1 922 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Certifierad värderare?
Vi har hittat tomt, husleverantör och hus. Allt är "klart" förutom besked från banken om beviljat byggnadskreditiv. Ansökan lämnade vi in förra veckan och idag får vi veta att det tydligen inte räcker med en mäklarvärdering utan vår bankman säger att han behöver en förhandsvärdering av en certifierad värderare innan lånet kan beviljas.
Hur får man tag på en sån då? Jag har googlat och hittar ingenting.
Jag förstår egentligen inte problemet för det är alls inga fantasisummor vi talar om. Men, men, sen när höll man med banken och deras idéer? Grrr.
Hur får man tag på en sån då? Jag har googlat och hittar ingenting.
Jag förstår egentligen inte problemet för det är alls inga fantasisummor vi talar om. Men, men, sen när höll man med banken och deras idéer? Grrr.
Man tycker ju det. Men sådan service kan vi nog inte vänta oss. Dessutom bygger vi i en ny stad, inte där vi bor idag, så så långt vill bankmannen nog inte sträcka sig så att han kan hjälpa oss hitta en där.
Äh, jag är skitirriterad just nu.
Äh, jag är skitirriterad just nu.
Om bankmannen kräver "certifierad värderare" så får han väl ändå anstränga sig såpass att han kan tala om vad han avser? Förutom mäklare finns det ibland värderingsmän på vissa bankkontor. Kolla om det är en sådan han avser och be han sedan ordna med kontaktuppgifter till den kollega han avser.
Antar att de kräver en auktoriserad värderingsman. Vissa mäklare har auktorisation medan andra saknar denna. Finns via SFF eller Aspect.
http://www.aspect.se/ASPECT-hitta-auktoriserad-varderare.html
Kolla här och dubbelkolla med din bankman/kvinna vad de önskar för värdering. Har dock inte varit med om några som inte godkänt en värderingsman med auktorisation via SFF
http://www.aspect.se/ASPECT-hitta-auktoriserad-varderare.html
Kolla här och dubbelkolla med din bankman/kvinna vad de önskar för värdering. Har dock inte varit med om några som inte godkänt en värderingsman med auktorisation via SFF
Ok, tack så mycket!kinglolle skrev:Antar att de kräver en auktoriserad värderingsman. Vissa mäklare har auktorisation medan andra saknar denna. Finns via SFF eller Aspect.
[länk]
Klicka här för att svara