Vi har ett bostadslån på lite drygt 3 miljoner, vilket motsvarar ungefär 80% av bostadens värde. Vi har inte några större tillgångar i banken där vi har bostadslånet, men en relativt stadig ekonomi.
Vad tror ni är rimligt att förhandla till sig i ränterabatt på den rörliga 3-månaders-räntan som för närvarande ligger på 3.99%? Är 0.2% rimligt eller för dåligt?

SEB har utannonserad 3,57% så det är väl det minsta ni ska nöja er med. Går du till SEB borde du dessutom få några tiondelar längre än annonserade.

Jag kom på att mitt "rörliga" 3-månaders-lån är bundet till sista augusti, är det någon idé att hålla på och förhandla nu, eller ska jag vänta till en vecka innan?
SEB verkar ligga en höjning efter de andra bankerna, så jag gissar att de höjer rörliga räntan inom några veckor?
Hur tolkar ni att 5-års-räntan har sänkts rejält sista tiden, Riksbanken planerar väl ändå för att fortsätta höja reporäntan närmsta tiden?

Det är bra att ha lite tid på sig innan löptiden går ut, det är en del adminstration som ska till om du ska byta. Det kan bli brådis, det är absolut inga problem att lägga in en planerad flytt per 1 september. Besvarar det din fråga?

Precis hemkommen från SEB som erbjöd en ränta på 0,55 över referensräntan. Det ger idag en ränta på 3,25 %. Totalt lånebelopp ligger på ca 2 mille och ränterabatten gavs med villkor om helhetsåttagande. Imorgon ska vi träffa vår nuvarande bank...

Vad avses med "referensräntan", är den offentlig och synlig på nätet?

Referensränta var kanske klantigt uttryckt från min sida. Erbjudandet vi fick var 0,55 över bankens upplåningsränta som just idag låg på 2,70 % för 3-månaders.

Upplåningsräntan för SEB

Joflopp, tror du att ni är attraktiva kunder för banken, eller även ni överbelånade risktagare? Ni fick ju onekligen en bra ränta.

Vi har totalt tre fastigheter med ett sammanlagt lånebelopp på drygt 2 miljoner. Den högst belånade fastigheten har 85 % belåningsgrad, den med lägst ligger på under 60 %. Jag har aldrig sett oss som attraktiva kunder då vi inte har något stort sparkapital eller fondsparande. Det mesta har gått till renovering av en fastighet vilket vi kan visa då den på fyra år har värderats upp till det tredubbla.

Å andra sidan har vi hyfsade löner och goda marginaler för att klara höjd ränta. Bankerna verkar inte se oss som några riskkunder. Kan nämna att en annan bank matchade budet. Det motsvarade en rabatt på 0,75 procentenheter men de har å andra sidan en högra ränta från början.

Och där hoppade 3-månaders-räntan hos SEB upp till 3,90 % - som vanligt borde jag nog ha agerat lite snabbare.

Jupp, men deras upplåningsränta ligger kvar på 2,70. De har alltså höjt sin marginal och får man en rabatt från toppen så drabbas man av höjningen. Har man däremot en fast marginal på deras upplåningsränta så händer inget innan upplåningsräntan stiger.

Jag var precis på banken, SEB, för mitt årliga samtal med vår kontakt där.
Slutade med att jag band våra räntor på 1-2 år - ngt jag funderat på länge.
Enligt honom så har SEB under en längre tid haft mkt bra upphandligar, och ligger därmed under många andra banker i upplåningsräntan, dock är detta ngt man inte kan lita på framöver.
Dessutom har Ingves & Co aviserat en högre räntebana, så hans stalltips var att det för en gångs skulle tom kan vara billigare att binda på en kort tid än att ha rörligt (3 mån) - ngt som jag själv observerat och tänkt göra sen i jan (då ett tillfälle gick mig förbi dock).
Men nu slog jag till och har 3.25% på 1 år, ngt högre på 2 års lånet. Skulle idag legat på samma nivå på 3-mån.
SEB räknar på upplåningen plus ett antal punkter beroende på din status som kund, förhandlingsskicklighet osv.
Jag fick samma rabatt, varken mer eller mindre när jag band.

/K

Kolla upp vad de andra bankerna erbjuder dig om du skulle gå över till dem helt och hållet (lån, sparande, försäkringar, pension osv) och ta med dig de erbjudanden till din bank och låt dem matcha. Jag tycker det kan vara vettigt att kolla med de stora drakarna (Nordea, SEB, Swedbank, Handelsbanken).

Bara genom att boka ett möte så tror jag banken förstår att man menar allvar och verkligen kan tänka sig att byta bank, något de flesta är alltför rädda för. Att vara öppen med vilket erbjudande man fått tror jag man vinner på men samtidigt riskerar man att få erbjudanden som ligger alldeles under vad förra banken man var hos erbjöd.

För mig tog det ca. 1 timme per bank (vi befinner oss just nu mellan kontraktsskrivning och tillträde) samt lite telefontid och det slutade med att vi stannar kvar hos den bank vi hade sedan tidigare. När jag berättade att vi fått erbjudande om bolån hos SEB så suckade vår kontakt, de är/har varit (åtminstone enligt henne) väldigt aggressiva för att locka till sig nya kunder.

---

Vad jag sett är det bara SEB som skyltar med sin upplåningsränta och ger kunderna en bolån utifrån den och ett påslag. Jag tycker det systemet är mer lättöverskådligt än att få olika rabatter på olika bindningstider och det borde också vara enklare att se hur kommande "erbjudanden" från banken skiljer sig mot tidigare (eventuella lock-priser). Samtidigt blir det väl lite för enkelt att jämföra bankerna sinsemellan...

tänk oxå på att ränta beräknas på dags formen på marknaden (deras interna inlåning och utlåning) det du får idag behöver du inte få imorgon. utöver det så har bankerna logg på alla kunder och erbjudande de har gett. så går du till brabank i en stadsdel så får bankpersonalen i brabank i annan stadsdel info om vad du fick för erbjudande hos den första. de är stenhårda med intern konkurrens.
personalrabatten brukar kunna vara ca 50 punkter över repon på den största banken vi har. risken där är att det räknas som förmån och så får man skatta på det.

hänvisa till andra banker och låne institut och deras erbjudande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.