Jag ska sälja en fastighet som förra året genomging nedanstående förändringar.
Jag undrar vad av följande som skattemyndigheten räknar som förbättringar (som kan dras av från vinsten) och vad som är löpande underhåll?

-Gamla fönster (från -49) byttes till nya 3-glas med U=1.2.
-Fasaden tilläggsisolerades och fick ny brädfodring.
-Insatskamin från 80 talet ersattes med en ny modern.
-Hela det vattenburna värmesystemet byttes, samtliga rör och radiatorer.
-Källarväggar dränerades och isolerades.
-En stor grillplats byggdes (murades) på tomten.
-En gammal altan på 20m2 revs och ersattes med en ny på 30m2.
-Frys installerades i köket (fanns endast frysbox i källaren tidigare).
-Jordbelsbrytare installerades.
-Gammalt trasigt klinkergolv i entren byttes mot nytt.
-Skorstenshuv monterades.
-Skorsten renoverad med syrafast insatsslang.

Nu är det något år sedan vi sålde vår lägenhet och jag gick igenom reglerna, men jag vill minnas att det är enbart det som innebär en standardhöjning som är avdragsgillt. Det var i och för sig en försäljning av bostadrätt, men jag antar att reglerna är samma för småhus.

Jag såg då något exempel på om ett tidigare halvkaklat badrum gjordes om till ett helkakalat, då var extrakostnaden för att göra det helkaklat att anse som en förbättringsåtgärd. På så sätt borde t.ex. en del av kostnaden för utbyggnaden av altanen vara avdragsgillt, medan hela kostnaden för grillplatsen kan anses vara en förbättringsåtgärd.

Sedan finns det även en 5 årsbegränsning där underhållsåtgärder genomförda de senaste 5 åren var avdragsgilla under förutsättning att de förbättrade lägenheten jämfört mot vid inköp

Tack, jag är medveten om 5-årsregeln och den berör inte oss.
Räkns tex fönsterbytet som en solklar standardhöjning/förbättring?

K
Hej!

Bara av nyfikenhet då jag själv sitter och räknar på samma sak: Varför är 5-årsregeln inte aktuell om ni gjorde jobben föregående år ?

/Krister

Just eftersom vi gjorde sakerna förra året så faller de inte under 5-årsregeln än på länge, dvs inget av våra renoveringar/ombyggnationer är utförda för mer än 5 år sedan.

K
Ny kanske jag helt har missförstått men visst fungerar 5-årsregeln tvärt om? D v s i och med att de är gjorda inom de senaste 5 åren är de avdragsgilla?

/Krister

Krille4 skrev:
Ny kanske jag helt har missförstått men visst fungerar 5-årsregeln tvärt om? D v s i och med att de är gjorda inom de senaste 5 åren är de avdragsgilla?

/Krister
Javisst är det så, efter 5 år anses renoveringar vara "förbrukade" när det gäller avdragsrätt.
Mina renoveringar är ett år gamla och berättigar därmed till avdrag (om de anses vara förbättrande/standardhöjande).

Någon som känner sig hemma på min urspringsfråga?
Jag har på ett ställe läst att alla jobb som berättigar till ROT även berättigar till avdrag vid en försäljning, stämmer verkligen det?

Redigerat:
lägg i alla förbättringar och låt Skatteverket bestämma vad som är godkänt :)
Allt du har på listan är förbättrande renoveringar , tycker jag :).
gaia

Jag instämmer med Gaia. Allt detta är rätt så omfattande jobb, som förmodligen påverkar priset på huset i en positiv riktning. Se till att ha kvitton och sådant i ordning efter deklarationen bara, för det är rimligt att Skatteverket ändå vill kontrollera avdrag på hundratusentals kronor. (Som skattebetalare skulle jag bli rätt så grinig om de inte kontrollerade).

Tack för era tips,

Vi har kvitton på det mesta, dock är ju allt eget arbete och materialet är inköpt lite då och då under ett långt tidsförlopp, så det är ju totalt sett över 500st kvitton att gå igenom, sen ser jag att många från tex. byggmax redan har bleknat och knappt går att läsa längre.

Förutom kvitton har vi även ganska detaljerad info om förändringarna i form av mäklarens sammanställning, både från köpet och föräljningen.
Både marknadsvärdet och taxeringsvärdet har förbubblats (i en stad där prisutvecklingen annars stått still senaste åren), så vi borde kunna styrka att förändringarna/kostnaderna verkligen är äkta.

Redigerat:
Gabbe1 skrev:
Jag har på ett ställe läst att alla jobb som berättigar till ROT även berättigar till avdrag vid en försäljning, stämmer verkligen det?
Nej, det stämmer inte. ROT gäller även för underhållsarbete på fastigheter, som inte är avdragillt vid försäljning.

Håller med gaia, låt skattemyndigheten avgöra. Själv skulle jag kanske tycka att omdränering kanske är tveksamt (den har ju en bestämd livslängd så man får räkna med att byta ut den), men att allt annat är tydliga förbättringar. Även isoleringen i samband med dränerningen.

Underhåll de senaste 5åren är ju avdragsgilla, likaså förbättrande åtgärder.
Listan över vad som gjordes när och kostade vad lämnar du ju endast in om du får frågan.

Förstår inte din frågeställning eftersom alla dina underhållsåtgärder är gjorda förra året? Då är ju allt avdragsgillt. Även om det inte förbättrar standarden.

I min ansökan om avdrag ( 10 år sen) har jag skrivit i min lista på vilka jobb det finns kvitton och vilka kostnader är uppskattade av mej. I fall SV ville se kvitton så vet dom vilka som fanns att se. Fick allt godkänt .....

Min plan är att göra precis som gaia om de vill granska våra avdrag.
I de fall fullständiga kvitton finns är det inget snack och i de fall de saknas helt eller delvis kommer jag att göra realistiska uppskattningar på vad kostar att bygga och renovera.
Sen är det upp till dem att avgöra om jag är realistisk eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.