Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
mmadnez: En lada på 27 m lång, gissning 200 kvm. Vad kan kostnad bli för: Indrag för avlopp, vatten, el? (finns redan på tomten) Få upp liggande golv? Gjuta nytt golv? Isolera alla väggar? Ett enkelt badrum med 1 toalett, 1 handfat, en stådusch (ingen kabin), mellan 6-10 kvm? Läggning av gummi/plastgolv på 100 kvm? 1 st isoleringsrum ca 10 kvm? Bygga 8 st hundboxar inomhus + 8 st anslutande
Kaeg: Jag ska överta resterande 50% av en villa genom köp och betala 800 000 kronor för den delen till en släkting. Alltså totalt värde för fastigheten är då idag 1 600 000 kronor dvs cirka 150% av taxeringsvärdet år2009. Tidigare har jag övertaget 50% genom arv och ursprungliga ägare köpte villa på 60-talet för 60 000 kronor. Om jag ska vill att min make ska äga en del av villan,
loffes: Bror min la om taket för ungefär två-tre år sedan (2008/2009) och fick då betala 471 kr/kvm (244 kvm). EDIT: V format. 4 st stuprör 2 st hängrännor Pannorna kommer jag inte ihåg om det var tegel eller betong. Utöver detta så böt han också takfönster (Har för mig att det var 3 st): Kostade 15 000kr i mtrl och 6 000kr för arbetet.
volvo: [citat] Med tanke på att du varken haft rivningslov eller bygglov så kan du åka på ansenliga vitesbelopp om någon nitisk kommunaltjänsteman kommer på dig. ....eller så får du hålla tummarna i 10 år.
Stringfellow Hawke: Den här är väl motsvarande läge då, även om Mälarhöjden är ett väldigt populärt område. Priset tror jag är i överkant i dagens marknad och bör kanske ligga nån miljon lägre? http://www.hemnet.se/bostad/tomt-axelsberg-malarhojden-stockholms-kommun-personnevagen-46-1992835
Swetrot: 400-450kr/timme för löpande bokföring är rätt så vanligt. Är det inte alltför omfattande verksamhet och man har ett visst ordningssinne brukar de klara av att bokföra ett enmansföretag på 1-2 timmar i månaden.
Skåne-Mia: Uppdatering: Vi bestämde oss trots allt för att inte lägga ett nytt högre bud utan släpper detta hus och letar vidare istället. Tack allihopa för tips, råd och inputs! :-)
andersmc: Hmm... länken till analysen fungerar inte. Är det meningen att det ska vara så?
timmelstad: Eller för att vara än mer konkret. ÄR det det?
timmelstad: [citat] För det första. Banken resonerar numer i alla nya och omplacerade lån utifrån max 75% belåningsgrad. 85% är på utfasning precis som när man gick från 90-95 till 85% som praxis. Det är därför rimligt att förutsätta just 75% i generella kalkyler. Hursomhelst, så lär inte banken lösa in ditt hus om värdet sjunker rejält och en omvärdering görs om du fortfarande sköter
congchua84: Thank you. I email them (using form on website) but no response after 2 weeks!!!
mr_ebbot: Myresjöhus Arild (puts) ca 17 160 Med ett gäng tillval (mkt konstruktion inte yta) 19 155 Bara hus inget annat. Då sitter de själva på tomten, vad förslaget blir om de är i konkurrens vet jag ej.
Bellasmamma: Men det kan ju vara av värde att veta om du ger bort 1% av fastigheten, behöver du då bara betala 1% av uppskovet? Då är ni ju båda ägare (och får göra t.ex. ROT-avdrag). (Denna fråga blev jag själv intresserad av att hitta ett svar på...!!)
klaskarlsson: Räkna på ca 10000 kr/kvm om du inte lyxar till det och låter bygga ett fritidshus. Dvs ca 600000 i ditt fall - plus tomt, elinkoppling, VA, tomtförberedelser och grund om den inte är enkel. Mitt 48 kvm fritidshus byggde jag för 5000 kr/kvm men då gjorde jag allt utom el och shacktning själv och köpte en stomme från fabrik, och del saker som tex kök, kakel mm på
Gilgo: Kolla om du kan få det omvärderat av den nya banken direkt. Vi fick vårat omvärderat enligt något enkelt program dom hade. Visserligen var det inte vid bankbyte men det borde rimligen gå att lösa då med. Vi gick från 92% till ca 70% belåningsgrad. Huset är köpt dec. 2007.
mhg_3: 6 387:- är maxgränsen för ett småhus 2011 http://www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f85800098387/29619.pdf
FredrikR: [citat] Ja.. som gäller på det bankkontor du jobbar.. Inte någon nationell praxis.
Egnahemsägare: Att bygga profitabelt på spekulation är en sak, att bygga åt sig själv och inte förlora en massa om man måste sälja är en annan. Bor man kvar länge är det också en annan sak. Men om man bygger 150 kvm undervåning med dubbelgarage och innepool(?), ovanpå det 150 kvm bostad utan lyx och sedan ett halvplan till förvaring högst upp, så blir kalkylen tveksam om en hyfsat central tomt i
Egnahemsägare: Jag vill byta 6 innerväggar och 2 rums ytterväggar enligt denna tråd http://www.byggahus.se/forum/stenhus/175277-vaeggbytesteknik-radonhus.html vad kan det kosta att göra själv eller anlita hjälp? Har bytt 2 innerväggar förut som kostade drygt 20.000 om jag minns rätt. Kan det bli 60.000 för innerväggar och 40 till för ytter?
ParkaKungen: SBABs värdeguide har inte hängt med i det senaste prisfallet. Inte här i Malmö varjefall. Ligger ca 10-15% för högt om jag kollar mitt egna närområde.
storken: ingen kostnad alls på pantbreven. de finns redan. det är bara när de saknas som du betalar för nya.
storken: bankerna kolla på värdet rakt statistiskt på samt kollar lite med kunden. låter det rymligt så är de nöjda. beroende på hur bra samarbete banken-mäklaren har så rekommenderar de att du träffar en mäklare för värdering. mäklaren struntar i vad du har gjort för renoveringar och framför allt hur det var innan. det har inte med saken att göra. man tittar på vad har vi framför oss
ste78fan: har precis bytat på en vägg här hemma, ca 8x3m , det gick på ca 17000kr efter rot, färdiggrundat, bortforsling, nya fönsterbläck
storken: vet inte om jag har kallat det så, snarare hänvisat till verkliga fall. och jag kan hålla med att det är dålig smak.