49 797 läst ·
392 svar
50k läst
392 svar
Däckverkstäder vill inte att vi byter däck på elbil
Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det ska man överlåta åt experter...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
https://carup.se/experten-avrader-byt-inte-hjul-pa-elbilen-sjalv/
Nån från en branschorganisation säger att det kan vara livsfarligt att byta däck på elbil...
Det finns också risk att försäkringsbolaget nekar ersättning för att däckbytet inte är gjort "fackmannamässigt"...
Jag blev provocerad av artikeln... Försöker göra det mesta själv... Har ju gjort det till en grej...
Vad tycker ni andra?
Är detta en branschorganisation som helst hade sett förbud mot privat däckbyte så det blir typ som elektriker?
🤔
https://carup.se/experten-avrader-byt-inte-hjul-pa-elbilen-sjalv/
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Strängt taget kan det vara livsfarligt att byta däck på vilken bil som helst. Och givetvis bör man veta vad man gör. I övrigt ger jag inte mycket för den artikeln. Jag har inte märkt att det skulle vara svårare på en elbil. Däremot är det uppenbart att bilen är tung.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Ofta är det samma kaross till elbilar som fosildito, man lyfter i sidobalken på båda.
Protte
Protte
Anledningen verkar vara att det kan hända att man sätter domkraften fel och skadar batteriet. Rent generellt tycker jag att det nästan alltid är för svårt att veta var man kan sätta sin domkraft. Det är som om tillverkarna vill hålla det hemligt. Subtila markeringar och ritade bilder i manualen. Nej det är för ruttet. Det ska fan vara omöjligt att sätta domkraften fel. En rödmålad platta under bilen på 4 ställen. Hur svårt ska det vara . GaaFarstatjej90 skrev:
Denna artikel dök upp i mitt flöde....
Vad tycker ni andra?
🤔
[länk]
Jo men hela artikeln är ju helt riktad mot att avskräcka folk....S surfarn skrev:Anledningen verkar vara att det kan hända att man sätter domkraften fel och skadar batteriet. Rent generellt tycker jag att det nästan alltid är för svårt att veta var man kan sätta sin domkraft. Det är som om tillverkarna vill hålla det hemligt. Subtila markeringar och ritade bilder i manualen. Nej det är för ruttet. Det ska fan vara omöjligt att sätta domkraften fel. En rödmålad platta under bilen på 4 ställen. Hur svårt ska det vara . Gaa
Produkter som diskuteras: "avskräcka"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 706 inlägg
Alla vet vi ju att elbilar fullkomligt exploderar om vi så skulle titta på dem snett, så det är klart att bilen måste in på (märkes)verkstad för hjulbyte, de vet precis vilken miljö som krävs för att elbilen hållas nöjd under tiden däcken byts.
Med det sagt behöver jag kolla hur lyftpunkterna på ID4an ser ut, tror jag behöver beställa en specialpad till den.
Med det sagt behöver jag kolla hur lyftpunkterna på ID4an ser ut, tror jag behöver beställa en specialpad till den.
Med tanke på hur fina missar däckverkstäderna brukar kunna göra så litar jag inte mer på dem än på mig själv.
Självklart ska man oavsett bil ha koll på vad man gör och arbeta på ett säkert sätt. Värt att tänka på är att många elbilar väger en hel del så extra uppmärksamhet krävs på underlag och domkraft.
Självklart ska man oavsett bil ha koll på vad man gör och arbeta på ett säkert sätt. Värt att tänka på är att många elbilar väger en hel del så extra uppmärksamhet krävs på underlag och domkraft.