På tisdag kommer jag få batteri monterat hemma, 16kw.
Har en eease laddbox sen tidigare i garaget och garage plus rum ovanför värms av luft luft. När det är kallt och jag laddar så belastas En fas för mycket så måste dra ned styrkan.
Vad kan man göra åt detta? Är lite rädd nu om jag sätter in ett batteri som också vill maxa de billigare timmarna. Vet man kan sätta importgränser m.m i detta men hade helst sett att alla dessa fördelas jämt över faserna. Bilderna på faserna är före och efter startad laddning
Har en eease laddbox sen tidigare i garaget och garage plus rum ovanför värms av luft luft. När det är kallt och jag laddar så belastas En fas för mycket så måste dra ned styrkan.
Vad kan man göra åt detta? Är lite rädd nu om jag sätter in ett batteri som också vill maxa de billigare timmarna. Vet man kan sätta importgränser m.m i detta men hade helst sett att alla dessa fördelas jämt över faserna. Bilderna på faserna är före och efter startad laddning
Jag har liknande situation som du. Jag kan inte vad jag vet lastbegränsa batteriladdningen, så jag har löst det genom att batteriet bara laddas kl 05-07 (eller något sådant, minns inte exakt) för att undvika konkurrens från andra förbrukare. Om batteriet laddas samtidigt som hustrun bakar och värmepumpen jobbar så går en fas, men hon bakar aldrig 05-07. Vad du kan göra kommer nog bero på vad du har för växelriktare. Bilen är inget problem då eeasees lastbegränsare undviker att överlasta någon fas.
Vad är det vi ser? Det ser ut i bilen som att den laddar med 11A trefas. Men belastningen säger något annat. Om en fas är mycket mer belastad än övriga kan man flytta en eller flera större enfaslaster från den högt belastade fasen. Jag har normalt bilens laddare ställd på den lägsta strömmen. (6A). Jag ställer bara upp den om jag behöver ladda fortare vilket inte är ofta.
Klicka här för att svara