1 662 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Hjälp. Vad har vi råd med?
Medlem
· Västmanland
· 2 inlägg
ccc
Redigerat:
Undersök hur mycket ni får över varje månad med en som föräldrarledig och med normalt sparande. Då borde ni se ungefär hur mycket ni kan öka boendekostnaden med. Jag håller med MH att man inte ska gå på vad man max får låna, det kan vara trevligt att göra annat än att bo så fort räntan går över 5%.
Medlem
· Västmanland
· 2 inlägg
Jo så har jag nog tänkt mig också, vill ha marginaler! Tänkte mer på om någon bara mellan tummen och pekfingret kan säga ungefär hur dyrt hus vi kan köpa utifrån vår situation och vad banken kommer att bevilja?
De "värsta" gränserna jag sett från hypoteksinstitut idag rör sig om max 75% i bottenlån, max 90% total belåning (med resten som blanco, med en amorteringstakt så det är återbetalat på max 10 år) och att man ska klara en levandekalkyl utifrån konsumentverkets schablonnormer för alla familjemedlemmar vid en ränta om 8,25% på bottenlånet.
Du behöver alltså följande:
http://www.konsumentverket.se/priva...tnader/?WT.ac=privatek-int-artiklar+om+budget
Uppskattat värde på din bostad (normalt köpesumman för banken)
Inkomstuppgifter
Kostnad för eventuella andra lån/åtaganden ni har.
Sen är det bara att räkna ihop, och multiplicera storleken på lånet med räntan / 12 (Och eventuellt dra av 30% i räntebidrag) och lägga till och dra ifrån övriga inkomster och utgifter, så har du en fingervisning om hur mycket banken kan tänkas vilja låna ut till dig.
Sen räknar olika banker på olika gränser, procentsatser och villkor, samt har olika normer för kostnader för vuxna och barn m.m. Men det bör ge en indikation i alla fall.
Har du dessutom gjort en sån sammanställning innan du kommer till banken så kommer det inte ligga dig i fatet, om vi säger så...
Du behöver alltså följande:
http://www.konsumentverket.se/priva...tnader/?WT.ac=privatek-int-artiklar+om+budget
Uppskattat värde på din bostad (normalt köpesumman för banken)
Inkomstuppgifter
Kostnad för eventuella andra lån/åtaganden ni har.
Sen är det bara att räkna ihop, och multiplicera storleken på lånet med räntan / 12 (Och eventuellt dra av 30% i räntebidrag) och lägga till och dra ifrån övriga inkomster och utgifter, så har du en fingervisning om hur mycket banken kan tänkas vilja låna ut till dig.
Sen räknar olika banker på olika gränser, procentsatser och villkor, samt har olika normer för kostnader för vuxna och barn m.m. Men det bör ge en indikation i alla fall.
Har du dessutom gjort en sån sammanställning innan du kommer till banken så kommer det inte ligga dig i fatet, om vi säger så...
Redigerat:
Klicka här för att svara