Ellevio inför effekttariff from 2025. Alla elnätsbolag har krav på att införa det senast 2027, det kan bli olika lösningar för olika bolag.

“Effekten mäts som timmedeleffekt, vilket innebär genomsnittet av din totala elanvändning under en timme.
Effektavgiften baseras på snittet av de tre högsta effekttopparna, det vill säga de tre timmar med högst timmedeleffekt, fördelade på tre olika dygn under månaden.
Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det dessutom billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen.”

Effektavgiften är 81,25 kr/kW.

Samtidigt införs samma fasta avgift för 16, 20 och 25 A huvudsäkring. Det kostar alltså inte mer att säkra upp, som det gjort tidigare.

För min del är det laddningen som ger effekttopparna.
Med effektavgiften sätter jag bilen att ladda kl 22-06 med låg effekt säg 10 A (7 kW). Har månadspris på elen, så det är inte något jag behöver tänka på.

Genom att höja huvudsäkringen från 16 till 25 A så blir väl lastbalanseringen “överflödig”?? Jag kan ladda med 10 A och köra övriga grejer i huset (15 A) utan att riskera att huvudsäkringen går.

Dels kostar lastbalanseringen en slant (jag har redan en💲 ✈️ ) men det skulle även vara en mer robust lösning med färre komponenter och styrningar utan lastbalansering.

Vad säger ni, vad är det jag missar här?

L Lundstroem1 skrev:
Ellevio inför effekttariff from 2025. Alla elnätsbolag har krav på att införa det senast 2027, det kan bli olika lösningar för olika bolag.

“Effekten mäts som timmedeleffekt, vilket innebär genomsnittet av din totala elanvändning under en timme.
Effektavgiften baseras på snittet av de tre högsta effekttopparna, det vill säga de tre timmar med högst timmedeleffekt, fördelade på tre olika dygn under månaden.
Varje dygn mellan klockan 22 och 06 på morgonen är det dessutom billigare att använda elnätet. Då räknas bara halva effekttoppen.”

Effektavgiften är 81,25 kr/kW.

Samtidigt införs samma fasta avgift för 16, 20 och 25 A huvudsäkring. Det kostar alltså inte mer att säkra upp, som det gjort tidigare.

För min del är det laddningen som ger effekttopparna.
Med effektavgiften sätter jag bilen att ladda kl 22-06 med låg effekt säg 10 A (7 kW). Har månadspris på elen, så det är inte något jag behöver tänka på.

Genom att höja huvudsäkringen från 16 till 25 A så blir väl lastbalanseringen “överflödig”?? Jag kan ladda med 10 A och köra övriga grejer i huset (15 A) utan att riskera att huvudsäkringen går.

Dels kostar lastbalanseringen en slant (jag har redan en💲 ✈️ ) men det skulle även vara en mer robust lösning med färre komponenter och styrningar utan lastbalansering.

Vad säger ni, vad är det jag missar här?
Räkna på vad effektavgiften kommer kosta dig om du utnyttjar 25 A jämfört med vad lastbalanseringen kostar.

Generellt sett är det billigast att förbruka lika mycket konstant med den nya effektavgiften, då utnyttjar du den effekt du betalar för till fullo. Jämför med ett scenario där du ligger lågt hela månaden men har tre höga toppar som är de som du får betala för. Då hade du kunnat förbruka upp till den nivån resten av månaden också, till samma effektavgift.

Redigerat:
M martin.sveg skrev:
Räkna på vad effektavgiften kommer kosta dig om du utnyttjar 25 A jämfört med vad lastbalanseringen kostar.
Då är det enkelt, blir ingen högre kostnad med 25 A än 16 A säkring.
Bara för att jag höjer säkringen behöver jag inte ta ut mer effekt (eller energi för den delen)

Vad är det för typ av lastbalanseringsutrustning du avser?
Säkra upp är väl nästan en icke-fråga, men tänker mer på vad du har i åtanke att lastbalansera?

Hannuse Hannuse skrev:
Vad är det för typ av lastbalanseringsutrustning du avser?
Säkra upp är väl nästan en icke-fråga, men tänker mer på vad du har i åtanke att lastbalansera?
Lastbalansering för laddboxen / elbilen

L Lundstroem1 skrev:
Lastbalansering för laddboxen / elbilen
Aha, ok.
Jag vet inte vad du har för laddbox, men min lastbalansering kostade inte många kronor (CTEK).
Men kan naturligvis variera, om man behöver göra ingrepp i den elektriska installationen.
Jag har ställt min laddbox på 12A och har 20A huvudsakring, och det är inte så ofta lastbalanseringen behöver gå in, men det händer.
Mend 25A huvudsäkring, och bilen på 10A så bör du klara dig utan lastbalansering tycker jag.
Det är bara att prova sig fram, men jag tror att du kommer att klara dig.
Men vill du verkligen, så kan du säkert överbelsata huvudsäkringarna 🙃

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
Det är bättre att ha lastbalansering fungerande än att vakna med en frys som smält under natten. Billig försäkring

S sjoelund skrev:
Det är bättre att ha lastbalansering fungerande än att vakna med en frys som smält under natten. Billig försäkring
Absolut.
Men om TS höjer sin huvudsäkring från 16A till 25A, samt bara laddar bilden med 10A, så ser jag ingen risk att det kan hända.

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Ja det är ju så lastbalanseringen säljs in.
"har du bara 16 A så rekommenderas det"
"bra att ha för säkerhets skull" etc etc
När nu spelreglerna ändras från nätbolaget så känns det inte alls som det självklara valet.

Händer ju att lastbalanseringen krånglar också, så att bilen inte är laddad på morgonen. Inte lika illa som om frysen stoppat iofs.

Säkrar du upp från 16A till 25A och skippar lastbalanseringen kan du fixa till ännu högre effektoppar, Elevio jublar!
Klart att dom låter kunderna att säkra upp "utan extra kostnad", då är det inte deras fel att elen blir dyrare

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Bara för att jag höjer säkringen behöver jag inte ta ut mer effekt (eller energi för den delen)
Fast varför behöver du då säkra upp? Risken finns ju att du då utnyttjar den effekt som finns tillgänglig, och det räcker ju med några toppar varje månad för att du ska betala för motsvarande 25 A för hela månaden. Och om inte kostnaden är något bekymmer så kan du ju säkra upp redan idag till 25 A.

Ellevio skriver att deras effektavgifter är kostnadsneutrala. Alltså, om du är en kund med rätt förbrukningsmönster så kommer nätavgiften att vara lika stor efter effektavgiftens införande som den är idag. Har du då tre timmar där du tar ut 25 A så lär du få betala motsvarande vad 25 A kostar idag. Har du däremot endast momentana toppar på upp emot 25 A, i 5-30 minuter, så får det förstås ingen stor inverkan på effektavgiften. 25 A i 30 minuter och sedan 5 A i 30 minuter blir 15 A för hela den timmen. Så kör man mycket maskiner kortare stunder och bara någon gång varje timme så är det en stor vinst med de nya effektavgifterna. Men elbilsladdning pågår normalt flera timmar och om värmepumpen utnyttjar 16 A och går för fullt när det är kallt, så då finns risken att du utnyttjar 26 A under några timmar på vintern, varje månad. Därmed kan just lastbalanseringen för laddboxen vara värd att behålla, även om du säkrar upp till 25 A.

M martin.sveg skrev:
Därmed kan just lastbalanseringen för laddboxen vara värd att behålla, även om du säkrar upp till 25 A.
Det, och om man redan har en P1-mätare som lastbalansering så vill man väl ha kvar den för att kunna automatisera hemmet eller hitta storförbrukare...

Era kommentarer får mig att inse att det är tack vare att jag kan analysera mina strömtoppar mha lastbalansering som jag kan dra slutsatsen att jag inte behöver den🙃.
Det är lite av Moment 22.

Skulle jag starta från scratch och skaffa en laddbox nu hade jag:
- Först analyserat mina strömtoppar med en P1-mätare. Billig och enkel att installera.
- Med mina strömuttag valt en box utan att lastbalansera den. Billigare installation och inga krav på kommunikation mellan lastbalansering och box.
- Säkrat upp till 25 A. Kan inte se att en större säkring skulle ge högre effekttoppar. Laddningen skapar topparna och den ställer jag i bilen eller boxen. Övrig förbrukning i huset är vad den är. En större säkring ger bättre marginal mot misstag.

Med det upplägget skulle jag fått en billigare och robustare anläggning. Men, men, man lär så länge man lever.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C
L Lundstroem1 skrev:
Nä, med Ellevios aktuella modell är det till synes så upp till 25 A. Hos andra nätbolag kommer fortfarande huvudsäkringens storlek att påverka den fasta avgiften.

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
L Lundstroem1 skrev:
Era kommentarer får mig att inse att det är tack vare att jag kan analysera mina strömtoppar mha lastbalansering som jag kan dra slutsatsen att jag inte behöver den🙃.
Det är lite av Moment 22.

Skulle jag starta från scratch och skaffa en laddbox nu hade jag:
- Först analyserat mina strömtoppar med en P1-mätare. Billig och enkel att installera.
- Med mina strömuttag valt en box utan att lastbalansera den. Billigare installation och inga krav på kommunikation mellan lastbalansering och box.
- Säkrat upp till 25 A. Kan inte se att en större säkring skulle ge högre effekttoppar. Laddningen skapar topparna och den ställer jag i bilen eller boxen. Övrig förbrukning i huset är vad den är. En större säkring ger bättre marginal mot misstag.

Med det upplägget skulle jag fått en billigare och robustare anläggning. Men, men, man lär så länge man lever.
Jag köpte CTEK Njord Go, den kopplas in med en trefashandske, så jag kan plocka med den.
Lastbalanseringen kostade bara en tusenlapp extra, och den sätter man enkelt dit själv.
Men nu finns det fler alternativ till portabla boxar, så jag är inte säker på att jag valt CTEK idag, det finns dom som är kompaktare.
Och håller med om dina tankar kring effekttoppar, dom blir inte högre för att du säkrar upp, men man skapar utrymmer för att tillfälligt kliva upp hörde, om man svetsar, startar en kompressor mmm, samtidigt som lasten är hög.
Och är lastbalanseringen kostsam för dig att eftermontera, då hade jag skippat den, du har ju ändå koll på dina laster.

• Gilla
Lundstroem1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.