Hej!

Vi har lite funderingar på att bygga och jag räknar lite på vad det "får kosta".
Ungefär ett sådant här hus tänkte vi bygga: http://www.varbergshus.se/web/Koster_1.aspx

Jag har funderat lite på uppvärmning och är mest inne på jordvärme!

Nu undrar jag en sådan dum fråga om vad uppvärmningen eller driftskostnad (uppvärmning + hushållsel) kan kosta på ett sådant hus per år.

Vi bor nu i ett enplans tegelhus på 83kvm med källare från -62. Vi eldar med pellets i en gammal panna och pelletsen går på ungefär 10.000:-/år hushållselen ligger på ungefär 13.000:-/år vilket ger en "energikostnad" på ungefär 23.000:-

Blir det billigare med ett nytt hus (liknande det jag länkade till) att bo i???
Hur mycket billigare??

Vi bor på västkusten (Varberg), 2 vuxna och 2 barn (3 och 5 år)

ja, jag vet... väldigt svår fråga att svara på, men snälla gör ett försök!!!

F
Nybyggt hus Göteborg. 148m2 med bergvärmepump Nibe 6kW i fristående garage med en kulvert in till huset. 140 meter borrhål (ca 130 aktivt och med skapligt flöde) Under mars månad så gick det ca 480kWh för uppvärmning och varmvatten. Två vuxna och två småttingar 3 resp 1år. Medeltemperaturen i Göteborg för Mars var 3,8 grader.

Jag tror inte det blir billigare, hushållselen bör ju bli ungefär samma, den beror ju mest på vanor och sådant, kanske något lägre på grund av nya energisnåla vitvaror. Uppvärmningen på ett 153 kvm stort hus är nog svårt att pressa ner under 10 000:-/år.

...en annan fråga!
Just nu har vi kommunalt VA och det kostar 3500:-/år
Där vi funderar på att bygga finns inte kommunalt så det får bli brunn och 3-kammarbrunn!
Vad kostar slamsugningsbilen och liknande per år??

Som tidigare påpekats så är det nog väldigt individuellt. Vi har ett nybyggt hus i den storlek ni tittat på i dalarna med bergvärme och vi har en årlig förbrukning på el på mellan 10 000 - 11 000 kWh (Uppvärmning + hushållsel). Då är vi två vuxna och ett barn.

Redigerat:
jo, självklart är det inviduellt... därför vill jag gärna ha MÅNGA svar så man kan göra ett litet "snitt" på det hela :)

Jag tror inte heller att det blir så stor skillnad.

Ett nybyggt hus borde i och för sig ha bättre/tjockare islolering men det är väl
inte heller ett passivt hus?

Är källaren uppvärmd idag? Är den det så är ju ytorna som ska värmas upp
likvärdiga.

Hushålls el på 23 000Kr skrivar du men då räknar väl du all el?
Annars brukar man väl räkna med ca 6 000kr för just hushållselen. Sedan
tillkommer belysning, tv och dator och annat.
Tycker att 23 000 ändå låter högt. Har du eluppvärmda golv någonstans?

Vi har 333 kvm och förbrukar totalt ca 40 000Kwh. I slutet av förra året
konverterade vi från direktverkande el till bergvärme och vattenburet.
Prognos för 2009 tippas bli ca 22 000Kwh.

F
loffes skrev:
Jag tror inte heller att det blir så stor skillnad.

Ett nybyggt hus borde i och för sig ha bättre/tjockare islolering men det är väl
inte heller ett passivt hus?

Är källaren uppvärmd idag? Är den det så är ju ytorna som ska värmas upp
likvärdiga.

Hushålls el på 23 000Kr skrivar du men då räknar väl du all el?
Annars brukar man väl räkna med ca 6 000kr för just hushållselen. Sedan
tillkommer belysning, tv och dator och annat.
Tycker att 23 000 ändå låter högt. Har du eluppvärmda golv någonstans?

Vi har 333 kvm och förbrukar totalt ca 40 000Kwh. I slutet av förra året
konverterade vi från direktverkande el till bergvärme och vattenburet.
Prognos för 2009 tippas bli ca 22 000Kwh.
Det är just belysning, tv, dator och annat som ÄR hushållsel. Det är ingen omöjlighet att dra runt ett nybyggt hus i den storleken som frågan gäller på runt 15000kWh (inklusive hushållsel) med rätt dimensionerad bergvärme så det borde bli en ganska påtaglig sänkning av totalkostnaden. Kan ju var en bra idé att ta reda på hur stor del som är uppvärmning av dom 23000:-. Gamla källare och dåligt isolerade plattor kan sluka mängder.

Som jag skrev tidigare så är 10.000:- av 23.000:- uppvärmning (pellets).
Källaren är delvis uppvärmd.
Det är kanske lite missvisande att skriva 13000:- för hushållsel... Det motsvarar strax under 10.000kwh... men vi har elgolvvärme i tvättstugan i källaren, men den är avstängd på sommaren. Dessutom använder vi varmvattenberedare på sommaren då vi inte har igång pannan.

Så jag kan väl mer kanske räkna att uppvärmningen och varmvattenberedare kanske kan bli 13.000:- det är lite svårt att säga somsagt.

Jag anser att hushållsel är allt förutom uppvärmning/varmvatten.
Jag vet att man brukar räkna runt 6000kwh för hushållsel, men jag tror det är i underkant. Men vad vet jag, med nya vitvaror kanske håshållselen går ner markant. Vad tror ni??

En annan sak jag har funderat på är försäkringar. Vi har just nu en villa/hemförsäkring samt ett trygghetsavtal med anticimex som kostar ungefär en tusing om året. Borde jag inte kunna skippa trygghetsavtalet när man har ett nytt hus?
Blir en husförsäkring i allmänhet billigare eller dyrare om huset är nytt??

Jag tror inte att nya vitvaror gör så mycket på elräkningen om det du har idag inte är verkliga tröskverk med trasiga gummilister.

Försäkringspremierna är ungefär samma.

Räkna med att egen brunn och avlopp är dyrare än kommunalt, men inte mer än några hundralappar per månad utslaget över tiden.

Så, om du gör en budget skulle jag räkna med 500kr mer per månad i driftskostnader för det nya huset jämfört med det gamla, och veta att det är en siffra som håller.

Hemmakatten
Jag tycker också att 6000kWh per år är lite för hushållsel. Lite utebelysning o annat så sticker det lätt iväg.

Att eget vatten och avlopp skulle vara dyrare än kommunalt håller jag inte med om. Den siffra som nämns, 3500:- per år måste bara vara den fasta årsavgiften. Till det kommer sedan vattenkostnad per kubik.

I vår kommun kostar en kubik vatten nästa 30:- + en fast avgift på 3-3.500:-. Avgiften för att ansluta sig är i vår kommun minimun 130.000:- För vår. del skulle det ha kostat 206.000:-. En borrad brunn med tillbehör och en slamavskiljare med infiltration och rör kostar max 100.000:-.

Hemmakatten skrev:
Att eget vatten och avlopp skulle vara dyrare än kommunalt håller jag inte med om. Den siffra som nämns, 3500:- per år måste bara vara den fasta årsavgiften. Till det kommer sedan vattenkostnad per kubik.

I vår kommun kostar en kubik vatten nästa 30:- + en fast avgift på 3-3.500:-. Avgiften för att ansluta sig är i vår kommun minimun 130.000:- För vår. del skulle det ha kostat 206.000:-. En borrad brunn med tillbehör och en slamavskiljare med infiltration och rör kostar max 100.000:-.
Det verkar skilja en hel del mellan olika kommuner. Vi hade förra året ungefär samma kostnad för VA som TS, dvs 3500:- (2000 i fast avgift och 100 kubik i förbrukning där varje kubik kostade 15:-) Anslutningen till det kommunala avloppet när vi byggde nytt kostade 90 000:- om jag inte minns helt fel.

Hemmakatten skrev:

Det där kan variera väldigt mycket från kommun till kommun. Jag har sett anslutningskostnader på under 50kkr för kommunalt V/A och fasta avgifter under 2000kr/år. Vattnet där jag bor kostar 18,75/m3 och är dyrast i hela länet.

Men bor man i en kommun som tar bra betalt för sitt V/A är det förmodligen billigare med egen anläggning.

Vad är det som är dyrare med eget vatten och avlopp??? Vad är det för kostnader jag har missat??? inte f-n kostar slamsugningsbilen mer en någon tusing??? och så lite ström till pumpen.....

3500:- är vatten och avlopp inklusive allt i varbergs kommun! 1132:- fast avgift och 11,24kr/kbm

anslutningsavgifter eller pris för att borra/gräva brunn frågade jag inte efter :)

Det är slamsugningsbil och det faktum att egna avlopp behöver "renoveras" oftare. Eget vatten vill man labbtesta ibland, brunnen sinar etc. Det är ju inte så att den löpande kostnaden är direkt hög i sammanhanget, så det är väl mest felräkningspengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.