Att binda på 10 år tro jag i princip alltid är en dålig ide rent ekonomiskt.
däremot kan det ju vara skönt att veta vilka kostnader man har rent psykologiskt.

Vi är inne i en lågkonjuktur. Så att räntan skulle sticka uppåt de närmaste två-tre åren är väldigt osannolikt. de långa räntorna går väl iof upp lite före de korta.

De som sätter långräntorna är ju "experter" - at slå deras odds tror jag är svårt - och tradtionellt sett har det visat sig att rörligt alltid i längden är billigast, även om man förstås kan göra ett "fynd" om man lyckas pricka helt rätt och sedan låter räntan flyta när bindningstiden gått ut...

1/3 p å2år, 1/3 4-5 år och resten rörligt är väl en kombo som är både rätt trygg och ekonomisk...Viktigt är att inte hela lånet går ut på en gång, då riskerar man en "chock" om räntorna vid det tillfället är höga...

Om räntorna är låga (2 resp 4 års) så kommer jag nog återbinda ett eller två av mina lån när dom går ut i vår. Jag har ett på 3.9% som går ut i Mars (var 4-årigt). Resten ligger f.n. rörligt...

/K

Jobbigt om man binder ex. 10 år och vill/måste flytta efter ett halvår eller så. Man flyttar ju inte alltid när man vill (arbetslöshet, skilsmässa etc) och då kan det bli dyrt att lösa 10 års ränta på ett bräde.

5.2 racing skrev:
Jag hade bundit i tio år. Alltihop. Det kommer nog inte bli billigare än Mars-April -09.
Vi skall binda 800k i Mars, och vi kommer binda så länge vi kan.
Vi kommer inte binda... Är inte sämre än att jag får säga att jag hade fel. Räntan kommer troligtvis sjunka framåt, och den kommer nog ligga där ett tag.
Ska man binda, ska man nog gör det i höst kanske.

Vi kommer inte binda hos banken men hos oss själva sas. Hos banken kör vi rörligt (3 mån) men vi sätter av pengar som om vi hade bundit det på 8 år. Då har vi pengar över att betala den högre räntan som kommer komma. Om det ser ut att öka mycket framöver kan vi ju binda då. 8 år väljer vi för att jag tror att vi då är på väg ner i nästa neråtdal. Kanske är 10 ett bättre alternativ men det skiljer lite där.

Det är min tro utan någon jättelik kunskap om det här.

Det blir intressant att se hur det blir när den lite mer onormal finansoron lagt sig och det "bara" är en lågkonjuktur.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.