10 915 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Sälja en gård - värdering om den säjs privat
Hej !!!
Har ärvt en 1/4 del av en gård , med skog och ett hus och ladugård på ..
Nu vill en av arvingarna köpa gården ,och har haft en värdering av gården privat ytan vi fick vara med ..
Värderings mannen gav ett pris på lite över 2 miljoner , men ja tycker det känns lite lågt ...
Ska man sälja till släktingen eller brukar man få mer om man går ut via en mäklare vi budgivning ??
Släktingen tycker inte om att gå ut med gården på öppna marknaden ..
Brukar gårdar vara lätta att sälja och prisen trippas upp ??
Vad händer om man inte vill sälja sin 1/4 del , kan man vägra eller ta ett hägre pris för sin del ???
Mvh Blekinge
Har ärvt en 1/4 del av en gård , med skog och ett hus och ladugård på ..
Nu vill en av arvingarna köpa gården ,och har haft en värdering av gården privat ytan vi fick vara med ..
Värderings mannen gav ett pris på lite över 2 miljoner , men ja tycker det känns lite lågt ...
Ska man sälja till släktingen eller brukar man få mer om man går ut via en mäklare vi budgivning ??
Släktingen tycker inte om att gå ut med gården på öppna marknaden ..
Brukar gårdar vara lätta att sälja och prisen trippas upp ??
Vad händer om man inte vill sälja sin 1/4 del , kan man vägra eller ta ett hägre pris för sin del ???
Mvh Blekinge
Hittade det här i en frågespalt:
"När ni är flera delägare i en fastighet, kan vem som helst av er ansöka hos tingsrätten att hela fastigheten skall försäljas på offentlig auktion.
Eftersom du således har rätt att få hela fastigheten såld, kan de övriga delägarna ta skeden i vacker hand och lösa in dig i stället om ni kan komma överens om priset. I så fall sparar ni ju in kostnaderna för sörsäljningen. Kan ni inte enas om priset är det kanske bättre att låta sälja fastigheten på auktion. På så sätt får ni ju veta vilket marknadsvärdet var."
http://www.plussverige.se/Vara_experter_Juridik_DXNI-23743_.aspx
"När ni är flera delägare i en fastighet, kan vem som helst av er ansöka hos tingsrätten att hela fastigheten skall försäljas på offentlig auktion.
Eftersom du således har rätt att få hela fastigheten såld, kan de övriga delägarna ta skeden i vacker hand och lösa in dig i stället om ni kan komma överens om priset. I så fall sparar ni ju in kostnaderna för sörsäljningen. Kan ni inte enas om priset är det kanske bättre att låta sälja fastigheten på auktion. På så sätt får ni ju veta vilket marknadsvärdet var."
http://www.plussverige.se/Vara_experter_Juridik_DXNI-23743_.aspx
Om du inte är nöjd med värderingen, så ta dit en annan värderingsman.
Vad säger de andra delägarna? Hur mycket reavinstskatt blir det? Vad kostar en försäljning att genomföra? Hur mycket är familjefriden värd?
Vad säger de andra delägarna? Hur mycket reavinstskatt blir det? Vad kostar en försäljning att genomföra? Hur mycket är familjefriden värd?
Fast å andra sidan, om nu den som köper gården till ett eventuellt underpris säljer gården inom en relativ kort period om några år t.ex och då kränger iväg den med en rejäl vinst, hur blir relationerna då?
Det absolut bästa för alla parter är att ta dit två värderingsmän och sen ta ett medelpris mellan dessa två värderingar.
Då är alla rättvist behandlade och ingen kan efteråt komma och säga något om "fel pris" och oärliga affärer.
Så tycker jag att man bör göra. Finns ingen anledning att skänka bort dina pengar för att gården ska vara kvar i släkten. Släktjafs är inte kul.
Det absolut bästa för alla parter är att ta dit två värderingsmän och sen ta ett medelpris mellan dessa två värderingar.
Då är alla rättvist behandlade och ingen kan efteråt komma och säga något om "fel pris" och oärliga affärer.
Så tycker jag att man bör göra. Finns ingen anledning att skänka bort dina pengar för att gården ska vara kvar i släkten. Släktjafs är inte kul.
Det är väl lika sniket om någon försöker tillskansa sig gården till underpris.Irganox skrev:
Klicka här för att svara