H hej-amina skrev:
Hej,

Inser att denna tråden inte är helt ny men vill ändå tillägga då det kanske är relevant för en del av er.
Jag jobbar för amina charging, ett norskt elbilsladdningsbolag som nyligen lanserat i Sverige.
Vi har som grundtanke att våra laddare ska kunna integreras fritt med andra lösningar och att vi ej själva vill vara de som bygger tjänster/lösningar men möjliggör integrationer.
Vår första hemmaladdare, amina S, kommer med Zigbee och bluetooth (BLE) uppkoppling just för att kunna kopplas med exempelvis Homey och HomeAssistant så jag tror den kan vara en bra lösning för de i detta forum som själva vill kunna koppla samman ert smarthem med laddning utan att vara beroende på molnuppkoppling.
Vi kommer även lansera en OCPP variant framöver som då kommer vara helt lokal OCPP enligt alla standarder just för att vi ser molnberoendet som en stor begränsning. Vore kul om någon här testar amina S och har tankar eller frågor!

/Anna på amina
Kan jag se laddboxen resp husets effekbehov momentabt i amina appen?
Jag tror att den enheten som man kopplar in på elmätarens HAN port inte delar ned sig av data så lätt.
Man får hitta en annan mer öppen enhet mot HAN porten för stt se husets effektbehov.

H hej-amina skrev:
Hej,

Inser att denna tråden inte är helt ny men vill ändå tillägga då det kanske är relevant för en del av er.
Jag jobbar för amina charging, ett norskt elbilsladdningsbolag som nyligen lanserat i Sverige.
Vi har som grundtanke att våra laddare ska kunna integreras fritt med andra lösningar och att vi ej själva vill vara de som bygger tjänster/lösningar men möjliggör integrationer.
Vår första hemmaladdare, amina S, kommer med Zigbee och bluetooth (BLE) uppkoppling just för att kunna kopplas med exempelvis Homey och HomeAssistant så jag tror den kan vara en bra lösning för de i detta forum som själva vill kunna koppla samman ert smarthem med laddning utan att vara beroende på molnuppkoppling.
Vi kommer även lansera en OCPP variant framöver som då kommer vara helt lokal OCPP enligt alla standarder just för att vi ser molnberoendet som en stor begränsning. Vore kul om någon här testar amina S och har tankar eller frågor!

/Anna på amina
Hur går det med lansering av ocpp laddaren? :)

pdov
J JohanLan skrev:
Det var precis det jag trodde, initialt. Jag använder alltså HomeAssistant för det mesta i mitt hus och det vore utmärkt om man kunde koppla ihop Power-laddaren med HomeAssistant, så kan jag styra laddningen precis hur jag vill efter elpris, klockslag, vindriktning eller solståndet. Eller någon annan parameter som kan påverka detta i framtiden. Helt enkelt en framtidssäker lösning som inte är låst till en leverantörs välbefinnande.
Tack för ditt svar Sara, jag provade att maila er support men jag fick ett väldigt luddigt svar tidigare.
Hur har det gått för dig @JohanLan med att integrera DEFA Power i HomeAssistant? Jag har inte testat något själv men söker information kring möjligheterna. Hittade denna tredjeparts integrationen https://github.com/Bebbssos/ha-defa-power, är det något som du testat?

pdov pdov skrev:
Hur har det gått för dig @JohanLan med att integrera DEFA Power i HomeAssistant? Jag har inte testat något själv men söker information kring möjligheterna. Hittade denna tredjeparts integrationen [länk], är det något som du testat?
Jag kör denna och verkar fungera fint än så länge. Använder den just nu enbart för att lägga in förbrukningen på energidashboarden dock.

• Gilla
pdov
  • Laddar…
pdov pdov skrev:
Hur har det gått för dig @JohanLan med att integrera DEFA Power i HomeAssistant? Jag har inte testat något själv men söker information kring möjligheterna. Hittade denna tredjeparts integrationen [länk], är det något som du testat?
Det blev en Zaptec Go iställer för en DEFA.
Zaptec har en bra integration både i HA och Tibber, så nu har jag full koll på allt som rör laddningen.
Tibbers system för laddning fungerar så pass bra att jag inte har behövt styra det närmare från HA, men alla siffror finns tillgängliga i HA så jag är helt nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.