Hur gör man för att ungefärligt räkna fram bankernas egna internränta?
Skall man utgå från riksbankens utlåningsränta, reporänta eller STIBOR?
Och hur får man kolla på räntorna för de långa lånen som inte är relaterade till den korta räntan?

Behöver lite tips för att kunna vässa argumenten i förhandlingen mot banekn!

/Kungkokos

Stibor är rimligt när det gäller den rörliga räntan.

För bundna räntor kan du lämpligen titta direkt på bostadsobligationsräntorna för det institut du lånar av. Du hittar dessa här:

http://www.omxgroup.com/nordicexcha...ted=typeId=1,listSelectId=2&sort=&languageId=

Idag har exempelvis en 7-åring hos Spintab (Swedbank) (SPIB 166, lösen i maj 2014, så nästan 7 år) handlats mellan 4.885 och 4.9%.

Det är alltså ungefär detta Spintab får betala om de lånar upp mer på den tidshorisonten idag.

Tack! Precis det jag letade efter. Banken har erbjudit oss att aldrig få ett påslag på mer än 25 punkter så jag måste kunna hålla lite koll på dem. Nu är kanske 25 punker inte superbra, men det är bra med ett tak iaf.
Kan du berätta lite mer hur jag skall tolka tabellen? Vad betyder t.ex kupong? Vet du vilka Noreas bostadsobligationer är? NBHB?

/Alex

Kupong spelar inte så stor roll för er när ni ska tolka tabellen, men det kan ju vara intressant att veta ändå...

En obligation kan vara utformad på lite olika sätt. En variant är att någon säljer en obligation för exempelvis 90 kr och lovar att lösa in den för 100 kr vid ett senare tillfälle. Den som köper obligationen får alltså en ränta som motsvarar skillnaden mellan pris och lösenbelopp och man får ut hela räntan på slutdagen för obligationen. Detta är en variant på en obligation som kallas nollkupongare.

En obligation med "kupong" betalar istället ut en del pengar varje år (betalar ut en kupong), exempelvis 5% per år. I det fallet blir alltså den totala räntan kupongen + differensen mellan inlösenpriset och inköpspriset. För att räntan ska bli lägre än 5% på en obligation med en kupong på 5% kostar den alltså mer att köpa än inlösenpriset är, så man får lite extra ränta betalt i förskott och sedan får tillbaka lite mindre på slutdagen.

Men, eftersom det är den totala avkastningen som är intressant så är det den som redovisas i listningen jag länkade. Man har alltså redan räknat ut totalavkastningen åt dig baserat på kupong och vilket pris obligationen just nu handlas till.

NBHB är Nordbanken Hypotek AB, det vill säga Nordea, ja.

Ursäkta en okunning
Men betyder detta att man kan se vad Nordeas interna ränta är? Vad innebär den interna räntan?
Kungkokos skriver att de sagt att han blivit lovad en ränta som inte är högre än 25 punkter, vad innebär det i realiteten?
Tacksam för svar!

Men internränta brukar man oftast avse den kalkylerade förräntningen på en investering, men i denna tråd antog jag att kungkokos menar vilken ränta banken själva lånar pengar till.

Och det kungkokos säger sig blivt lovad är att påslaget ska vara högst 25 punkter, det vill säga 0,25 procentenheter, då en punkt är 0.01 procentenhet.

Då förstår jag!
I detta fallet, till vilken ränta lånar då Nordea till?

I mitt fall fick jag en ränta på 4,82 för en 5-åring. Detta skulle alltså innebära att påslaget var på ca 10 punkter denna gång. Kan det stämma? Låter nästan för bra!
Ja - med internränta menar jag att jag ville jag veta till vilken ränta som banken själv lånar pengar. Detta är ett sätt att kolla på deras mariginaler för att veta att det man blir erbjuden vid varje givet tillfälle är rimligt i förhållande till marknadsräntorna. Jag vill inte hamna i en situation där banken utnyttjar situationen att jag är "helkund" och därför vill ha kvar mina affärer där.

Ordain - tack för ett utmärkt svar och för din hjälp!

ordain skrev:
Och det kungkokos säger sig blivt lovad är att påslaget ska vara högst 25 punkter, det vill säga 0,25 procentenheter, då en punkt är 0.01 procentenhet.
Är detta ett bra erbjudande eller skall jag pressa lite mer? Jag tror att jag har närmat mig "hyfsade" mariginaler men jag är lite osäker på var nivåerna brukar ligga om man får ett "bra erbjudande".

Jag tackar också!
Detta var mycket intressant information att ha med sig då huset står klart och lånen ska läggas.

Kungkokos: Du verkar ha fått en mycket bra ränta!

Ja, jag tror det också! Vill därför kunna ha ett sätt att veta att jag även i fortsättningen få lika bra räntor.
Lycka till i dina egna förhandlingar!

Tack!
Ja, det finns ju många låneinstitut som slåss om oss och jag har just nu också Nordea.

ordain skrev:
Stibor är rimligt när det gäller den rörliga räntan.

För bundna räntor kan du lämpligen titta direkt på bostadsobligationsräntorna för det institut du lånar av. Du hittar dessa här:

[länk]

Idag har exempelvis en 7-åring hos Spintab (Swedbank) (SPIB 166, lösen i maj 2014, så nästan 7 år) handlats mellan 4.885 och 4.9%.

Det är alltså ungefär detta Spintab får betala om de lånar upp mer på den tidshorisonten idag.
Är det någon som vet hur jag hittar till länken för bostadsobligationsräntorna eftersom ovan länk inte fungerar längre?

Kanon, nu hittar jag, tack!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.