Hej,

Har en Nibe F750 (Frånluftsvärmepump) uppkopplad med Smart Price Adaptation, vilket gör att den jobbar som mest på natten när elen är billig (timpris på el).
Likaså Smart laddning av bilen via Tibber vilket sker i regel nattetid.
Huvudsäkring på 25A.

Nu när det varit ordentlig kyla, har vi problem med att bilen inte laddas ordentligt till dagen därpå. Tibber Pulse pausar laddningen upp till 30 gånger per natt, och laddningen på bilen gick från 19% till 37%, inkopplad från 16 till 08:00.. inställd att ladda till 55%.

Jag provade att dra ner laddströmmen till bilen från 16A till 10A men det hjälpte föga.

Har via Tibber pulse kontrollerat hur elen i huset påverkar faserna och haft kontakt med vår elektriker som tycker att elen verkar vara bra balanserad.

FVP verkar belasta fas L2, bilen laddas på 3 faser så att ändra fas för FVP torde inte göra någon skillnad?

Jag misstänker att FVP tar hjälp av elpatronen nu när det är så kallt vilket belastar mycket. Har idag sänkt elpatroneffekten som låg på max (6,5 kW) till 2 kW.

Återstår att se hur laddningen av bilen samt uppvärmning av huset sker nu men är försiktigt tveksam - att huset får tillräcklig värme (villa 2 plan, vattenburen golvvärme i nv och vattenburna radiatorer i öv). Temperaturen på övervåningen har sjunkit 1-1,5 grad sedan imorse.

Bör jag undvika att sänka elpatroneffekten? Annan lösning? Att höja huvudsäkring till 32A känns inte helt rimligt då detta problem inträffar relativt sällan under ett år, bor i Mälardalen.

Åk och ladda bilen på macken istället. Det blir snart mildare igen.

Du vill nog ändå inte ha 32A när effektavgiften införs senast 1/1 2027.

Men det verkar orimligt att VP har gått på mer eller mindre elpatron dygnet runt, du kan ju se driftstimmaar på patronen i menyerna.

Hur många kWh är batteriet i bilen?

mexitegel mexitegel skrev:
Du vill nog ändå inte ha 32A när effektavgiften införs senast 1/1 2027.

Men det verkar orimligt att VP har gått på mer eller mindre elpatron dygnet runt, du kan ju se driftstimmaar på patronen i menyerna.

Hur många kWh är batteriet i bilen?
Bilens batteri är på 78 kWh.

Den interna eltillsatsen har inte varit aktiv dagtid tidigare när jag kontrollerat via MyUplink, men jag upplever att den varit aktiv hela dagen idag sen jag sänkte till 2 kW.

Bifogar det jag hittar i menyerna;

• Appskärm med status för värmepump, visar "Värme Aktiv" och en graf över kompressorstatus under dagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärm med värmekurva, framledningstemp och utetemp visas. Kontrollpanel med OK-knapp och vred nedanför.
    Skapa konto
  • Displaymeny som visar kompressorinfo, tillsatsinfo satt till 2,0 kW, larmlogg, inomhustemperaturlogg och energilogg.
    Skapa konto
  • Digital display för intern eltillsats med inställningar; max effekt 2 kW, säkring 16 A, omsättningstal 300, fasordning ej funnen.
    Skapa konto
  • Foto av en display som visar kompressorinfo, inklusive antal starter, drifttid och värmeläge. Knapp med "OK" och en grön lysdiod syns nedanför.
    Skapa konto
  • Display som visar tillsatsinfo med status 2,0 kW, tidfaktor 3348,5 och varmvatten 481,4. Kontrollpanel med OK-knapp och vridreglage.
    Skapa konto
Inte så mycket att fundera över egentligen. Du har en FVP som är dimensionerad för att förlita sig på värmepatron när det är riktigt kallt. Antingen lever du med att billaddningen stoppas när patronen går in eller säkrar upp.

Tredje alternativet är att skaffa en äkta fasbalanserare (Ferroamp) men det blir antagligen dyr lösning för ett sådant edge-case.

Jag har 16A i huvudsäkring och enfasladdare 8som drar cca 15A) till min pluginhybrid. Det påverkade mitt val för att skaffa Ferroamp Energyhub när solpaneler installerades. Utan fasbalansering skulle huvudsäkringar ryka en gång i veckan.

Det är inte bara säkra upp från 25A till 32A, du går från gänga 2 till gänga 3 så behöver bygga om mätarskåp. Sen skall det vara rätt dimensionerad kabel så inte säkert att de godkänner

Du kan ladda med en fas i stället, en fas till bilen och två till värmen. De flesta bilar tar max 16 A på en fas så det blir 3,6 kW vilket räcker gott och väl för de allra flesta.

Att säkra upp känns inte aktuellt givet att problemet uppstår relativt sällan under året.

Jag sänkte elpatroneffekten till 2 kW och justerade graden för när den kickar in, och stängde av Smart Price Adaptation på FVP.
Bra värme i huset nu och bilen laddas som den ska..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.