Hej,

Vet inte om detta kan vara rätt Forum - men jag provar för att se om någon kan ge råd här :)

Jag har styckat av två Fritidshustomter och planerar att bebygga dessa med två Fritidshus. Planen är att:

1. Bygga, för att sedan hyra ut båda fastigheterna till att börja med
2. Efter ca: 2-3 år, sälja en av fastigheterna
3. Fortsätta att hyra ut den kvarvarande Fritidshusfastigheten ytterligare 5-7 år
4. Slutligen även sälja den kvarvarande Fastigheten

Kan det vara någon fördel att skriva tomterna på ett Bolag (starta enskild firma eller AB) för att bygga husen i bolagets namn/ägande, och som sedan även bedriver framtida uthyrning och försäljning ?
- Typ, antar att man kan dra av moms på bygget vid enskild firma eller AB?
- Blir det högre Kapitalbeskattning när vinsten av fastighetsförsäljningarna i slutändan ska återgå till privatperson?

jokomoko

Hyra ut ett hus med dålig lönsamhet =bolag bäst=avdragsmöjligheter

Sälja ett hus=bäst äga privat, lägre beskattning

Hyra ut avseende "normala/låga" inkomster= bäst äga privat med nya schablonregler

Tack skogstomten,
Det du skriver är väl ungefär vad jag också vad jag kommit fram till .....

jokomoko

Glöm intr att hyresgästerna i praktiken får "besittningsrätt" efter att ha hyrt i två år. dvs då kan man inte enkelt "kasta ut dom"

Vad är din tanke med att hyra ut båda, sälja en, hyra ut en, sälja den sista? Är det mer lönsamt?

Vi hade tänkt hyra ut veckovis, månadsvis, eller max 1-års basis och vår förhoppning är att uthyrningen ska kunna täcka räntekostnaderna + omkostnader. Vi räknar inte med att kunna gå med någon större "vinst" på uthyrningen. Vitsen för oss att behålla fastigheterna 4-10 år är, att vi tror att värdet kommer att öka med tiden, då tomterna blivit etablerade med beväxlighet och insynsskydd etc.

andersmc: :)

Om vi orkar ekonomiskt, vill vi behålla och hyra ut båda stugorna/fastigheterna till att börja med. Vi säljer den ena i närtid, som säkerhetsdörr, bara om vi inte orkar behålla båda.

jokomoko

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.