942 läst ·
6 svar
942 läst
6 svar
Bankerna tjänar mindre på bolån
"Trots att kunderna betalar högre bolåneränta i förhållande till riksbankens reporänta tjänar bankerna sannolikt mindre per utlånad krona än innan den finansiella turbulensen."
Den finansiella turbulensen började i våras. FI tror alltså att de har sänkt marginalerna i år.
Den finansiella turbulensen började i våras. FI tror alltså att de har sänkt marginalerna i år.
Som rapporten säger är marginalen mellan utlåningsräntorna och interbankräntorna alltjämt högre än innan finanskrisens början. Att det kan vara så, samtidigt som bolånens lönsamhet för bankerna ändå är lägre, förklarar rapporten med att kostnaden för likviditet har ökat.
Kan någon som vet förklara vad det där med "kostnad för likviditet" innebär? Efter att ha läst igenom rapporten tror jag att jag förstår på ett ungefär men är inte säker...
Kan någon som vet förklara vad det där med "kostnad för likviditet" innebär? Efter att ha läst igenom rapporten tror jag att jag förstår på ett ungefär men är inte säker...
Kostnad för likviditet är väl helt enkelt vad det kostar för bankerna att låna pengar till dina lån. Det jag vänder mig emot när det gäller bankernas marginaler är att jag inte tycker de ska lägga kostnaden för finanskrisen på kunderna. I de flesta andra brancher så innebär en låkonjunktur minskade priser på varor och tjänster, men inte i bankbranchen inte. Pga en monopolställning när det gäller tjänsten "pengar" så kan de lätt sko sig på kundernas bekostnad.
Givetvis hamnar alla kostnader på kunden, det är ALLTID kunden som betalar alla företagens kostnader.
Om kunden sedan inte vill ha grejerna till det priset, så går företaget omkull och då betalar leverantörerna också. Och staten. Och ägarna!
Om kunden sedan inte vill ha grejerna till det priset, så går företaget omkull och då betalar leverantörerna också. Och staten. Och ägarna!
Redigerat:
Nej, så enkelt är det inte. Ursäkta, jag menar inte att vara elak, men jag var ute efter svar från folk som har läst och förstått den där rapporten.Dr.SiC skrev:
Men rapporten säger ju att bolånens lönsamhet för bankerna har minskat p g a ökande likviditetskostnader, så man kan inte säga att de har lagt hela kostnaden för krisen på kunderna.Dr.SiC skrev:
Klicka här för att svara