Slösurfade lite Hemnet och ser hur tokigt höga priser det blir för lite närhet eller en tomt vid vatten ger.

Vad är det som gör att vi har denna fascination för vatten?
Kan villigt erkänna att hade jag obegränsat med pengar skulle jag också vilja hamna med ett gigantiskt hus precis vid vattnet.
Gillar varken att bada, en massa mygg, fästingar med borrelia eller båtar men hur går det till.:S

Var det en PR gubbe på 1600-talet som lyckades otroligt bra eller hur kommer det sig? Status? Ett tecken på framgång?

Hur resonerar ni?

3milj för ett nybbyggt hus på 140kvm med garage. 1mil till vatten att bada i eller ha en båtplats vid.

3milj för 70kvm stuga byggd på 70-talet i renoveringsbehov, lite risiga uthus och förråd men 500m ner till en sjö där du har del i en brygga. Lite sjöutsikt mellan träden.

Redigerat:
Jag bor i en förort till Stockholm där det finns hus 50 meter från vattnet. Dessa är faktiskt bara marginellt dyrare (!) än de som har kilometer till närmsta dike.

-MH- skrev:
"Vi"? Försök inte rationalisera dina idéer genom att tro att alla andra tycker likadant! :-)

[länk]

Något för Suhagg?
Du har enormt mycket slantar på banken.
Frun håller fram 2st annonser på två st herrgårdar.

Den ena långt ute i skogen.
Den andra precis intill vattnet.

Du kommer säga den vid vattnet så är det bara men varför? :P

Suhagg skrev:
Var det en PR gubbe på 1600-talet som lyckades otroligt bra eller hur kommer det sig? Status? Ett tecken på framgång?

Hur resonerar ni?
Jag, för min del, undrar hur folk tänker som betalar 20 miljoner för att bo i innerstaden.

Mina föräldrar ha en sjötomt och det är så rogivande att sitta på verandan och bara titta på sjön även fast det inte händer någonting alls. Vi har sjöglimt från ett vardagsrumsfönster som är så liten att vi inte ens upptäckte den förrän vi hade bott i huset i flera månader (förbi hustak och träd). Och trots att den är så löjligt minimal att inte ens en mäklare skulle ha med det i en annons så kan jag ibland komma på mig själv att jag bara sitter och glor på den lilla kvadratmetern sjö. Det är verkligen skitlöjligt men det är som när man stirrar in i en brasa, det går inte att låta bli.

mycke_nu skrev:
Jag, för min del, undrar hur folk tänker som betalar 20 miljoner för att bo i innerstaden.
Nära till ICA :)

Det ar rogivande, och sa fantastiskt mycket mer omvaxlande an att bo i en mork granskog eller mot nagot falt eller aker. Det blir ocksa nagot ljusare med vattenspeglingen.

Forr i tiden hade man ju ocksa vattnet att bada i, tvatta i, mata djuren med, ifall det borjade brinna, fiske etc. For att inte namna transporterna som ju var mycket enklare via bat an via vagen.

For de forr i tiden som inte hade vatten men gott om pengar kunde man ju lagga offantliga summor pa att grava kanaler, anlagga dammar stora noga att segla pa etc.

Sa nog ar det manga som vardesatter att bo nara vatten eller till och med ha eget vatten! :)

byggankan skrev:
Det är verkligen skitlöjligt men det är som när man stirrar in i en brasa, det går inte att låta bli.
Man undrar ju hur huspriserna ser ut runt nudiststränderna... :cool:

Suhagg skrev:
Du har enormt mycket slantar på banken.
Frun håller fram 2st annonser på två st herrgårdar.

Den ena långt ute i skogen.
Den andra precis intill vattnet.

Du kommer säga den vid vattnet så är det bara men varför? :P
Nu är det ju så att jag redan har köpt en gård långt ut i skogen, så att köpa en till kommer inte att hända. Havet luktar dessutom äckligt.

Dock ville frugan ha en badsjö, så jag funderar på att köpa en stor grävmaskin...

Kan det vara en stockholsmgrej?

-MH- skrev:
Nu är det ju så att jag redan har köpt en gård långt ut i skogen, så att köpa en till kommer inte att hända. Havet luktar dessutom äckligt.

Dock ville frugan ha en badsjö, så jag funderar på att köpa en stor grävmaskin...

Kan det vara en stockholsmgrej?
200.000kr för en grävmaskin = en sjö = 200.000kr i värdeökning på er gård d^_^b
Förklara för frun hur bra detta kommer bli och hur roligt du kommer ha.

W
Att ha sol tills den går ned i havet med den fantastiska färgavslutning som det då blir är värt hur mycket som helst för mig. Förutsätter dock att man bor på rätt sida och har fritt hav.
Att bo vid små sjöar och dammar och sådannt går totalt bort för min del. Vid havet (västkust) finns varken mygg eller någon direkt växtlighet = mycket tilltalande för mig.

Förr i världen var det bara de riktigt fattiga som måste bo ute på strandheden. De gödslade sin magra åker med tång och hade bara en get. När bönderna skiftade ut allmänningen betraktades den kilometerlånga sandstranden som helt värdelös. Ingen ville ha den, och därför förblev den samfälligt ägd.

Jag tycker husen här runt min arbetsplats verkar dyra fast det är 150 meter ner till Mälaren. Tre hus på gatan har sålts i år och snittpriset är 15 Mkr och då har de ändå bara 1000 kvadrat tomt. Min egen uppfattning är att havsnära innebär sämre väder. Nya huset hamnar i skogen med sjöglimt på vintern då sjön ser ut som åkrarna man skymtar året runt.
För mig är det viktigaste att slippa se grannarna.

Billy, men nu var det bra länge sedan det byggdes fina hus antingen som sportstugor i skogen eller som badhus vid havet. Så kanske "förr" var *väldigt* länge sedan? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.