Min hantverkare har gjort en felaktig beräkning , han har tagit beräknat moms på totala kostnaden för arbete och material. 30 000 + 25% = moms på 7 500:-

Därefter har han dragit av rotavdraget från 30 000 = - 10 000 .

här lägger han sedan på momsen så fakturan landar på 27 500 och inte som det borde varit 25 000 :-

Får nog ett glatt samtal ikväll från honom men jag har bett honom vända sig till skatteverket. Hur gör jag ifall han vägrar ta till sig informationen och göra en ny faktura? Skatteverket verkar ju inte lägga sig i en konflikt i detta ?

Bestrid fakturan. Den är ju felaktig.

ROT-avdraget får man på priset MED moms. Avser fakturan endast arbete är den korrekt.

H
Han måste spec. hur mycket material och hur mycket arbete inkl. moms. På materialet får du inget rotavdrag på,
Rot-avdrag är endast på arbetet!
Vilket är halva beloppen inkl. moms. Kolla också upp att han har F-skatt.

Jo rotavdraget är med moms men han kan ju dra rotavdraget för arbetstimmar ex moms men i detta fallet får jag betala hela ursprungliga momsen och halva arbetskostnaden. han tjänar ju inget på detta heller.

om han drar roten före eller efter momsen spelar ingen roll såvida han varit konsekvent med momsen. Han tror att momsen är heliga pengar som staten måste ha in ....

10 000 har han ju dragit i rot exkl moms så arbetskostnaden är ju således 20 000 sek ex moms. är ju inte specat på fakturan men det går ju att räkna ut ganska lätt

lite lattjo att han lyckats så som han har gjort egentligen. Det enklaste när man fakturera är ju att skriva in arbets timmar á X kr som sen blir en summa. På nästa rad skriver man materialet som blir X antal kronor och sen skriver man en rotavdrag och en minuspost på -X antal kronor och så fixar ju faktura programmet resten. Vette sjutton hur han tänkte när han räknade. Alternativt att han "fuskar" med momsen och får lite extra i fickan om det är så att kunderna inte reagerar eller så som silverscreen skrev, han är inte van med hur det funkar helt enkelt men det borde man fatta ändå för han har säkert gjort avdrag på något förr i sina fakturor kan man ju tycka.

H
Det ät ju klart att hanverkaren måste skriva på fakturan hur mycket arbetet kostar och hur mycket som är matr. kostar.
Om han sednan väljer att skriva/räknaut momsen sist så är det ju bara att ta arbetskostnaden x1,25
och sedan halvera den summan. Plus matrialkostnaden x1,25.

Fick nu en ny räkning utan protester med korrekt avdrag, tror han försökte allt!
Dock så var denna också full med tippex och handskrivning men slut skrev på inbetalningen att betalingen gällde totalsumma. Saken bör vara avklarad hoppas jag men tror jag funderar en gång till nästa gång jag väljer hantverkare efter pris.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.