Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
jon_h: Svarar bara på en av dina frågor: Klart du kan få behålla teglet om du vill. Det blir säkert inte billigare än att köpa nytt i och med att hanteringen kommer kosta en massa, men om du värderar utseendet och patinan högt så går det ju. Du kommer förstås behöva en del extrapannor för att byta de som är i sämst skick, och de som trots allt kommer gå sönder i bytet.
Uffe_Ulrika: I de fall jag känner till så värderas huset mha värderingsman när lånen läggs upp. Det kan även löna sig mycket att värdera via flera banker/värderingsmän. I det fall jag känner till så skilde värderingen mycket mellan HSB och Länsförsäkringar i GBG.
Marand55: Hej Jag behöver lite hjälp med att beräkna kostnader. Har inlett kontakter med banken och behöver uppskatta kostnader. Vi behöver större boyta och planerar därför att inreda vår källare/garage på 55 m2. Följande tänker vi göra, har någon en uppfattning om kostnader? 1. dränering, jag har fått ett pris på ca 2000 kr löpmetern känns som ett bra pris i Stockholm. 2. ta upp
ylven: Vad det gäller den "hyra" som sambon rimligen ska betala så innefattar den inte amortering. Räntor och driftskostnad javisst, ev till liten "renoveringsfond" (för att ersätta sådant som slits), men amorteringen får ju du tillbaka när du sedan säljer, så det kan han han inte förväntas betala. Jag har full förståelse för din känsla att vilja äga själv, jag skulle köpa det om
DVE: Shit... undra om vi har skrivet i vårat byggn.kred.kontrakt att vi är bundna till Norde den dagen som slutligt lån skall läggas upp när vi byggt klart?? Hade inte en tanke på att en del banker binder upp kunderna. Fast de borde dom ju sagt... Minns inte att vi disskuterade de... Är de någon som har Nordea kreditiv?? DVE
EricT: Tack för svaret! Det var vad jag själv trodde, men man vill ju hoppas på bättre förutsättningar. :) Mvh EricT
klaskarlsson: [citat] Ja precis. Just ett sådant case kan ju vara värt att räkna på - dvs det kan ju bli billigare för dig att betala 20% nu, och inte ngn uppskovsränta - om du ändå tänkt dig att lösa skatteskulden om 3 år. Om du inte måste låna pengar för det dvs - eller kan låta pengarna förränta sig under tiden till en bättre avkastning... För mig som har ett gammalt uppskov blir det dock
loffes: Tror att inläggen har täckt de flesta områden, förutom lite ang priset på offerten; Jag skulle lägga in att offerten blir 10-20% dyrare ifall man ändrar materialval eller att när man började gräva på marken så såg den inte riktigt ut som man trott eller annat som kan tillkomma. Annars så säger jag, -Go for it. (Tänk bara på att oavsett hur många som säger/skriver Go for it så
ordain: [citat] Det finns minst tre risker: 1. KPI är inte något exakt mått på förändringarna i konsumentpriser, utan en uppskattning med många stora felkällor 2. KPI är ett levnadskostnadsindex, inte ett penningvärdesindex, och det kan mycket väl ske att levnadskostnaden inte rör sig ett år, för att importerade varor som hemelektronik, kläder och leksaker faller i pris, men du kan ändå
jonand: 2,2 milj i lån, uppskattad belåningsgrad 50%. Klart du ska omförhandla. Om man räknar på det ser man att det snabbt blir ganska stora besparingar.
CissiTh: Hej Vi har byggt ett rundtimmer hus 230 rundtimmer på ca 90 kvm nere och 80 kvm uppe och vi köpte det genom finland Kimara vi gjorde egen ritning och egen platta och reste hela timmerstommen själv. Och för själv timmerstommen med fönster dörrar och även innerdörrar och trapp men med shingeltak som vi bytte ut mot plåttak som ser ut som tegelpannor. Vi betalade för själva stommen 650
Swetrot: Jag uttryckte mig oklart. Jag menar två års samlade familjeinkomster. Dvs är man två som tjänar 250kkr vardera per år, tycker jag att en miljon kan vara rätt så lagom att låna. Sedan finns det väl skillnader mellan olika familjer, men ett bra riktvärde är det i mina ögon.
Snailman: Men den kan visa rätt gravt fel, jag vet två städer i listan där talet skiljer 0,03 enheter, och det är som dag och natt och sälja hus där, för tillfället är det något sånär, men för 8 år sen, byggdes det hus som vanligt i den ena komunen och i den andra byggdes inte ett hus på många år... och knappt några hus gick att sälja. de här ligger omkring 0,70 i listan
Faidros: [citat] Jo, så är det nog. Man kan se det där i SCB:s småhusbarometer. Där kallar de det för "K/T-tal" (kvoten mellan priset och taxeringsvärdet). Om man inverterar det (1/ "K/T-talet") så får man taxeringsvärdets andel av försäljningspriset. Om K/T-talet är t.ex. 2, så är taxeringsvärdets andel av priset 50%. http://www.scb.se/templates/pressinfo____217125.asp
Snailman: Hur länge jobbade han för dessa 10 000 förra gången (nyfiken) som tur är slipper jag allt vad besiktningsmän heter...
Lekkamraten: Officiella villkor går enkelt att jämföra hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå Konsumenternas Bank- och Finansbyrå Själv anser jag att bäst villkor alltid är bäst villkor och att "hedersomnämnanden" som helkund, VIP etc inte betyder något alls. Till synes och sist är det kronor och ören som räknas.
sjd: Vi bygger hjältevadshus... Tänk på att alltid överkalkylera. Så här var det för oss ungefär: * Grunden - blev 80 000 kr dyrare. Säljaren ringde och sa, "grundläggaren behöver spränga lite grann, men det blir inte så mycket så det är ingen fara" Inte så mycket för mig i den frågan var ungefär 25 000 kr - när räkningen kom fick vi en chock. * Containerkostnad - inte nån stor
lullebulle: Tack snälla! Då ska jag ta kontakt med min bank så hoppas jag det löser sig...
Kullan: Köpte hus och tog lån 30/11. SEB verkar vara de som ligger lägst (jämfört själv + frågat runt bland vänner och bekanta som kollat upp inför att ta lån). Vi vart erbjudna 4.22 rörligt på SEB vilket också var lägsta budet bland de fem banker vi kollade runt på (SHB, SEB, Nordea, Länsf. och Swedbank). Trots detta valde vi Nordea och fick där 4.39 rörligt (50% av lånet) och 4.75
hedde: Han tog hänsyn till att vi förmodligen kommer att sälja först i vår, då ev. priserna sjunkit lite och värdserade det då till 1,4-1,5. Så det var exakt vad vi hade hoppats på. /hedde
mcfc: tomten tänker vi köpa kontant men iordningställande lär man ju måste göra och till det räknar jag utfyllning, gräsmatta, osv vi bor i skellefteå och området vi tänker bygga på är ganska populärt ligger 7 km utanaför Centrum och det finns andra arbetsgivare för mig och för tjejen också. begagnat priser i självaste centrum ligger kring 1,5 till 2 miljoner och vissa områden runt
ulricac: Hejsan! Jag erkänner mig besegrad! ;) Det verkar vara ett rimligt pris som jag fått trots allt då. Jag måste erkänna att det är inte varje dag som jag bygger ut huset...så det känns tryggt att få veta att jag troligtvis inte blir lurad i alla fall. Än.:D Jag HAR däremot sett husannonser där man bygger ett helt hus för under en miljon men jag har inte synat exakt vad som ingår i
Eliin: MED det inbyggda garaget till huset.. hittar inget aktuellt pris på ett NF.
Enni: Vi har väl gjort vad man kallar bostadskarriär; dvs köpt en liten lägenhet, amorterat, köpt större, amorterat och nu köper vi hus. När barnen nu började kosta pengar, håller på att äta upp våra pengar, bygger vi hus och kommer troligtvis att få ner våra kostnader. Vi kommer iallafall att halvera lånekostnaden. Min makes gamla moster tyckte att vi tog för stort kliv, förr gjorde
Gladh: [citat] Jodå jag förstod och ville bara förtydliga var de flesta banker lägger ribban, det är hedersvärt av er bankman att trycka på att ni borde ha några tusen mer i månaden än "grundreglen". Problemet blir väl då att man går till en annan bank där man får låna den summan man vill för den banken följer "grundreglen" och vips så står man där med ont om pengar i slutet av
palmestal: Vad har tillkommit (och hur mycket) på de offerter som ni fått på nybyggnation? Vi är i färd med att ta in offerter och tala med banker och värderingsmän för ett nybygge. Frågan är hur mycket det drar iväg utöver byggfirmans slant.