7 100 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Varför laddar inte Zaptec Go ibland?
Vår Kona 2020 går som pendlingsbil, omkring 20 mil om dagen, och behöver därför laddas varje natt. Av och till, 1-2 gånger i veckan, så upptäcker vi på morgonen att bilen inte laddat ett dyft under natten. Vi har inte sett någon mönster i detta, och är noga med att laddkabeln skjuts in ordentligt när vi parkerar.
Har någon nån teori om vad det är som pågår och hur vi kan åtgärda problemet?
Har någon nån teori om vad det är som pågår och hur vi kan åtgärda problemet?
Ingen smart styrning, den börjar normalt ladda så snart man pluggar in den.
Om det vore bilen som hade något slags schema för när den vill bli laddad så tycker jag att man borde sett ett mönster, men det verkar vara helt slumpmässigt när den struntar i laddningen.
Om det vore bilen som hade något slags schema för när den vill bli laddad så tycker jag att man borde sett ett mönster, men det verkar vara helt slumpmässigt när den struntar i laddningen.
Har du lastbalansering? Jag har fått liknande "fel" med min zaptec, men det beror på att huset i övrigt lastar fas 1 så hårt så att det helt enkelt inte finns ström att starta laddaren(lastbalanseraren kräver 6A/fas för att gå igång.)
Men det är ju rätt orimligt att tro att något annat ska vara igång hela natten och att bilen inte ska ladda något alls. Någon timme när man kör ugnen, diskmaskinen, tvättmaskinen eller vad det nu kan vara, visst, men inte hela natten.
Däremot kan det vara något med bilen som gör att den inte laddar om den inte får ström vid de första försöken. Säg att den försöker 1-3-5 gånger att dra igång laddningen, och just då lagar ni mat för fullt och lastbalanseringen hindrar laddaren att släppa på, då är det inte säkert att bilen försöker mer sedan.
Hade jag vart du hade jag börjat kolla om laddningen går igång när jag kopplat in bilen. Gör den inte det hade jag kollat att jag fått i sladden ordentligt. Går den fortfarande inte igång hade jag kollat belastningen på faserna, och om den är hög kollat igen en timme senare eller så när belastningen lugnat ned sig.
Däremot kan det vara något med bilen som gör att den inte laddar om den inte får ström vid de första försöken. Säg att den försöker 1-3-5 gånger att dra igång laddningen, och just då lagar ni mat för fullt och lastbalanseringen hindrar laddaren att släppa på, då är det inte säkert att bilen försöker mer sedan.
Hade jag vart du hade jag börjat kolla om laddningen går igång när jag kopplat in bilen. Gör den inte det hade jag kollat att jag fått i sladden ordentligt. Går den fortfarande inte igång hade jag kollat belastningen på faserna, och om den är hög kollat igen en timme senare eller så när belastningen lugnat ned sig.
För vår del så ligger stor del av LVVP förbrukningen på fas 3 av ngn anledning, samt att troligen ligger minst ett elvärmegolv på samma. Så kikar jag i Perific appen (lastbalanseraren) så är toppbelastning idag: L1-1,8kWh, L2- 2,5kWh och L3-3,7kWh och då är det inte ens speciellt kallt, men jag tror det var när den gasade på varmvatten i natt. Men när det var -10 så låg det konstant högt på en fas och då gick inte laddaren alls...FemTummar skrev:
Klicka här för att svara