Angående procentsatserna som tråden från början handlade om så la vi om byggkrediten till bolån idag och fick låna exakt 85% av värdet som bottenlån hos Swedbank. Jag vet dock att jag tidigare läst något på deras hemsida om att man bara kunde få 75% i bottenlån.

Vad det handlar om är att bankföreningen gick ut med riktlinjer till sina medlemmar (de flesta banker, bl a de klassiska "storbankerna") strax innan jul om att kunder bör amortera lån över 75% av belåningsgraden.
http://www.privataaffarer.se/bostad/201012/bankforeningen-vill-se-amortering/

Hur de olika bankerna väljer att tolka det hela är såklart olika, men av den här tråden verkar det framgå att många därigenom valt att lägga en intern gräns på 75% för bolån, och tvinga kunderna till blancolån (som ju per default amorteras) på "resten".

Själv har jag ett kreditiv som ska omplaceras nu till sommaren när huset blir klart. Eftersom allt skrevs förra hösten så har jag fått löfte om att få lägga 85% i bottenlån vilket var villkoret då, men hade jag kommit idag hade de räknat annorlunda.

Det trista i kråksången är att jag med det får ett fördelaktigare villkor hos min nuvarande bank men eventuella konkurrenter kommer ju knappast kunna matcha villkoren om de vill ha de sista 10% i topplån, så förhandlingsutrymmet blir ju sisådär, tills vi är nere på 75% i belåningsgrad... :S (Vilket ju kan ta ett tag för någon enorm värdeökning i sig själv ska man ju inte räkna med i dagsläget ;) )

Men.. som sagt, det finns inga strikta krav på något annat än max 85% och de rekommendationer som man följer säger att belåningsgrader över 75% ska amorteras, inte att de inte får vara bottenlån. Resonera med banken (bankerna) kring detta med hänvisning till erat tidigare löfte och se om det kan påverka diskussionen på något vis kanske.

aikidoaasa skrev:
Nope... där sprack vår bygga ett nytt hus drömmar... åtminstonde för ett bra tag framöver....
Den fina kalkyleringen banken gjorde i december ifjol åt oss som visade att vi skulle ha goda marinaler (även om räntan skulle gå mer än de +5% som de brukar räkna med) visade sig absolut inte stämma nu fem månader senare...
Skulle vi köpa den tomten som vi hittat skulle vi inte kunna starta byggandet förräns om tidigast fyra-fem år... så länge känner vi inte att vi vill ha en tomt som vi inte kan göra något med förutom att betala en massa ränta/avgifter etc på...
Tur är ändå att vi inte vann budgivningen för den förra tomten då det gamla löftet stod... med den här "nya" beräkningen för ett eventuellt kreditiv hade vi suttit där med lång näsa...

Jag funderar på om vi ska strunta helt i banker och allt vad de heter och börja spara pengar under madrassen... det känns nästan säkrare...

Så nu går vi och funderar på om vi ska fortsätta bo kvar i den här lägenheten som vi är så otroligt less på , om vi ska byta till en hyresrätt för att kunna börja spara pengar (fast då gäller det att hitta en lägenhet som kostar mindre att hyra OCH att faktiskt hitta en utan att behöva stå i kö i x antal år först...), eller om vi ska leta efter något biloligt radhus som inte alls känns som det som vi vill ha men som åtmintonde ger oss lite av det som vi saknar i vår lägenhet men som också ger oss chansen att spara för att byta ut senare...

Känner mig aningen bitter nu som ni kanske märker... extra så när man bara för några månader sedan var så glad över vilka möjligheter man hade...

Nej, nu har jag varit tillräckligt grinig och ska inte störa mer... jag kryper tillbaka till mitt lilla krypin...
Om ni har räknat på er ekonomi och tycker er ha råd -s ågå till flera banker och fråga.
Sen är det ju inte fel att kanske sänka ambitionen, kolla på radhus tex ?

Ett radhus på 100-120 kvm i förort (inom 20 min från sthlm city) kostar ju 2-2.5 mkr - vilket kanske passar er budget bättre ?
Sen kan ni byta upp er om ett antal år.

/K

klaskarlsson skrev:
Om ni har räknat på er ekonomi och tycker er ha råd -s ågå till flera banker och fråga.
Sen är det ju inte fel att kanske sänka ambitionen, kolla på radhus tex ?

Ett radhus på 100-120 kvm i förort (inom 20 min från sthlm city) kostar ju 2-2.5 mkr - vilket kanske passar er budget bättre ?
Sen kan ni byta upp er om ett antal år.

/K
Tycker det låter klokt.
I detta radhus får ni lära er vad man verkligen vill ha i ett hus sedan.
Det är ju inte allt i världen att mellanlanda i ett radhus några år och förhoppningsvis kanske ni kan tjäna någon krona på vägen också. Jag själv höll mig i över 10år i en pytteliten lägenhet för att kunna ta steget till hus direkt men det är ju inte så kul att bara kunna bjuda hem 4st vänner åt gången :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.