2 231 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Ekonomisk läge att storrenovera?
Tror inte att priserna för sådana renoveringar ändras.
Standard badrum? Kakel, klinker toalettstol, handfat badkar? Golv värme?
Hur vill ni ha era badrum?
Fastighetsbolag räknar med 75000kr per badrum när totalrenoverar.
Jag tycker inte att ni ska betala mer än 2.3miljoner.
När vi på jobbet (fastighetsbolag) renoverar många badrum i ett hus så ordnar vi ett badrum i källaren med ducsh och toa, funkar utmärkt.
Standard badrum? Kakel, klinker toalettstol, handfat badkar? Golv värme?
Hur vill ni ha era badrum?
Fastighetsbolag räknar med 75000kr per badrum när totalrenoverar.
Jag tycker inte att ni ska betala mer än 2.3miljoner.
När vi på jobbet (fastighetsbolag) renoverar många badrum i ett hus så ordnar vi ett badrum i källaren med ducsh och toa, funkar utmärkt.
JLAINE: Vi ska borra oss igenom golvet för att sedan koppla in oss på nya stammarna. Dessutom behöver vi en konsult som kan planera, leda och utvärdera arbetet så där är en del kringkostnader. Och sen ska stammarna kopplas in till huvudledningen. Jag tror också att priset till en stor del bestämma av kvaliten på de bakomliggande väggarna, vi har dåligt puts bakom kaklet som måste skrapas ner och sedan putsas upp igen.
fremar: Det är väll typ så man tänker att man kan göra. Kanske inte låna ut utan snarare göra en insättning till den inre fonden för lägenheten. Men jag vet att staten vill försöka "täppa till" den luckan. Vet dock inte riktigt varför...
-MH-: Nä, det skulle ju vara om man betraktar bostadsrättsföreningen som "ett företag" som förvaltar en fastighet. Då skulle man ju kunna dra av momsen på det kostnader som krävs för att driva verksamheten vidare. Och betraktar man det inte som företag så är min poäng att då borde ju ROT-avdraget gälla.
fremar: Det är väll typ så man tänker att man kan göra. Kanske inte låna ut utan snarare göra en insättning till den inre fonden för lägenheten. Men jag vet att staten vill försöka "täppa till" den luckan. Vet dock inte riktigt varför...
-MH-: Nä, det skulle ju vara om man betraktar bostadsrättsföreningen som "ett företag" som förvaltar en fastighet. Då skulle man ju kunna dra av momsen på det kostnader som krävs för att driva verksamheten vidare. Och betraktar man det inte som företag så är min poäng att då borde ju ROT-avdraget gälla.
Klicka här för att svara