6 210 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Rabatt på lån som personalförmån i bank?
Finns det någon som kan berätta lite om hur det funkar?
Villkor? Förmånsbeskattning? Några begränsningar osv?
Villkor? Förmånsbeskattning? Några begränsningar osv?
Upp till den enskilda banken att bestämma. Många banker har inte så generöst men vissa ger rena inlåningsräntan. Vissa ger reporäntan och några tom reporäntan rabatterad med 0,5 %.
Förmånsbeskattning på mellanskillnaden
Villkoren sätts upp av enskilda bolag. Det vanligaste är maxbelåning på pantbrev 1-2 miljoner och blanco 100 000 kr för samma ränta. Hos vissa kan man även lägga 1-3 billån på samma ränta då ofta hela bilens lån men max 6-10 basbelopp
Förmånsbeskattning på mellanskillnaden
Villkoren sätts upp av enskilda bolag. Det vanligaste är maxbelåning på pantbrev 1-2 miljoner och blanco 100 000 kr för samma ränta. Hos vissa kan man även lägga 1-3 billån på samma ränta då ofta hela bilens lån men max 6-10 basbelopp
Mellanskillnaden mot vad? Listpris?
Om man har mer pantbrev än säg ett max på 2 miljoner då, vad gör man med resten?
Om man har mer pantbrev än säg ett max på 2 miljoner då, vad gör man med resten?
Mellanskillnaden upp till den vanliga rörliga räntan. Lånen går då inte att binda heller. Räcker inte lånen får man ta resterande som vilken vanlig kund som helst.
Men som sagt det är individuellt. Vissa banker ger inte speciellt bra förmåner mer än det undermedvetna att man faktiskt förhandlar med en arbetskollega. Då blir det dock ingen förmånsbeskattning
Ett konkret bankexempel för anställda kan vara såhär
Alla banktjänster gratis för familjen (kort, internetbet etc)
Bolån upp till 90 % av marknadsvärde
Fritidshuslån upp till 70 % av marknadsvärde
Dessa totalt 1 000 000 och räntan är reporäntan rabatterad med 0,5 %
Blancolån 100 000 kr
Alternativt max 2 billån kan låna hela bilbeloppet utan handpenning men max 6 basbelopp. Krav på att fordonet är miljöbil alt Miljöklass 2005 och billån skall vara avbetald när bilen är 8 år. Alltså köper man ny bil kan man amortera max 8 år. Köper man 5 år gammal bil skall denna amorteras av på 3 år
Både blanco och billån ges ej samtidigt.
Jobbar båda i familjen på samma bank fördubblas möjligheterna till 2 milj
Men som sagt det är individuellt. Vissa banker ger inte speciellt bra förmåner mer än det undermedvetna att man faktiskt förhandlar med en arbetskollega. Då blir det dock ingen förmånsbeskattning
Ett konkret bankexempel för anställda kan vara såhär
Alla banktjänster gratis för familjen (kort, internetbet etc)
Bolån upp till 90 % av marknadsvärde
Fritidshuslån upp till 70 % av marknadsvärde
Dessa totalt 1 000 000 och räntan är reporäntan rabatterad med 0,5 %
Blancolån 100 000 kr
Alternativt max 2 billån kan låna hela bilbeloppet utan handpenning men max 6 basbelopp. Krav på att fordonet är miljöbil alt Miljöklass 2005 och billån skall vara avbetald när bilen är 8 år. Alltså köper man ny bil kan man amortera max 8 år. Köper man 5 år gammal bil skall denna amorteras av på 3 år
Både blanco och billån ges ej samtidigt.
Jobbar båda i familjen på samma bank fördubblas möjligheterna till 2 milj
Tack för svaret. Återstår att se om det blir aktuellt då...
Tja, lån kommer man ju ha ändå, kan man få det delvis billigare är det ju inte fy skam. Det som är intressant för min del är att det ju bör räknas som en inkomst utöver lönen som sådan, så även om de inte erbjuder en bättre lön så kanske totalen blir bättre ändå.
Vi lär få anledning att återkomma i frågan om det blir aktuellt, jag vet mer tidigast nästa vecka!
Vi lär få anledning att återkomma i frågan om det blir aktuellt, jag vet mer tidigast nästa vecka!
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
MIn polare jobbade på Swedbank och hade 1% rabatt på repo! Du förmånsbeskattas på skillnaden mot statslåneräntan tror jag...
Upp till 1,8 miljoner var deras gräns för detta generösa erbjudande.
Upp till 1,8 miljoner var deras gräns för detta generösa erbjudande.
I mitt fall rör det sig om SEB. Men som sagt, återkommer när jag vet mer!
Verkar väldigt individuellt. Här så får swedbankanställda 0,2 % rabatt på officiella rörliga räntan men utan maxgräns.Stringfellow Hawke skrev:
Och ja det är upp till statslåneräntan man förmånsbeskattas
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Titta noga på villkoren. Jag vet flera personer som har avstått från att ta subventionerade lån som anställda, de menar att villkoren är skrivna så att de blir bundna till banken. Jag har själv inte sett villkoren. Tydligen ngt. om vad som händermed lånet om man säger upp sig.
Will do.hempularen skrev:
Oftast är det inga konstigheter. Byter jobb = lösa lånen inom 6-12 månader. Pension eller avliden så får familjen behålla förmånen. Har iaf varit så på dw 4 arbetsgivarna jag vet omhempularen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Klicka här för att svara