2 166 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Betalning för praktikantarbete?
Anlitade hantverkare för någon vecka sedan, och det var då en "ordinarie" hantverkare och en praktikant som utförde arbetet. Praktikanten var som jag förstod det med för att lära sig yrket. Det var ett fåtal arbetsmoment där det krävdes två personer för jobbet (vid lyft etc), men större delen av arbetet hade kunnat utföras av en person. Det gick inte heller snabbare för att de var två personer på plats. När jag nu fått fakturan så har det tagit fullt betalt för två personer.
Är det någon som vet vad som är praxis för debitering av praktikantarbete? För mig känns det mest naturligt att hans arbete ses som en utbildning som jag som kund inte betalar för, eller möjligtvis betalar ett lägre timpris.
ps. Ni behöver inte ge tipset att jag skulle kollat detta med firman i förväg, det har jag redan listat ut
Är det någon som vet vad som är praxis för debitering av praktikantarbete? För mig känns det mest naturligt att hans arbete ses som en utbildning som jag som kund inte betalar för, eller möjligtvis betalar ett lägre timpris.
ps. Ni behöver inte ge tipset att jag skulle kollat detta med firman i förväg, det har jag redan listat ut
Beror väl på ROT-avdraget som gör att det inte finns tillräckligt med hantverkare så praktikanter måste snabbutbildas. Läste idag om båtmarknaden som kollapsat pga att folk lägger alla sina pengar på renoveringsjobb så de kan utnyttja ROT. Blir inga pengar över till båtar längre.
Medlem
· västra götaland
· 1 016 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jag är arbetsgivare, iofs långt ifrån i byggbranschen, skulle aldrig låta en praktikant betraktas som en betald anställd.
Klicka här för att svara