7 642 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Bygga & Hyra ut Stuga / Privat eller Aktiebolag
Hej,
Vet inte om detta kan vara rätt Forum - men jag provar för att se om någon kan ge råd här
Jag har styckat av två Fritidshustomter och planerar att bebygga dessa med två Fritidshus. Planen är att:
1. Bygga, för att sedan hyra ut båda fastigheterna till att börja med
2. Efter ca: 2-3 år, sälja en av fastigheterna
3. Fortsätta att hyra ut den kvarvarande Fritidshusfastigheten ytterligare 5-7 år
4. Slutligen även sälja den kvarvarande Fastigheten
Kan det vara någon fördel att skriva tomterna på ett Bolag (starta enskild firma eller AB) för att bygga husen i bolagets namn/ägande, och som sedan även bedriver framtida uthyrning och försäljning ?
- Typ, antar att man kan dra av moms på bygget vid enskild firma eller AB?
- Blir det högre Kapitalbeskattning när vinsten av fastighetsförsäljningarna i slutändan ska återgå till privatperson?
jokomoko
Vet inte om detta kan vara rätt Forum - men jag provar för att se om någon kan ge råd här
Jag har styckat av två Fritidshustomter och planerar att bebygga dessa med två Fritidshus. Planen är att:
1. Bygga, för att sedan hyra ut båda fastigheterna till att börja med
2. Efter ca: 2-3 år, sälja en av fastigheterna
3. Fortsätta att hyra ut den kvarvarande Fritidshusfastigheten ytterligare 5-7 år
4. Slutligen även sälja den kvarvarande Fastigheten
Kan det vara någon fördel att skriva tomterna på ett Bolag (starta enskild firma eller AB) för att bygga husen i bolagets namn/ägande, och som sedan även bedriver framtida uthyrning och försäljning ?
- Typ, antar att man kan dra av moms på bygget vid enskild firma eller AB?
- Blir det högre Kapitalbeskattning när vinsten av fastighetsförsäljningarna i slutändan ska återgå till privatperson?
jokomoko
Hyra ut ett hus med dålig lönsamhet =bolag bäst=avdragsmöjligheter
Sälja ett hus=bäst äga privat, lägre beskattning
Hyra ut avseende "normala/låga" inkomster= bäst äga privat med nya schablonregler
Sälja ett hus=bäst äga privat, lägre beskattning
Hyra ut avseende "normala/låga" inkomster= bäst äga privat med nya schablonregler
Glöm intr att hyresgästerna i praktiken får "besittningsrätt" efter att ha hyrt i två år. dvs då kan man inte enkelt "kasta ut dom"
Vi hade tänkt hyra ut veckovis, månadsvis, eller max 1-års basis och vår förhoppning är att uthyrningen ska kunna täcka räntekostnaderna + omkostnader. Vi räknar inte med att kunna gå med någon större "vinst" på uthyrningen. Vitsen för oss att behålla fastigheterna 4-10 år är, att vi tror att värdet kommer att öka med tiden, då tomterna blivit etablerade med beväxlighet och insynsskydd etc.
andersmc:
Om vi orkar ekonomiskt, vill vi behålla och hyra ut båda stugorna/fastigheterna till att börja med. Vi säljer den ena i närtid, som säkerhetsdörr, bara om vi inte orkar behålla båda.
jokomoko
andersmc:
Om vi orkar ekonomiskt, vill vi behålla och hyra ut båda stugorna/fastigheterna till att börja med. Vi säljer den ena i närtid, som säkerhetsdörr, bara om vi inte orkar behålla båda.
jokomoko
Klicka här för att svara