Torbjörnsen skrev:
"Jag har för mig att en förutsättning för att få uppskov är att det man köper är dyrare än det man har sålt. I din sambos fall är det ju inte det. 1300 000 är ju mindre än 1490 000. Ni kan lösa detta genom att låta din sambo äga en större del av den nya lägenheten, så att det hon köper blir dyrare.

Jag äger 80% av vårt hus just av den anledningen.

Men nu för tiden när man ändå får betala ränta på uppskovet, så vet jag inte om det är värt besväret att göra så. Det kanske är lika bra att helt enkelt betala skatten på vinsten på en gång."

Om jag nu ska avtala så att min sambo äger 60% och jag 40%, för uppskovets skull. Regleras detta enbart i köpekontraktet, eller är det på ngt mer ställe jag bör ta hänsyn till. Kortfattat var vill skatteverket se detta?
I mitt fall fick jag reglera detta efteråt (råkade dela 50-50 - men insåg sedan att pga skatten var vi tvugna att dela 80-20). Så då skrev jag till skatteverket och fick reda på att detta regleades mellan mig och föreningen (i efterhand eftersom jag redan hade ett köpekontrakt som det stod 50-50 på) - så jag kontaktade HSB och fick ett papper som fylldes i och som dom sedan skickade till skatteverket så var det klart sen...

/K

Det är slutsatsen jag också kommit fram till. Dock skönt att veta att det går att göra i efterhand, för min del slutade det hela i omskrivning av kontraktet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.