Tror att det är smart att ha lite is i magen om man känner sig tveksam över att priserna är på topp, men instämmer med många om att man köper för att bo och det är värdet i att ha hemmet man vill ha som är viktigt i första hand.

Om priserna går upp eller ner? Sverige är ju ur krisen och har återhämtat sig (på nationell basis iaf) och räntorna kommer att klättra kvartal för kvartal (och borde kanske vara högre redan idag.) Det i kombination med högre krav om kapitalinsats och annat som gör att färre kan belåna nya bostadsköp kraftigt kommer garanterat ha en inverkan på bostadspriserna vilka jag tyckte var för höga redan för åtta år sedan (tji fick jag..) :)

Kommer priserna sjunka? Troligtvis inte, möjligtvis lokalt, men överlag nej. Men de kommer nog inte stiga lika kraftigt. Det jag hoppas på är att nybygge blir billigare då dessa känns sjukt överprisade om man tittar på kostnadsutvecklingen de senaste 10 åren...

Med tanke på forumets namn är jag lite förvånad över att ingen har föreslagit TS att bygga nytt?
Med den typen av kontantinsats och övrig ekonomi så går det ju att bygga drömhuset, om ni bara hittar rätt tomt. Då får ni ju dessutom en budgivningsfri deal...

För övrigt förstår jag dilemmat...tänker i samma tankebanor. Någon dag framöver kommer det ju nya krascher, inte nödvändigtvis på bostadsmarknaden..men kanske så att båda inkomsterna i familjen plötsligt försvinner...och man kan tvingas sälja hastigt med förlust bara för att klara sig, om man har för kraftiga skulder.

Om man har en riskexponering mot att båda inkomsterna försvinner så bör man skaffa en försäkring. Det har vi gjort då om en inkomst faller bort så kan den andre iof betala ränta och amorteringar vid dagens ränteläge, men om räntan går upp till det dubbla (den är över 3% i Norge idag) så kan det bli tajt plus att familjen kanske utökats vid det laget... Vi betalar ca 300 kr i månaden var för denna försäkring.

Precis så gjorde vi (Edit: även med försäkringsbiten).
Bodde i HR och letade i något år (troligen samma ort som du). Kände ingen brådska, utan det var RÄTT hus på RÄTT ställe som vi väntade på. Och samlade i ladorna under tiden, så man hade det ekonomiska utrymmet när väl tillfället kom.

Sedan skulle det visa sig att vi så småningom köpte ett hus vi ratat i början av processen, för ju mer vi tänkte på det desto mer rätt blev det. Rätt läge, men inte ens omtapetserat sedan det byggdes 30 år tidigare. Och med tre tonårsdöttrar med temprament så var ju inte heller alla dörrar hela ;). Skicket på det man såg avskräckte nog de flesta köpare, och det var svårsålt.

Men allt detta var kosmetika. Huset var faktiskt annars rejält och bra, och det blev så småningom vårt. När man väl hade förlikat sig med tanken att byta alla lister, måla om allt brunt till vitt och tapetsera, måla tak och slipa golv - ja, då var det ju riktigt bra. Faktum är att det skulle vi nog velat göra så småningom i alla fall, även om det varit nytapetserat. Alla har ju sin smak. Nu bodde vi kvar i lägenheten nästan 3 mån efter att vi fått tillträde till huset, och satsade på att måla & tapetsera under denna tid. Att kunna göra detta i ett hus man inte behöver bo i är ju enormt mycket mer effektivt.

Det enda jag känner är att vi skulle vilja ha ett par rum till/större hus. 180m² och 7 rok är faktiskt inte så överdrivet stort....:wow:. Det är väl likadant med båtar, det som norrmännen kallar "trefotssjukan" - man vill alltid ha en båt som är tre fot (c:a 1m) längre än den man har.

Jag är övertygad om att det är fel att låta sitt boendeval påverkas av vad man tror om marknadsutvecklingen.

Bosätt dig där du vill och där du har råd. Det är en stor uppoffring att bo 2-3 år på ett sätt som man inte trivs med. Att göra en sådan uppoffring för att man tror att man på så sätt ska tjäna på någon spekulation om stigande eller fallande bostadspriser är fel, enligt mig.

Bosätt dig där du trivs och har råd, och spekulera sedan på finansmarknaderna om du vill tjäna pengar på din marknadstro, men blanda inte ihop dessa två saker, är mitt råd.

Forbo skrev:
Med tanke på forumets namn är jag lite förvånad över att ingen har föreslagit TS att bygga nytt?
Med den typen av kontantinsats och övrig ekonomi så går det ju att bygga drömhuset, om ni bara hittar rätt tomt. Då får ni ju dessutom en budgivningsfri deal...
Du menar som jag gjorde för ganska länge sen? :rolleyes:

timmelstad skrev:
Varför inte bygga nytt så får ni som ni vill? Så kan ni bo i hyresrätten under tiden?

Dyra hus i en region där priserna är generellt låga kan vara svårsålda om man skulle tvingas sälja (skilsmässa, arbetslöshet...). Det finns stor fallhöjd om det är en nedåtgående marknad...
Om det var så ont om drömhus på platsen där jag är 100 på att jag vill bo kvar länge hade jag också byggt själv.

Det visade sig vara en fördel att bo i HR - nu har vi köpt ett hus på annan ort till vad vi anser vara ett riktigt bra pris, då säljarna ville ha en snabb affär. Vi kunde betala direkt efter att ha prutat 15% på priset, medan övriga spekulanter behövde sälja befintliga hus etc. Så strategin visade sig i detta fall vara rätt!

Handlingsfrihet brukar spara pengar, ja!

"Bra pris vid snabb affär", som det heter.

Det är därför jag gänra har en buffert istället för att amortera, men det är en annan diskussion...

Varför inte en kompromiss? Köp tomt NU och fortsätt spara till husbygge SEN ! Bo i hyresrätt tills ni både har kosing, och bekantat er grundligt med tomten. Och köp för Guds skull inte "en av stans finaste" tomter. Köp den finaste!

Motivering 1: Som flera andra på tråden påpekat är fastighetsmarknaden inte lika het över hela landet. Men för varje marknad gäller att några lägen är bättre än andra. Tomter med absolut första klassens toppläge hittar alltid angelägna köpare. Till och med i ren glesbygd.

Motivering 2: Ett halvbra eller dåligt läge gör ett dyrt bygge så gott som osäljbart på en försämrad marknad. I själva verket är allt ovan jord ämnat för konsumtion. Att sälja begagnat hus är att sälja "restvärde". Däremot marken och själva läget med byggrätt är kvarstående kvaliteter, som man varken måste reparera eller hålla i kostbar drift.

Motivering 3: Visst kan man anta att de kan bli dyrare att bygga. Och vad man ska tycka om det beror förstås på vad man jämför med. Egen lön? Tomtens värde? Ett färdigbyggt hus framtida värde? Om ni väntar i hyreslägenhet några år blir det värsta som kan hända att byggpriserna ökar snabbare än era löner. Förmodligen har i så fall er tomt ökat i värde ännu snabbare. Motsatt förhållande skulle innebära att köparens marknad infunnit sig lagom till byggstart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.