Vad är det?
På swedbank ligger den just nu på 7%.
Låter högt tycker jag.Vad tycker ni?

Vi fick 6.25 hos swedbank för två veckor sedan.

Vi tecknade ett kreditiv runt midsommar hos Swedbank. Då fick vi Stibor 3M +0,30%.

Det får vi nog vara ganska nöjda med tror jag. Det toppade på runt 5,8% som värst tror jag. Nu är det dock omlagt till bolån.

Vi la om ett byggkreditiv för en månad sen hade 5.5 på kreditivet då. På Swedbank.

Jag har 5,0 på swedbank just nu. Vilken dag som helst bör den braka iväg en bra bit nedåt :)

Nordeas BK-ränta var i början av veckan 4,85%. Motsvarande bolåneräntor låg då på ca 5.4%.

BK-räntan behöver nödvändigtvis inte vara knuten till någon av de mer officiella räntorna som tex bolåneräntorna. På Nordea är den knuten till lite annat. Jag har haft en klart mer lugn höst än bolånemarknaden har haft.

Hej, hur förhandlar ni om byggkreditivränta? Hur ska man bära sig åt mot banktjänstemannen. Vad ska man säga??

Vi har varit på Swedbank (är kund hos dom sedan tidigare) och ska lägga upp ett kreditiv på 3000.000kr. Enligt banken ligger kreditivet på 5.75% (detta var 2 dagar innan Riksbanken sänkte sin reporänta till 2%).

Vi har spar och lönekonto hos dom, vad mer kan vi göra för att förhandla oss till en bättre ränta?

Tack på förhand!

En annan fråga: Har byggkreditivsräntan någon relation till reporäntan eller STIBOR?
Jag menar om Riksbanken sänker reporäntan så behöver inte byggkreditivräntan sänkas lika mycket?

Lambomannen skrev:
Hej, hur förhandlar ni om byggkreditivränta? Hur ska man bära sig åt mot banktjänstemannen. Vad ska man säga??

Vi har varit på Swedbank (är kund hos dom sedan tidigare) och ska lägga upp ett kreditiv på 3000.000kr. Enligt banken ligger kreditivet på 5.75% (detta var 2 dagar innan Riksbanken sänkte sin reporänta till 2%).

Vi har spar och lönekonto hos dom, vad mer kan vi göra för att förhandla oss till en bättre ränta?

Tack på förhand!
Gå till alla andra banker som erbjuder bk! Det är nog det effektivaste sättet att få ner räntan och även andra kostnader kring bk.

Tänk på att förhandla bort alla avgifter som tex årsavgifter, avgift vid omläggning av bk till bolån till annat än bk-bank. Fråga helt enkelt vilka övriga kostnader som kommer förutom ränta. Alla dessa bör du kunna få ner till noll kr.

Konkurrensen är största moroten!

Lycka till!

4,05 % idag ska man nöja sej med det? Swedbank
Nån annan som har fått bk i veckan?

Fick just min ränta sänkt från 5,0 till 3,25 :D

Vi har 2,70 i nordea. Slutbesiktning på Torsdag men jag skall nog hålla på kreditivet så länge jag kan. I fall de nu inte erbjuder mig samma vilkor på lånet som på kreditivet...

Vi fick 5 % på Swedbank igår. Känns ju inte alls rimligt. Var fick du 3,25??

Swedbank...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.