade igår att deras ekonomi är djupt ner i skiten. Kraftiga räntesänkningar utanför ordinarie schema tyder på att man för några veckor sedan uppenbarligen grovt underskattade problemen i ekonomin. Det höga oljepriset, krigsföringen, budgetunderskottet, den negativa handelsbalansen, de enorma förlusterna inom bolånesektorn och väntan på ett presidentval kan mycket väl sänka ekonomin mycket mer än vad vi hittills har sett.

Jag ligger sedan ganska länge med mitt privata sparkapital på ett sparkonto med hyfsad ränta. Jag ser ingenstans att man kan tjäna pengar utan stora risker just nu genom att köpa aktier eller fondandelar.

3. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Räntan kanske kan gå upp ett snäpp till ivår - pga inflationen. Men det beror lite på hur snmabbt den svenska riksbanken ser att ekonomin bromsar in.

Vi ser ju definitivt utförsbacken från den högkonjuktur vi har haft nu. Hur långt utför det går är alltid omöjligt att sia om, men de klassiska tecknen finns ju där: oro hos investerare, folk håller igen på konsumtionen. Företagen ser ännu inte så vikande tendenser, men detta brukar ju släpa ett par månader, psykologi är det som styr börserna.

Som tur är så kanske man kan hoppas på en mild och relativt kortvarig lågkonjuktur, men vi får inte vara för beroende av USA. Jag siade för ett par år sedan (2003) om att USA's tid som stormakt skulle vara över inom 25 år (några månader senare läste jag om en ekonomiprofessor i USA som siade 20 år (f.d. ryss)) - hitills ser jag inga tecken på motsatsen även om Usa fortfarande dominerar ganska stort rent militärt och genom inflytelse på andra länders ekonomi.

Dock har dom stora inrikespolitiska problem, nästa mandatperiod kan blir verkligt viktig - att spendera över 170 miljarder dollar på ett krig i Irak som i egentlig mening varken stabiliserat regionen, minskat terrorhotet, eller givit usa några större intäckter (från tex oljan) - det håller inte i längden. Även om mycket av pengarna spenderas på egen krigsmateriel och löner till soldater - dvs återförs till USA - så är det ju i längden pengar/produktion som "slösas" bort.

Huruvida det blir 25 år, 100 år eller tom längre kan man diskutera, men historiskt sett har inga stormakter varat förevigt - och i dagens tidsålder sker allt snabbare - även stormaktstider. vilka länder som tar över har jag ingen aning om, att stärka EU som en gemensam ekonomisk bas i omvärldens hav känns däremot rätt i sammanhanget.

Sverige har ju en relativt stark ekonomi, men ganska mycket omstruktureringar av den ny regeringen för att stimulera den ytterligare, skall bli intressatn att se hur politiken håller i en vikande konjuktur. Förhoppningsvis slipper vi storvarsel och masskonkurser denna gång iaf - så att de flesta av oss kan få behållla jobben...

/K

4. I
    Medlem Nivå 2
    Hej Swetrot,
    mycket bra inlägg. Så ser jag på situationen också. Det verkar som om vi bara är halvvägs in i en bear market på aktiesidan och från att tidigare varit 90-120% exponerad mot aktier har jag sedan juli/augusti 40-50% expondering. Fr o m slutet av 2008 eller början av 2009 är det troligt att nedgången i världskonjunkturen börjar märkas i arbetslöshetsstatistiken.

5. M
    Medlem Nivå 9
    En liten fråga då. Jag sparar till min dotter i en Aktiesparfond (SEB). Den har just nu gått ner 19.51%. Det känns ju oerhört inspirerande. Iaf., detta sparande har jag på ungefär en 10-årsperiod innan det finns planer på några större uttag. Ska jag bara ha is i magen o vänta? Vänder de alltid till slut eller finns det risk att det bara går neråt och neråt? Vad skulle ni ha gjort i mitt fall?

Mvh Magnus

6. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Magnus: Har du redan sett 20% nedgång så har du sett mycket fall redan. Om du vill skydda det som är kvar, så växla över till något räntesparande, men var med när börserna vänder uppåt igen och växla tillbaka. Jag tror inte att börsen kommer vända långsiktigt uppåt i år. På tio års sikt är det annars troligt att ett renodlat aktiefondsparande ger mer än ett renodlat räntesparande. Men, kan man skifta över och slippa en del nedgångar i aktiefonderna, så kan det bli en otroligt bra utväxling.

7. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Vi har också fonder till våra barn. Man kan ju se det på så sätt att just nu är det "rea" - dvs nu skall man köpa. Visst kommer det antagligen att gå ned mer - men börjar du månadsspara nu så kommer dessa pengar växlas ut desto mer in i nästa högkonjuktur - och mer än 10 år lär du väl ha pengarna i fonden ?

Att investera i en fond är ju just en säkerhet för att inte förlora alla pengarna - iaf om det är en hyfsat bred fond. Om det är en bredare fond så kommer den säkert att gå upp - jag har haft en aktiefond (typ index) sedan 1996 själv som har svängt två gånger redan, men den har gått upp på dessa 10 år iaf, jag uppskattar att den nu är värd ca 20-30% (eller tom ngt mer -har inte räknat exakt på det) mer än vad jag har satt in på den (har inte månadssparat där)

/K

8. M
    Medlem Nivå 9
    Tack för svaren, Hon fyller 18 om 10 år så då nån gång kan man ju tänka sig att hon behöver lite pengar. Men jag håller mig kall ett tag till o ser vad som händer. Jag månadssparar fortfarande 300 i månaden så visst får man ju mer för pengarna just nu.

Återigen tack för svaren, tar gärna mot fler åsikter.

9. loffes
    Medlem Nivå 6
    Håller med Klas Karlsson; Har du lång spar horisont, som du uppenbarligen har så är det "ingen fara".

Eftersom du fortsätter att spara samma summa får du fler andelar för samma pengar. När sedan vändningen
    kommer blir det hävstångseffekt.

Jag skulle ligga kvar eftersom du har så lång sparhorisont.
    Det man eventuellt skulle kunna göra är att man sparar i två fonder, en med högre risk och en med lägre risk.
    Bla anses Global fonder som låg risk. Då kanske du måste öka ditt månadssparande till 400kr, ofta är lägsta
    mån sparande 200kr.

Här finns en liten "räknesnurra" http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp (lite längre ner till höger om texten)
    Jag satte in 300kr, 10% avkastning så blir det ca 175 000Kr (Om dom har tagit hänsyn till inflation vet jag inte.

Ang den Svenska räntan
    Ska bli spännande att följa Stefan Ingves resonemang kring räntan.
    Vissa prognos makare siar om ytterliggare två höjningar i år (2 * 0,25)
    USA har sänkt rejält och många vill att FED ska sänka ytteliggare, ner mot 1%. Detta sätter en viss
    press på riskbanken. Vi får se hur ECB gör och hur detta påverkar Sverige.
    Inflationen är 3,5% vilket är det högsta på flera år. Löneavalen är höga.
    Riskbankensmöten är i feb, april och juli.

EDIT:
    Jag sparar också till mina barn (eget/sambons) men mindre/barn än du. Det jag har planerat är att vänta
    tills dom är 25 innan dom får något. Är man 18 så kan man tyvärr ta felaktiga ekonomiska beslut, det kan
    man ioch för sig som äldre också...
    Men 18 kan väl funka om du får vara med i beslutsprocessen...om hon går med på det då vill säga.

10. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Jag förstår inte riktigt de som genast efter att USA:s riksbank sänkt räntan med 75 punkter börjar skrika om att den skall ned 50 punkter till, bums. Det kan elda på inflationsbrasan ordentligt i USA, och det riskerar att skicka upp råvarupriserna på astronomiska nivåer mätt i dollar, när dollarns värde rasar. Det skulle utan tvivel få Kinas ekonomi i gungning, och sedan kommer en världsrecession av större format att drabba oss.

Vad har då det med den svenska räntan att göra? Jag tror att Riksbanken kommer lämna räntan oförändrad vid de två kommande mötena, givet att ECB inte ändrar sin ränta. Att sänka räntan nu vore att elda på inflationen väl mycket, och häja räntan finns det inga skäl till, eftersom ekonomin håller på att kyla av sig själv. Vi har inga bolånekriser i Sverige (men vi riskerar att få om räntorna fortsätter uppåt) och det är inte riksbankens uppgift att stötta finansvalparna på börsen som genom knapptryckningar kan skicka den uppåt eller nedåt med flera procent på några minuter. Oförändrat således.

11. P
    Medlem Nivå 7
    Jag skulle rekommendera dig ett fortsatt månadssparande. Det är otroligt svårt att hänga med i marknadens svängningar. Gör du ett uppehåll nu tror jag att det är stor risk att du missar nästa uppgång. 10 år är en lång tid, och vem vet - din dotter kanske inte behöver pengarna när hon är 18 utan väljer att behålla dom på fondkontot.

Däremot är jag i allmänhet ytterst tveksam till storbankernas (och därmed SEB:s) fonder. De flesta är i princip indexfonder, men de tar betalt som om de vore aktivt förvaltade. Mer info finns här: http://www.bytsparande.nu/sparalternativ.htm/aktiva_fonder.htm

12. M
    Medlem Nivå 9
    Återigen tack för alla svar, min plan är väl inte att på 18-årsdagen blaska in den summan pengar det då är på kontot in på hennes konto:).
    Planen är väl snarare att jag kan skjuta till så hon kan köpa möbler osv till första boendet. Det skulle inte va ok om hon festade upp varenda spänn jag har sparat ihop:). Men hon har redan nu rätt bra omdöme så det löser sig nog.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: