Hej skulle vilja höra lite vad ni andra nybyggare har för räntor på era byggnadskreditiv??
Vi skall låna ca 3 milj :- sammanlagt,går själva in med ca 800.000:-...
Vi har fått "rörlig 8/10-års" ränta (detsamma som om vi bundit lånen i 8 el. 10 år) hos handelsbanken i Stockholm..
I dagsläget är alltså räntan på vårat byggkred. 5.32%
Vi kan inte binda den del vi lånat till tomten ,pga att det inte finns någon säkerhet i tomten, ingen bank som vill/kan göra det enligt vår bank..
Så nu är vi lite intresserade av era åsikter och även byggkred.-räntor,bank,län/stad m.m.

MVH/Baritz

Vårt kreditiv är på 3,4milj och slutbelåningsdelen kommer bli ca 90%. Vi har idagsläget 4,6% på kreditivet hos Nordea. Jag kollade runt bland bankerna och förhandlade lite innan vi valde Nordea i Stockholm.

Måste säga att jag är otroligt förvånad över bankernas kallsinne att få en hel familj som ny kund. Jag förhandlade inte enbart på kreditivet utan la till de övriga delarna som är intressanta, slutbelåningslösning, kostnader för banktjänster, kort mm. Vi hade mao blivit helkunder.

Tack så jättemycket för ditt svar..

Okej..De låter som en kanondeal,ni bytte helt enkelt bank,eller hade ni Nordea innan?..När du skriver slutbelåningslösning vad menar du egentligen då? Vilka rabatter ni kommer få på olika bindningstider,eller vad menar du? Verkar svårt för banken att kunna ge rabatter/dealer redan nu,när dem inte vet vad som händer i framtiden..

MVH/Baritz

Baritz skrev:
Tack så jättemycket för ditt svar..

Okej..De låter som en kanondeal,ni bytte helt enkelt bank,eller hade ni Nordea innan?..När du skriver slutbelåningslösning vad menar du egentligen då? Vilka rabatter ni kommer få på olika bindningstider,eller vad menar du? Verkar svårt för banken att kunna ge rabatter/dealer redan nu,när dem inte vet vad som händer i framtiden..

MVH/Baritz
Nej vi har inte bytt bank men i förhandlingarna med bankerna sa vi att ni kan få oss som helkunder om ni ger oss bra avtal totalt sett. Det var det egentligen ingen som nappade på. Inga säljare där inte.

Nordea har jag varit kund hos tidigare men valt att byta bort från pga deras servicenivå och priser och sambon har även hon en annan bank. Denna gång råkade det bara bli så att Nordea var de som gav oss bäst avtal.

Med slutbelåningslösning menar jag att det även kommer en tid efter kreditivet som man redan nu bör fundera på. Ofta har bankerna "krav" på att man ska placera lånet hos dem för att man ska få deras "fördelaktiga" avtal på kreditivet. Då måste ju också slutbelåningen vara fördelaktig för på den delen är konkurrensen ännu större än på kreditivdelen. För oss var det viktigt att vi kunde få så mycket som möjligt i bottenlånet eftersom vi kommer låna mycket. Dessutom ville vi inte ha en "orimlig" amorteringsplan på topplånet. På topplånet är räntekostnaderna morot nog att amortera mycket men jag vill själv kunna styra lite även där.

Visst kan man tjäna pengar genom att få ett bra avtal på kreditivet men oftast kan man tjäna ännu mer på att slutbelåningsdelen är mer fördelaktig för det gäller större summor och en längre tidsperiod.

Det är iaf mina tankar, mycket har jag lärt mig genom att hänga på forumet.

Tack så hjärtligt för det utförliga svaret,och ditt andra svar också såklart...
Låter som en vettig strategi,kanske ska "härda" ut med vårat höga kreditiv nu.Och rikta in oss på att förhandla senare.. Men man e bra sugen på att sätta lite press på SHB,och få ner kreditivet lite iaf...
Vi får se..

MVH/Baritz

Ingen mer som vill dela med sig lite av sina uppgifter =)

Tjena,

Vi har 4.90 på byggkreditivet (Swedbank), det är väl sådär om man jämför med andra här på forumet. Kolla med din husförsäljare om de inte har något specialavtal mot någon bank, det hade Eksjöhus får vår del vad gäller slutlån räntesäkring etc.

Tjena Berra..

Ringde till Swedbank idag,fick ett nummer av min husförsäljare.. Fick riktigt lång-näsa när jag fick höra detta: Byggnadskreditiv på tomten (som vi redan har lånat till,hos SHB 5.32% nuvarande) kunde han ge oss 4.40%
Övriga byggnadskreditivet vart vi erbjudna 4.75% på...
Detta var om vi blev "helkunder" hos dem...
Nu undrar jag om det går att förhandla om att slippa vissa avgifter som banken har,tex uppläggningsavgift,kortavgifter,internetbankavgifter m.m..

MVH/Baritz

Jodå det går alldeles utmärkt att förhandla om allt annat också. Fast de brukar bara vara intresserade av att ge en inträdesrabatt så tex första året är gratis men sedan kostar det som vanligt. Har jag upplevt iaf.

Kontraktsränta på kreditivet ska ni absolut inte betala någon och den administrativa avgiften de tar ut för att hantera allt kring kreditivet ska inte överstiga 3000kr. Isf kan ni få bättre avtal på annat håll. Tänk på att bankerna lever i en konkurrenssituation. Synd bara att så få kunder insett det.

Hej JBa...

Vad menar du med "kontraktsränta"?? Uppläggningsavgiften tror jag iofs. e svår att komma ifrån...

Baritz skrev:
Hej JBa...

Vad menar du med "kontraktsränta"?? Uppläggningsavgiften tror jag iofs. e svår att komma ifrån...
Nu får jag väl alla ekonomer på mig men det ska väl vara räntan som banken gärna tar ut för att de håller dig med ett kreditiv. Det är en liten ränta som tas ut på hela kreditivbeloppet oavsett hur mycket som faktiskt använts. Ofta har bankerna från början både kontraktsränta och en fast administrativ avgift för kreditivet och sedan har de en kreditivränta på det verkligt använda beloppet.

Kontraktsräntan kan säkert kallas olika beroende vilken bank man pratar med. Och för mig som i grunden är ingenjör där det finns lite logik har riktigt svårt att prata med ekonomer som far med begrepp jag inte fattar och jag har också trots några poäng ekonomi (iofs företagsekonomi) inte riktigt fattat logiken inom ekonomiområdet. Så mitt råd är att fråga bankerna om och om igen om samma sak till du fått en förklaring som du fattar. Allt har inte fallit på plats hos mig än........

Oki...Ska granska och "ifrågasätta allt vad bara tygen håller för"...Ska till SHB imorgonbitti på möte,se om dem ändrat uppfattning...Sist jag talade med vår kontaktperson på SHB gick det inte att göra nånting åt vår nuvarande byggkreditivränta..

Hoppas på bättre lycka nu...

Vi fick 4,79% hos SHB på vårt byggkreditiv som vi skrev på förra veckan.
Vi bor på en mindre ort. Det får man nog också ta med i jämförelsen.

Hej igen...Idag var jag och min sambo hos banken (SHB)....Efter att jag förklarat om erbjudandet vi fick från Swedbank kunde hon plötsligt ändra sin tidigare "orubbliga" ränta (5.32%)...Så nu fick vi plötsligt en ränta på tomten (4.50%) och en annan 4.95% på det övriga byggkreditivet...Men hon skulle dock ha kontraktsränta på det övriga byggkreditivet (0.5%) och 4500:- i handläggningsavgift/bankarvode....Så än är det inte riktigt slutförhandlat..Återkommer med mer info senare..

MVH/Baritz

Hej hopp...Vart "tvärnit" på några mer förhandlingar....För byggkreditivet på 1,6milj skall SHB ha 4500:- i uppläggningsavgift/bankarvode av oss,samt 0.5% kontraktsränta på de byggkred vi nyttjar...Thats it sa hon....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.