Köpa & Sälja hus
Valik: Vi jobbar inom samma branch så förmodligen därför. Vi fick iallafall köpa innan budgivning så nu är huset vårt. Underbart!
Vladislav: Hej! Har hört från en bekant som håller på med byggnadsvård att han bodde gratis i en stuga på en större gård. Han tecknade ett hyresavtal med 0 kr i hyra men med villkoret att han skulle underhålla och renovera stugan. Såhär levde han i 2.5 år och lyckades spara ihop tillräckligt för att köpa en egen torp. Efter ett tag fick han sedan veta att stugan han renoverade hyrdes ut som
MagHam: Det är väl en fördel att det inte är renoverat. Ofta är det ändå inte grundligt gjort, och dom stora grejerna måste man snart göra även på ett hus som är från 70-talet (vilket snart kan komma som en överraskning för många). - Tak är prio 1 alla dagar i veckan. - Avloppsstammar. - El. - Vattenburet värmesystem. Gärna med värmepump. . Saker jag tycker man ska fundera två
Pajo83: [citat] Vi avbokade visningar i helgen då alla 3 husen påvisade förhöjda värden av fukt, lukt m.m. i allt från grunden till väggar i källare. Blir att leta vidare, men har nog bestämt oss för att kika på hus utan källare framöver. Blir förhandsvisning på ett nytt hus i veckan. Är dock en vattenskada i badrummet på entréplan som gått neråt. Men detta går enligt mäklaren på
Daniel 109: Man kan definitivt låna för att renovera, om någon vill låna ut. Men huslån kan bara tecknas till 85% av fastighetens värde. Där kan man inte räkna in förväntad värdeökning. Så om man behöver renovera mer än så blir det någon annan typ av lån. När det är färdigt kan man värdera om och lägga upp det som huslån.
skogstomten: Försök tänk på det som att banken vill helat ha "något som säkerhet" under HELA resan som kan användas om ni av någon anledning inte lyckas/kan fullfölja era planer. Även om lånet (räkningarna) ökas på allt eftersom så kanske inte MARKNADSVÄRDET på det halvfärdiga huset ökar i samma takt som räkningarna trillar in. Halvfärdiga projekt har tyvärr ett relativt lägre
A.G: Gäller det för en unik försäljning eller totalt för alla tidigare försäljningar också?
ilyw: Hej Vi har köpt hus av en entreprenör/"bostadsutvecklare" som är relativt stor, har en hel del projekt och verkar sköta sig professionellt. Enligt vårt avtal har vi tillsammans utsett besiktningsmannen (som arbetar för ett besiktningsföretag), men rent konkret är denne vald på förhand av företaget (som också betalar för slutbesiktningen), vilket vi genom avtalet förstås har
johan_modig: Tack för bra svar @hempularen. Låter ju seriöst och flexibelt. /Johan
trpe: Tack för alla svar, det löser sig nog. Håller med om att spara större problem till senare, men ville veta vad som gäller och det verkar vara att det skall funka, så då har jag en "plus" inför framtiden. /T
Thomas_Blekinge: There will be a commissioning inspection after construction. Ask the realtor to be present, you or a housing inspector hired by you. I guess you know that you will not own the house but only the right to live there. Ask him which other facilities are included in the common property such as lawn, laundry facilities, external storage rooms, playgrounds etc. Ask for the monthly fee to pay and what
bjorsi: [citat] OK, något annat i protokollet som du reagerar på?
Snigla: [citat] ..normalt är det väl sånt man klagar på i efterhand, jag menar de 5-6 bostäder jag varit med och köpt.. så går man på visning.. sedan får man inte gå dit igen förrän på besiktningen.. sedan efter man fått nyckeln av mäklaren Har man tur, kan man få komma dit en gång.. för att tex mäta rummen eller liknande (oftast med mäklaren). Detsamma har gällt omvänt, när vi
Bassrunner: Hmm... kan de ha ändrat något sen du kollade? Jag ser ganska många bilder från den andra byggnaden på "brandplatsen" och en textbeskrivning varför det ser ut som det gör.
Stefan1972: Sen får man dock komma ihåg att äldre hus luktar helt naturligt också........det måste ju inte nödvändigtvis vara mögel för att det luktar unket och oidentifierat. Särskilt då källare.
hempularen: Jag tror att det är en kombination av effekter, som påverkar olika på olika marknader. En mäklare jag pratade med (gällde fritidshus) menade att de som var "köpmogna" när utbrottet kom, är lika aktuella i sina köptankar som förut, såvida de inte råkar arbeta i en hårt drabbad bransch (kan tänka mig att en Norwegian flygvärdinna, kanske inte är superaktiv bostadsköpare i dessa
Blandskog: Någon som har sålt lägenhet i Stockholm och har koll på vad Plus/Premium resp. 'Raketen' kostar? /Blandskog
HenrikP: [citat] Bra jobbat Svara att ni fortfarande är intresserade, men att ni känner er lite oroliga när de andra drog sig ur och därför behöver sänka ert bud lite ;)
hempularen: Nu har jag noll koll på prisnivån i området. Men det här huset borde helt klart ligga i den lägre delen av "värdefönstret", kanske under "fönstret".
SueCia: [citat] braskamin är givet, tror vi alla är samstämmiga om att det är värdehöjande. att ha en frys är ett krav, att ha en bättre frys, nej, inget som skulle påverka värdet när jag letar hus iallafall. Tror det är ”ganska godtyckligt” att man frågar mäklare vad som är Värdehöjande och inte, men det är ju bara att flytta godtyckligheten till mäklaren isåfall :)
fusion: Tänk på att en gammal sommarstuga kanske köptes/byggdes billigt på 60talet, räkna därför med en rejäl vinstskatt om den avlidne en gång byggde stugan. Skatten skall dras av innan man kan bestämma värdet i testamentet. Sen är det väl allmänt så att bostad som säljs från dödsbo är friskriven från dolda fel, vilket ofta drar ned priset. Stugor på öar brukar vara svårsålda,
JohanLun: ...och som jag förstår, har inte det explicit friskrivits så är motpart alltid säljare även om han har försäkring...
Daaaaaniel: [citat] För stt svara på din fråga vad som bör stå med: - vilkor; med eller utan ränta - när får hon kräva in skulden? Om du kommer hem full från krogen, får hon kröva in betalning då? Eller ska det vara först efter försäljning av Fastighet X? - förbud mot att överlåta reversen. Annars kan ju hon gå och sälja skulden till Bandidos om hon känner för det. Lycka till
hempularen: Om det verkligen kniper så ställer banken normalt sett upp. Fast man kan behöva tjata. Jag har en kollega från ett land i Asien. Han köpte en lägenhet här i Stockholm, men ångrade sig nästan direkt, och köpte en annan lgh. Jag hjälpte honom med en del av pappers delen, för språkets skull. Jag frågade honom om banken verkligen gick med på upplägget att han skulle äga båda
guggen: Anledningen till att en del kör det i bolagsform är om man gör det i större skala. Som privatperson är det mycket förmånligt med uthyrning, men det finns restriktioner för hur mkt du får göra det, sen blir det väldigt oförmångligt. Om du håller på med korttidsuthyrning har jag för mig att du max får göra det 16v annars räknas din samtliga inkomst som hotellverksamhet.
Solimelo: [citat] jaha ok, det är betongpannor som inte är bytta sedan huset byggdes på 70 talet. Så vi är ju förstås sugna på att snart byta, då tänkte vi kanske lika bra göra direkt då de sett ett ”litet” läckage som mäklaren sa. Annars prata han på att laga det lokalt och ev byta tak om något år. Då kommer ju förstås oron att det slutar ju inte att regna.. fyller de på sig med