6 626 läst ·
33 svar
7k läst
33 svar
Har jag missat något med bolånetak etc?
Sida 1 av 3
Med risk för att känna mig väldigt korkad...
Vi träffade banken i slutet av förra veckan för att vi behövde lite nya lånelöften (och för att lägga om lån) I det här fallet var det en av Swedbanks banker. (de har varit helt underbara tidigare så vi har därför tidigare inte ens tänkt tanken att byta...)
I höstas fick vi ett lånelöfte upp till 85%... den delen är absolut inte konstigt med...
Nu till det som gör mig helt förvånad (och aningen deprimerad då det inte gagnar oss ett dugg) :@ Dels så upptäckte hon att hon av någon orsak räknat med en för hög månadsinkomst (det som är fånigt är att den egentligen har höjts då min man fått en löneförhöjning... fråga mig inte hur hon egentligen räknade...) och hon säger att reglerna ändrades en månad EFTER att bolånetaket sattes in... nu kan man bara belåna 75% av huset och inte 85%.
Detta ledde till att vårt nya lånelöfte helt plötsligt ligger flera 100-tusen mindre än tidigare...?!?!?! Det betyder att den typen av hus vi har tittat på försvinner helt från vad vi kan titta på... då hela bufferten för att eventuellt kunna vara med och buda är över max-lånelöftet....
Är det någon annan som hört om det här nya med 75%? Jag har ändå försökt hålla mig ajour med det som skrivs i tidningar... men inte ett dugg har jag lyckats se i något som skrivits...
Hur kan dessutom beloppet ändras så mycket på ett halvår i vad man kan låna på ett byggt hus?!
Vi har även lånelöfte för tomt via en annan bank, men den behöver också förnyas... ska man vara rädd att de säger liknande med byggkreditivet också sedan när/om det blir aktuellt med den delen? Vi gjorde nämligen en beräkning för hur mycket vi skulle kunna låna om vi skulle köpa det "nu"... vilket då riskerar att sluta "illa"
Just nu känns det som att jag är världens gnälligaste person... men det känns verkligen som att vi har hoppat bakåt tio steg på vår skaffa hus dröm.
Vi träffade banken i slutet av förra veckan för att vi behövde lite nya lånelöften (och för att lägga om lån) I det här fallet var det en av Swedbanks banker. (de har varit helt underbara tidigare så vi har därför tidigare inte ens tänkt tanken att byta...)
I höstas fick vi ett lånelöfte upp till 85%... den delen är absolut inte konstigt med...
Nu till det som gör mig helt förvånad (och aningen deprimerad då det inte gagnar oss ett dugg) :@ Dels så upptäckte hon att hon av någon orsak räknat med en för hög månadsinkomst (det som är fånigt är att den egentligen har höjts då min man fått en löneförhöjning... fråga mig inte hur hon egentligen räknade...) och hon säger att reglerna ändrades en månad EFTER att bolånetaket sattes in... nu kan man bara belåna 75% av huset och inte 85%.
Detta ledde till att vårt nya lånelöfte helt plötsligt ligger flera 100-tusen mindre än tidigare...?!?!?! Det betyder att den typen av hus vi har tittat på försvinner helt från vad vi kan titta på... då hela bufferten för att eventuellt kunna vara med och buda är över max-lånelöftet....
Är det någon annan som hört om det här nya med 75%? Jag har ändå försökt hålla mig ajour med det som skrivs i tidningar... men inte ett dugg har jag lyckats se i något som skrivits...
Hur kan dessutom beloppet ändras så mycket på ett halvår i vad man kan låna på ett byggt hus?!
Vi har även lånelöfte för tomt via en annan bank, men den behöver också förnyas... ska man vara rädd att de säger liknande med byggkreditivet också sedan när/om det blir aktuellt med den delen? Vi gjorde nämligen en beräkning för hur mycket vi skulle kunna låna om vi skulle köpa det "nu"... vilket då riskerar att sluta "illa"
Just nu känns det som att jag är världens gnälligaste person... men det känns verkligen som att vi har hoppat bakåt tio steg på vår skaffa hus dröm.
Nej fortfarande 85%. Jag tror att du missförstod henne. Min gissning är att nu när ni ska förnya lånelöftet så har femårsräntan höjts och att eran ekonomi inte klarar mer än ett bottenlån (75%) för den summa ni vill låna. Swedbank räknar med att man ska klara femårsräntan + 3%.
Hon sa specifikt att man nu endast kan få 75% belåningsgrad på huset men att man fortfarande skulle kunna ta blancolån men att det självklart blir dyrare... det innan hon ens började titta på våra inkomster... Det tycker jag låter väldigt konstigt, speciellt som inget står om 75%...
Fast den som också känns mystiskt är att vi efter detta påstådda ökning gjorde "husbyggar kalkylen" hos en närmare Swedbank (vår egentliga bank är en fristående swedbank enbit bort...) de nämnde inget om några 75% direkt...
Kan nog vara läge att kolla med en annan bank. Handlar det om era ekonomiska möjligheter med inkomst osv. så är det ju inte säkert att det gör någon skillnad, men om det är er banks ovanligt strikta regler som ställer till det så kan ni nog få bättre lånelöfte från en annan bank.
Bankerna får bara inkludera bolån på upp till 75% av marknadsvärdet i de säkerställda obligationer de ger ut för att i sin tur låna upp de pengar de lånar ut. Den gränsen har alltid gällt. Under åren med frikostig kreditgivning lät dock många banker kunder ta bolån på högre belopp till bottenlånsränta, av konkurrensskäl, trots att de alltså bara kan låna upp till bästa villkor på lån upp till 75%.
Med dagens nyktrare utlåning är nog utgångspunkten återigen 75% bottenlån.
Detta är helt skilt från bolånetaket på 85%. Bolånetaket har inte sänkts, utan är fortfarande 85%.
Med dagens nyktrare utlåning är nog utgångspunkten återigen 75% bottenlån.
Detta är helt skilt från bolånetaket på 85%. Bolånetaket har inte sänkts, utan är fortfarande 85%.
Jag tror jag förstår vad trådskaparen syftar på, eftersom jag precis ökade på lånet hos Nordea på ett hus inför renovering. Lånet vi sökte hamnade strax över 75% av nuvarande värdering. Någon kille på banken ringde och säger att "Med den här lånesumman hamnar ni över 75%" "Jaha, det går väl bra att låna upp till 85%?" "Jo, det GÅR att låna mera, men det blir topplån med högre ränta och amortering." Han lät inte alls sugen på att låna ut mer än 75%, fast det rimligen är lönsammare för banken.
Frågan är om 75% är det nya 85%?
Frågan är om 75% är det nya 85%?
Du menar genom att tvinga kunden ta blancolån istället till en högre ränta och utan säkerhet? Jo för bankens del är det kanonbra. Själv vill jag både planera och bestämma över min egna ekonomi, tyvärr går inte det fullt ut när man är beroende av banken, det vet dom om också...Suhagg skrev:
Sent from my iPhone using Tapatalk