(Första post på byggahus.se!!!)

Vi har nyligen skrivit på ett hus och inflyttningen kommer att ske under januari 2009. Vi har haft en tanke om att dela upp lånebeloppet (ca 2 miljoner) på 4 baslån plus topplån och binda baslånen på olika lång tid.

Nu ser ju räntorna ut att droppa ganska kraftigt (t.ex. 2-årsräntan har ju sänkts med över 0,5% på kort tid), men hur länge fortsätter det?

Ni andra som är i samma situation, hur lägger ni upp era lån? Vad säger era banktjänstemän?

Jag hade bundit i tio år. Alltihop. Det kommer nog inte bli billigare än Mars-April -09.
Vi skall binda 800k i Mars, och vi kommer binda så länge vi kan.

Välkommen!

Den första frågan du skall ställa dig är vad du har råd att betala om räntorna svänger uppåt. Det finns ingen anledning att ha små marginaler till skräckscenariot att man måste gå från hus och hem.

Nästa fråga du skall ställa dig är om du avser att vilja vara rörlig på räntemarknaden, eller om du föredrar att använda din tid till annat än att förhandla de sista tiondelarna på räntan. Skall du vara aktiv måste du nästan ha allt rörligt, för att kunna byta långivare om du får ett väsentligt bättre bud där.

Jag skall erkänna att jag inte har lån själv, men efter att ha tittat på hur räntorna ser ut just nu så är en idé att ha kanske en tredjedel låst på två år, och resten rörligt tills man ser vad som händer. Det ser så pass tråkigt ut i min kristallkula att reporäntan mycket väl kan rasa ordentligt kommande halvår, och då borde bolåneräntorna i någon mån följa med.

Skulle t.ex. räntan för 5 eller 10 år röra sig ned under 4% så kan det vara en god idé att slå till med 1/3 på det och sedan sova ganska lugnt.

Bind på lååång tid.

Jag skulle om jag var du ( och har ekonomi för ev oförutsedda höjningar!! )binda på 1 och på 2 år. Jag har själv ett miljonlån som löper ut nu i December och kommer att låta det ligga rörligt till ca 4 månader då bankernas ränta kommer att (troligen) droppa då RB gör (troligen) en rejälsänkning av räntan i december ( 75-100 punkter) Bankerna ligger 3-4 månader efter pga av deras egna löptider på lån..

Bara mina egna spekulationer, sist så vart jag rekad att ligga rörligt men band på 2 & 3 år (inget rörligt) och ligger just nu på 4 samt 4.1% ränta på de lånen. Detta trotts bankernas rekomendation att låta lånen vara rörliga för 2 år sedan

Men vad är det som säger att räntan är lika låg om säg 18 månader?

Vi är inne i en negativ infaltionsperiod och ekonomin stagnerar. Kronan kommer kanske att stärkas om etttag då den värsta hysterin på börsen dämpats, så kronan kommer kanske inte att vara ett av RB´s huvudpunkter att stärka gentemot annan valuta.

Men vad vet jag, det här är mina egna spekulationer. Det bästa är att hålla koll på världsekonomin och dra sina egna slutsater, brukar inte vara så himla svårt faktiskt.

Nahoj1 skrev:
Bara mina egna spekulationer, sist så vart jag rekad att ligga rörligt men band på 2 & 3 år (inget rörligt) och ligger just nu på 4 samt 4.1% ränta på de lånen. Detta trotts bankernas rekomendation att låta lånen vara rörliga för 2 år sedan
Vår bankman rekommenderar att ha rätt mycket rörligt och avvakta tills man kommer till någon typ av botten och binda då. Låter kanon i teorin, samtidigt har ju bankmannen en liten intressekonflikt.

mmmod skrev:
Vår bankman rekommenderar att ha rätt mycket rörligt och avvakta tills man kommer till någon typ av botten och binda då. Låter kanon i teorin, samtidigt har ju bankmannen en liten intressekonflikt.
Det tycker jag låter som ett mycket klokt råd. Visst är kreditgivarna intresserade av att tjäna pengar, men en lokal bankkontakt har också intresset av att man kan betala räntor och amorteringar.

Förvånar mig över alla tips att binda...
Har ni helt missat pågående finanskris?

När du binder ett lån så spekulerar du mot vad marknaden tror. Har du inte mycket tur eller är mycket insatt så är det billigast i längden att köra rörligt. Enda situationen då det är tillrådigt att binda är om den personliga ekonomin inte klarar en hög ränta stundtals.

GoForIt skrev:
Förvånar mig över alla tips att binda...
Har ni helt missat pågående finanskris?
Inte alls. Men så mycket billigare lär det inte bli att binda. Vänta två-tre månader, sen binda i tio år. Det kommer man spara pengar på.
Men, om man vill tjäna en tusenlapp eller tre kortsiktigt, ska man kanske köra på rörligt.

Men men, jag har kanske fel. Men i dessa ostadiga tider, känns det skönt att binda lånen.

5.2 racing skrev:
Inte alls. Men så mycket billigare lär det inte bli att binda. Vänta två-tre månader, sen binda i tio år. Det kommer man spara pengar på.
Men, om man vill tjäna en tusenlapp eller tre kortsiktigt, ska man kanske köra på rörligt.

Men men, jag har kanske fel. Men i dessa ostadiga tider, känns det skönt att binda lånen.
Jag tror ju att vi kan se räntorna med löptider på 2-3 år ligga flera procent lägre än för tillfället redan i början av 2009.

Löptider på 10 år är jag tveksam till. Då spänner löptiden normalt över flera konjunkturcyklar, och kreditgivaren måste gardera sig för detta.

Bundna eller rörliga bolån är nog mycket upp till personen i sig. Hur riskvillig man är som person. Samtidigt så ska man självfallet väga in hushållets ekonomi. Kör man rörlig, så ska man ju ha marginaler. Mitt grundtips är att sprida det i flera lån med olika löptider (varav en del rörligt) precis som Trådskaparen är inne på.

Vi köpte hus feb 06 och då talade banken om "historiskt låga räntor". Vi valde att ligga rörligt med en del, till att börja med på ca 2,3%, och binda en del på 2 år (kommer inte ihåg %) och en på 5 år till 3,8%. Den kändes DYR då. När den rörliga började stiga valde vi att binda, har inte alla siffror i huvudet, men tror den hamnade på ca 4,2. Sen lade vi om 2-åringen och fick den då till 4,9. I backspegeln så är fortf 5åringen en bra affär, och vi har lärt oss att talar man om "historiskt låga räntor" är det bra att binda länge. När vi sade det till vår bankman fick vi ett hjärtligt leende tillbaka. Men nu skakar ju finanskrisen om samhället, så det kanske är så att gamla sanningar/lärdomar inte längre gäller.

Redigerat:
Vi har precis haft tillträde på vårat nya hus.

Vi har lån på 2,8 MSEK vilket motsvarar 75-80 % av marknadsvärdet.

Givetvis har vi allt "rörligt" (3-månaders). För mig fanns det inga alternativ. Ska jag binda så är det på 5 år eller inte alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.