31 553 läst ·
55 svar
32k läst
55 svar
Gratis ruckel, hur finansiera renovering?
OT anektdot
För några år sedan spekulerade jag på ett skrytbygge i Torsåker.
8,5m stockar med gavel på 8,2m med 8x8m cell åt norr med förstuga. Uppdelad åt söder 4+4 gavel 6m på längden. Hela huset 12x 8,2m. Hel övervåning. Brutet tak ovanpå det.
Köket och kammaren mot södergaveln var det enda som var inrett. Jordgolv i 8x8 cellen utom förstugan som hade enkelt oisolerat brädgolv.
Det låg ute för 250kkr. Erbjöd 150
. Ville inte betala mer för så mycket arbete. Som tur var fick jag det inte.
Mvh Findus
För några år sedan spekulerade jag på ett skrytbygge i Torsåker.
8,5m stockar med gavel på 8,2m med 8x8m cell åt norr med förstuga. Uppdelad åt söder 4+4 gavel 6m på längden. Hela huset 12x 8,2m. Hel övervåning. Brutet tak ovanpå det.
Köket och kammaren mot södergaveln var det enda som var inrett. Jordgolv i 8x8 cellen utom förstugan som hade enkelt oisolerat brädgolv.
Det låg ute för 250kkr. Erbjöd 150
Mvh Findus
Borgenär är den som lånar ut, oftast en bank. Du menar kanske borgensman, eller?K Kurtivan skrev:
Gäldenär, den som lånar. Borgenär, den som lånar ut, Borgensman, den som går i borgen för någon annan vid lån.
Fast ett byggkreditiv gäller väl bara vid nybyggnad? Jag googlade och kan inte hitta att det gäller vid renovering.H hempularen skrev:
Jag står i samma sits. Kollar gårdar i Skåne och fick senast idag veta av min bank Länsförsäkringar att man inte får ta lån för renoveringar. Jag trodde ju man kunde köpa en nedgången gård för typ 1.5 och baka in ytterligare 1-2 mille för renoveringar. Men det får man tydligen inte. Det du nämner om att om man ska renovera för mer än 1 mille sa inte min bankman. Är det inaktuell info kanske (det var 2 år sedan du skrev inlägget)?D Diablito skrev:
Fast du får bara värdera om bostaden var 5'e år* om du inte har gjort stora förändringar, så att renovera lite och få en ny värdering funkar inte.
*) Man får såklart värdera fastigheten så ofta man vill, men det nya värdet får inte användas som underlag för ett fastighetslån förr än det har gått 5 år.
*) Man får såklart värdera fastigheten så ofta man vill, men det nya värdet får inte användas som underlag för ett fastighetslån förr än det har gått 5 år.
Du får värdera om fastigheten hur ofta du vill och ta nya lån mot värdet. Däremot får du inte använda dem för att sänka din amortering för att belåningsgraden gått ner.
Det var nästan 6 år sedan som vi funderade på gården utanför Ystad. Nordea var ok med ett byggkreditiv om renoveringarna beräknades överstiga en miljon. Vet inte vad de säger idag.
Det var nästan 6 år sedan som vi funderade på gården utanför Ystad. Nordea var ok med ett byggkreditiv om renoveringarna beräknades överstiga en miljon. Vet inte vad de säger idag.
Man kan definitivt låna för att renovera, om någon vill låna ut. Men huslån kan bara tecknas till 85% av fastighetens värde. Där kan man inte räkna in förväntad värdeökning. Så om man behöver renovera mer än så blir det någon annan typ av lån. När det är färdigt kan man värdera om och lägga upp det som huslån.
Klicka här för att svara
