vojma
vojma: [citat] Du ligger bra rätt i din prisgissning - 10.800:- inkl moms. Ska ta ett snack med både VVS-killen och snickaren i morgon...
2 svar · 956 läst
Byggherre
Byggherre: Vi hamnade på 235 000:- förra året och då var det totalt 175 m2 byggyta. Invändigt 130 m2 plus 35 m2 garage. Det som tillkom var: Bygglov 24 000:- Anslutningsavgift VA 90000:-.
6 svar · 1,4k läst
T
Tisteldun: Hej nybyggarna 11 . Har du fått höra mer från pearlhouse? Intryck av dem i så fall? Funderar kring banor av att rita eget ... Sveahus är intressant, men håller med dig om svårighet med prisuppskattningar .
18 svar · 77,5k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Lånade lite extra till ett bilköp och det blev topplån. Vi fick 3,50 på topplånet torsdag den 12/2 och 2,20 på det rörliga.
2 svar · 963 läst
K
kamy: [citat] Vet ej. Jag menar bara att man kan använda deras räntor i förhandling med andra banker. De är väl de enda som går ut officiellt med sina rabatter? Just nu ligger deras tremånaders med rabatt på 2,23% (lån över 2 milj.). Det borde man kunna få på en annan bank också. Titta också på t.ex comboloan.se där du kan se vilka räntor folk har fått hos olika banker den senaste
6 svar · 2,6k läst
E
Eda: Hejsan! Tackar för svaren, jag var nog ute efter m2 kostnaden eller vad några andra landat på med liknande upplägg som jämförelse. Och det är själva "grunddragningen" av el som jag ville ha, misstänker att jag var för otydlig i min fråga....Jag är inte ute efter exakta tal men banken gillar kalkyler och det är den jag försöker göra. Vi har fått offerter från bla VVS men troligen
6 svar · 2,2k läst
T
trendig: ROT avdraget är som jag ser det en nackdel vid nybygge. Dels håller det timpriserna uppe och sedan kan vi inte använda avdraget vid nybyggnation. Återstår antagligen betala svart för att hålla arbetskostnaden nere, eller?? Välkomnar friska ideer och lösningar på detta////
8 svar · 3,0k läst
·
Nyfniken
Nyfniken: Eftersom Stibor är en genomsnittsränta så: "Det beror på vilken bank du har."
1 svar · 571 läst
T
Tony_V: Vad är ett rimligt pris för 140 kvadrat nytt lertegel tak? Papp, läkt, mögelstoppar, vindskivor och vindbrädor. Hängrännor och stuprör. Arbete. Hur lång tid kan det ta att byta ett fönster? Tänkte passa på med det nya ROT avdraget.
0 svar · 1,9k läst
A
Adam_F: [citat] Den meningen har man hört på banken ett antal gånger vid förhandling...
48 svar · 14,4k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: Lekkamraten har ett ganska bra upplägg men jag föreslår lite mer konservativt tänkande att du inte räknar med ränteavdraget. Av fler skäl: del ger det en större buffert. dels så är det inte en omöjlighet, utan snarare troligt (med tanke på de senaste decenniernas politik) att rätten till ränteavdraget kommer minskas framöver... Hur höga räntor vi kommer att ha är en annan
21 svar · 2,5k läst
L
Lekkamraten: Idag aktualiseras även denna sträng när både Reinfeldt och Borg gått ut och uppmanat alla att kräva sänkta räntor av bankerna. Så imorgon lyfter vi luren igen och får bankernas telefonväxlar att braka samman;) Personligen anser jag att de är bra att det upplyser medborgarna om bankernas stigande marginaler, men anser att det nu definitivt är läge att återigen börja använda SBAB
47 svar · 6,4k läst
Johnny Viking
Johnny Viking: [citat] Det är lugnt, jag kan skälla rättså bra så jag får ner eller får lånet vad som än händer :D bannemig! Har dock inget byggkreditiv som i sig kräver att jag ska ta lånet på samma ställe, så det löser sig nog i slutändan ändå.
16 svar · 10,5k läst
Swetrot
Swetrot: Ja, man kan söka bygglov innan tillträdet. Det är till och med mycket vanligt med en villkorsklausul att köpet endast genomförs om bygglov beviljas. I övrigt så är den bästa förberedelsen att ha marginal i ekonomin för oförutsedda händelser. Det finns nästan inte någon som byggt nytt hus utan att det har hänt något som kostat pengar utöver drömscenariot i budgeten.
5 svar · 1,4k läst
M
Mittbygg: [citat] Vad menas att 90% av 2/3 beskattas? Med hur mycket? För skatten kan väl förstås inte vara 90%? Vänligen / Mittbygg
3 svar · 13,6k läst
Fein
Fein: Jag tycker inte heller det är några konstigheter. Även om ni har en bra inkomst så har ju banken rätt i det de säger. Vad som har skapat denna kris är ju att man har lånat pengar på luft. Ett hus som för ett år sedan var "värt" 5 miljoner är inte det idag. Jag tror att vi bara har sett början på finanskrisen. Betänk om det brakar åt helvete och ert nybyggda hus är värt 200 000
26 svar · 6,7k läst
Swetrot
Swetrot: Du kan skicka in en ny deklaration och kanske med några meningar berätta varför du skickar in den.
1 svar · 1,0k läst
bumpaberra
bumpaberra: Sen ska man ha skorsten och lite grejor, vi fick en offert från eldabutiken på 58000 inklusive besiktning och taksäkerhet dvs allt som behövs innan man kan kasta in första pinnen. Då kostade själva spisen 30000. Själva jobbet låg på 8000 precis som ovan nämnt.
3 svar · 2,0k läst
T
Tessa_n: det är tur att man upptäcker det nu att det kommer att kosta mera än bara hus och tomt, det är ju lagfarter, pantbrev osv.....så man måste ha en budjet plus lite till.... allt ska kosta massa pengar det finns inget som är biligt.....
5 svar · 977 läst
S
Stoffemannen: Ja...det är ju det de menat. Vår bankkontakt trodde också på repo-ränta runt 1% efter riksbanksmötet den 10:e tror jag det är. Får se när det känns som läge att binda räntan? Vi flyttar ju inte förrän den 15 april så förhoppningsvis hinner riksbanken med en sänkning till. Jag är i alla fall riktigt nöjd med min deal. Besiktigade huset igår och som tur var så blev det inga
11 svar · 1,5k läst
A
abbesson: Samma regler gäller i Sverige angående att kräva tillbaka betalningar som gått från det kursade bolaget om de kan anses vara tveksamma i relation till konkursen. Det handla främst om gynna någon fordringsägare.
4 svar · 3,6k läst
G
Gabbe1: Men grävning/schaktning för att göra en tillbyggnad måste ju rimligtvis omfattas av ROT?
3 svar · 850 läst
M
majorfixer: Generellt - nej, men arbeten som t.ex. att gräva ner fiber ingår i ROT-avdraget enligt Skatteverket. [citat]
7 svar · 1,4k läst
N
nybyggarna11: Tack för inlägg! Man är lite orolig så här i början av processen. Men skönt att höra att det finns så många lyckade exempel. Antar att det är lättare att få det så när man utgår från någon färdig modell också. Vi har börjat få in offerter o hittills ser det bra ut..=)
5 svar · 1,5k läst
Angelven
Angelven: 1. 70 TSEK till 300 TSEK - beroende på utseende och materialval. 2. 35 TSEK till 200 TSEK - dito 3. 100 TSEK så där mellan tummen och pekfingret ;-) Ärligt talat - det är en sån där "hur långt är ett snöre" - fråga. Siffrorna ovan bygger på olika offerter jag fått och egna kalkyler - dels på 135 kvm kedjehus från 1968 med betongtak, dels på 160 kvm hus från 1913...
1 svar · 2,5k läst
Swetrot
Swetrot: Hushållsnära tjänster är fortfarande avdragsgillt. Räkna med c:a 300kr/timme.
1 svar · 750 läst
B
bengan24: 11.oookr för en helgvisning, huset är ett år gammalt. Lördag 10:00 - 14:00 Söndag 12:00 -15:00
4 svar · 2,6k läst
FredrikR
FredrikR: Jämför med andra banker, kolla vad de kan erbjuda för ränta samt ev. andra förmåner om ni flyttar alla era bankaffärer till dom. När detta är gjort ett varv kan du ju alltid börja om och meddela att bank X kom med detta osv..
4 svar · 1,3k läst
F
frjo7205: Vad menar du med "drift"? Tänker du även kostnad för försäkring, obligatoriska besiktningar, avfallshantering, komponentbyte (lampor & filter & sånt) och reparationer? En stor del av driftkostnaden i en villa är rörlig i två parametrar : el och uppvärming (kyla om sådan finns) påverkas dels av det oftast rörliga enhetspriset på energi, dels av förbrukningen. Förbrukningen i sig
10 svar · 9,1k läst
G
Gabbe1: [citat] Ja så trodde jag oxå att det funkade och så beskrev banktjänstemannen det hela för mig. Men faktum är ju att jag får en hel del lägre ränta än officiell 3-månaders även om man bortser från min rabatt.
4 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.