873 läst ·
4 svar
873 läst
4 svar
Vad ska vi tänka på (fastighetsbildningen)
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hej alla ni kunniga och intresserade! Jag hoppas att ni känner att jag placerat min fråga i rätt forumstråd...
Jag och min fru har genom en släkting erbjudits att köpa loss attraktiv mark på nära 2000 m2.
Marken är attraktivt då andra tomter säljs i det intilliggande, och upplanerade området. Priserna för endast hustomt i området ligger mellan 180.000 och 245.000 kronor (900 m2)
Nu är det som så att jag och min fru inte har råd att bygga direkt, men vi uppskattar att vi kan vara igång om två/tre år.
Vi har tänkt genomföra en fastighetsbildning samt dra fram VA, El och eventuellt fjärrvärme till tomtgränsen och sen låta det vara så tills det att vi börjar bygga.
Nu till några av våra frågor:
Vad jag har förstått så kommer den nya fastigheten (tomten) att beskattas dvs. Att vi kommer att vara tvungna att betala fastighetsskatt, detta oavsett om vi bygger hus direkt eller ej, stämmer detta?
Finns det någon tidsgräns till när man måste bebygga en tomt... Eller kan vi, i teorin, låta fastigheten vara obebyggd i femton år?
Det finns säkert tusen andra saker (av juridisk karaktär) som vi måste tänka på inför fastighetsbildningen och jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig att se några av alla dessa saker...
Jag vore tacksam för er hjälp,
Vänligen
Tobias
Jag och min fru har genom en släkting erbjudits att köpa loss attraktiv mark på nära 2000 m2.
Marken är attraktivt då andra tomter säljs i det intilliggande, och upplanerade området. Priserna för endast hustomt i området ligger mellan 180.000 och 245.000 kronor (900 m2)
Nu är det som så att jag och min fru inte har råd att bygga direkt, men vi uppskattar att vi kan vara igång om två/tre år.
Vi har tänkt genomföra en fastighetsbildning samt dra fram VA, El och eventuellt fjärrvärme till tomtgränsen och sen låta det vara så tills det att vi börjar bygga.
Nu till några av våra frågor:
Vad jag har förstått så kommer den nya fastigheten (tomten) att beskattas dvs. Att vi kommer att vara tvungna att betala fastighetsskatt, detta oavsett om vi bygger hus direkt eller ej, stämmer detta?
Finns det någon tidsgräns till när man måste bebygga en tomt... Eller kan vi, i teorin, låta fastigheten vara obebyggd i femton år?
Det finns säkert tusen andra saker (av juridisk karaktär) som vi måste tänka på inför fastighetsbildningen och jag vore tacksam om ni kunde hjälpa mig att se några av alla dessa saker...
Jag vore tacksam för er hjälp,
Vänligen
Tobias
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Skatten kan tom. vara högre på den obebyggda tomten, där betalar man fastighetskatt enl. det gamla systemet, när dte står ett hus där så gäller fastighetsavgiften med tak.
Det finns inte per automatik en tidsgräns för när du måste bebygga tomten, men om du styckar en tomt idag som inte ligger i detaljplanerat område, då måste du ha förhandsbesked om att du får bygga på tomten, det förhandsbeskedet har en begränsad giltighetstid (tror 2 år). Om du går över den tiden så kan kommunen mycket väl neka bygglov när du väl vill bygga, dvs. tomten kan då vara värdelös.
Om det gäller detaljplanerat område så är man lite säkrare, då är man garanterad att få bygga i enlighet med planen så länge den gäller. Men även här bör man vara observant på vilka giltighetstider planen har, det är ofta 10 tals år.
Det finns inte per automatik en tidsgräns för när du måste bebygga tomten, men om du styckar en tomt idag som inte ligger i detaljplanerat område, då måste du ha förhandsbesked om att du får bygga på tomten, det förhandsbeskedet har en begränsad giltighetstid (tror 2 år). Om du går över den tiden så kan kommunen mycket väl neka bygglov när du väl vill bygga, dvs. tomten kan då vara värdelös.
Om det gäller detaljplanerat område så är man lite säkrare, då är man garanterad att få bygga i enlighet med planen så länge den gäller. Men även här bör man vara observant på vilka giltighetstider planen har, det är ofta 10 tals år.
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hej och tack för ditt svar hempularen!
Vet du eller någon annan här på forumet om det finns något bra ställe där man kan läsa på i ämnet? Jag kan tänka mig att jag kan få en hel del svar genom kommunens samhällsbyggnadskotor samt skatteverket. Finns det någon mer samhällsinstans som ni kan rekommendera?
Vänligen
/Tobias
Vet du eller någon annan här på forumet om det finns något bra ställe där man kan läsa på i ämnet? Jag kan tänka mig att jag kan få en hel del svar genom kommunens samhällsbyggnadskotor samt skatteverket. Finns det någon mer samhällsinstans som ni kan rekommendera?
Vänligen
/Tobias
Husägare
· Västragötaland
· 348 inlägg
Hmm... Sitter här och funderar lite på fastighetsskatten som hempularen tidigare nämnde. Jag hade ju, som tidigare nämnts, tänkt dra fram VA, El och fjärrvärme till tomtgränsen. Men med tanke på att fastigheten kommer att stå obebyggd i två tre år skulle jag kanske kunna hålla nere värdet på tomten och därmed fastighetsskatten och detta genom att helt enkelt inte dra fram nämnda strukturer. Vad tror ni om det? tror ni att taxeringsvärdet påverkas nämnvärt om VA, EL och fjärrvärme inte finns framdraget?
Vänligen
/Tobias
Vänligen
/Tobias
Det är ju även intressant vad som kommer hända med kostnaden för framdragningen under perioden. Jag vill minnas att Telia började ta självkostnadspris vid privatiseringen. Innan hade det kostat några hundralappar (500?).TobiasGren skrev:Hmm... Sitter här och funderar lite på fastighetsskatten som hempularen tidigare nämnde. Jag hade ju, som tidigare nämnts, tänkt dra fram VA, El och fjärrvärme till tomtgränsen. Men med tanke på att fastigheten kommer att stå obebyggd i två tre år skulle jag kanske kunna hålla nere värdet på tomten och därmed fastighetsskatten och detta genom att helt enkelt inte dra fram nämnda strukturer.
Klicka här för att svara