Hej!

Jag har låtit installera en zaptec laddbox med tillhörande senst lastbalansering. Är missnöjd med farten. Har dock bara 16a huvudsäkring. Uppgraderade installationen med 4m2 kabel. Bör jag klaga eller är det rimlig med denna låga hastighet?

• Bild av Zaptec laddbox app som visar laddhastighet 2,12 kW och laddad mängd 3,3 kWh, med kontroller för kabel, åtkomst och Eco Mode.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av laddboxens status med Wi-Fi-anslutning, IP-adress, spänning och ström för tre faser (L1, L2, L3) och total strömförbrukning på 3,58 kW.
    Skapa konto
Det kan tilläggas att laddboxen är inkopplad i central i ett förråd, tidigare var en utbyggnad till höger i säkringsskåpet, dock kopplade intallatören bort denna utbyggnad.

• Elcentral med flera säkringar och märkningar, inklusive text "central i förråd", installerade i ett förråd. Tidigare utbyggnad bortkopplad.
    Skapa konto
Antar att det är en laddhybrid? Den laddar bara på en fas som det ser ut.

J Jeppson skrev:
Antar att det är en laddhybrid? Den laddar bara på en fas som det ser ut.
Tack för ditt svar. Det stämmer bra, trodde jag skulle kunna ladda med 3,7kw vilket är bilens max. //Björn

Okay, då klarar Ladd boxen inte mer då den tar 14A och huvudsäkringen är på 16A.

J Jeppson skrev:
Okay, då klarar Ladd boxen inte mer då den tar 14A och huvudsäkringen är på
Installatören gjorde en 11kw installation med möjlighet till 22 kw. Hur många watt får man ut ur 14a?

Fel av mig, Laddboxen klarar nog utan problem 11kW men först klarar bilen bara en fas laddning och sedan har du effektvakt som i nuläget är inställd på max 16A per fas.

J Jeppson skrev:
Fel av mig, Laddboxen klarar nog utan problem 11kW men först klarar bilen bara en fas laddning och sedan har du effektvakt som i nuläget är inställd på max 16A per fas.
Skrev in max 16a, har 16a huvudsäkring. Har jag gjort rätt då? Anläggningen sitter i fritidshuset därför villa jag hålla ner kostnaderna med 16a säkring. Har en ford kuga plug in 2022.

Stort tack för ditt tålamod för en novis frågor.

Har du ställt in att det bara får gå 16 A genom huvudsäkringarna så är det svårt att ladda med mer än ca 3600 W. Det förutsätter då att inga andra förbrukare drar ström på den fas laddboxen vill använda.
Dock tål ju säkringarna en del överlast, så jag hade ställt upp boxens effektvakt till 20 A och provat.

useless useless skrev:
Har du ställt in att det bara får gå 16 A genom huvudsäkringarna så är det svårt att ladda med mer än ca 3600 W. Det förutsätter då att inga andra förbrukare drar ström på den fas laddboxen vill använda.
Dock tål ju säkringarna en del överlast, så jag hade ställt upp boxens effektvakt till 20 A och provat.
Tack för ditt svar! Ska testa ställa upp till 20a. När det blev matlagning/dusch pausades laddningen så det fungerar ju som det ska.

//Björn

J Jeppson skrev:
Korrekt med 1fas 3,7kw.

• Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Att bilen laddar med 3,3 av 3,7 möjliga kW är väl inget problem? Bilen har ett batteri på 14,4 kWh, det fyller du alltså på 4,5 timmar istället för på fyra.

Är det verkligen ett problem som behöver åtgärdas?

Jag har också haft laddhybrider och känner iofs. igen mig i att man vill kunna ladda det lilla batteriet fort så man kan köra så mycket som möjligt avgasfritt, men hur ofta kör du fem mil och måste ut igen inom några timmar?

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att bilen laddar med 3,3 av 3,7 möjliga kW är väl inget problem? Bilen har ett batteri på 14,4 kWh, det fyller du alltså på 4,5 timmar istället för på fyra.

Är det verkligen ett problem som behöver åtgärdas?

Jag har också haft laddhybrider och känner iofs. igen mig i att man vill kunna ladda det lilla batteriet fort så man kan köra så mycket som möjligt avgasfritt, men hur ofta kör du fem mil och måste ut igen inom några timmar?
Kloka tankar, du har har rätt i att det skiljer lite tid, åker ofta till stugan över dagen lö el sö 4 mil enkel väg. När ungarna flyger ut blir det mer permanent där ute.

Hastigheten pendlade mellan 1,6 och 2,5. Ställde upp från 16a till 18a i appen, då ökade den till 2,5. Vågar man ställa upp till 20a i appen?

Förlåt, jag läste lite snett. 2,12 kW stod det ju, inte 3,3. Sorry. Det innebär ju trots allt sju timmar.

Jag skulle nog börja i en annan ände än att försöka maxa huvudsäkringen, nämligen kolla vilka faser du har hög förbrukning av annat på.

I mitt fritidshus har jag exempelvis oproportionerligt mycket tunga laster på L2. Det innebär att en enfasladdare hos mig helst ska köra på L1 eller L3. Givet hur mycket din laddning gick ner tidvis har du kanske motsvarande problem, men med den fasen laddaren ligger mot.

Att skifta vilken fas boxen väljer för enfasladdning är enkelt, men kräver en fysisk omkoppling och är inget man får göra själv som lekman. Att se över vad som går på vilken fas är dock både lätt och något man får göra själv. Bara att skruva ur en huvudsäkring i taget och se vad som kopplas bort.

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Förlåt, jag läste lite snett. 2,12 kW stod det ju, inte 3,3. Sorry. Det innebär ju trots allt sju timmar.
Jag som har effektavgift laddar min elbil på lägre effekt än så. Fungerar fint även om det är långsamt (tar mer än ett dygn att ladda fullt om man varit ute och åkt långt).

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.