Min installatör av laddbox slutförde aldrig appkonfigurationen och parkoppling med laddare och mina Enegic Hub/Monitor enheter pga nätverksproblem.

Jag försöker nu slutföra installationen eftersom installatören inte tar sig tid att komma hit, de är från annan ort.

I appen ska man konfigurera "laddarens säkringstorlek". Jag hittar ingen information om den. Däremot hittar jag i manualen till Amina S att man verkar kunna ställa in hur många ampere laddaren får använda. Det görs ju dock av elektrikern och inställningen är bakom skyddshöljet.

Är det laddarens säkringstorlek man ställer in i laddaren eller kan jag hitta den någon annanstans?

Vår huvudsäkring är 20A.

• Skärmbild av appinställningar för laddbox där användaren kan ange laddarens ID, installationskod, säkringstorlek och huvudsäkringsnivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle säga att "laddarens säkringstorlek" är detsamma som säkringarna som laddaren är ansluten till, alltså max vad laddaren ska kunna ladda med.

Dem är kopplad på 3-fas i elskåpet, där sitter tre brytare. Jag såg inget max A värde på dem. Det sitter inga fler brytare mellan skåp och laddare. Det är brytarna till höger i bild.

• Tre brytare kopplade till 3-fas i ett elskåp, med färgkodade kablar synliga ovanpå brytarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Bägge dvärgbrytarna är C16, alltså 16A.
Edit: även PSAn är C16.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
Tack ❤️

Hmm, denna säkring styr inte vilken ström som laddaren max använder. Säkringen skyddar endast ledningen och laddaren i sig. Så storleken på denna säkring ser jag som helt irrelevant. Det låter mer troligt att det är laddarens inställda maximala laddström som är relevant. Förhoppningsvis är den ställd på säkringens märkström eller mindre.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hmm, denna säkring styr inte vilken ström som laddaren max använder. Säkringen skyddar endast ledningen och laddaren i sig. Så storleken på denna säkring ser jag som helt irrelevant. Det låter mer troligt att det är laddarens inställda maximala laddström som är relevant. Förhoppningsvis är den ställd på säkringens märkström eller mindre.
Hmm. Tack. Jag hör av mig till installatören för att se om de kommer ihåg. Annars är det väl bara bryta strömmen till laddaren och öppna och kolla vad de ställt den på.

Jag vet inte hur man löser ut det. Men 16 A är ju en god gissning då det är väldigt vanligt. Det är troligen viktigt att det blir rätt för att lastbalanseringen ska fungera. Men det är en grov uppgift. Jag menar, effektvakten ska känna av ifall det finns tillräckligt med ström "ledigt" för att koppla in elbilen. 16 A är där väldigt grovt som troligen leder till att elbilen aldrig blir laddad. Effektvakten bör därför kunna tala om för elbilen hur mycket ström den får dra just nu om det ska fungera.

• Gilla
Deek
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.