Byggahus.se

Bostadsmarknaden under corona?

1. Z
    Husspekulant · Nivå 10
    Är det någon som har några rapporter från bostadsmarknaden under coronatider?

Vi hade tänkt kolla på två hus i Uppsala förra helgen. Det första huset såldes innan visning och det andra har i nuläget budats upp 20% över utgångspriset. Uppenbarligen är inte folk rädda för att köpa hus i coronatider.

2. M
    Medlem · Nivå 10
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att det är en kombination av effekter, som påverkar olika på olika marknader.

En mäklare jag pratade med (gällde fritidshus) menade att de som var "köpmogna" när utbrottet kom, är lika aktuella i sina köptankar som förut, såvida de inte råkar arbeta i en hårt drabbad bransch (kan tänka mig att en Norwegian flygvärdinna, kanske inte är superaktiv bostadsköpare i dessa dagar). Men många säljare tror att priserna påverkas negativt, och väljer att avvakta. Dessutom när det gäller fritidshus, så kan köpmogna ha fått ytterligare en anldening att köpa inför sommaren, semesteresor verkar inte vara aktuellt. Av samma skäl avvaktar många säljare, kan ta en sommar till med huset. Fritidshus har ökat kraftigt i pris senaste månaden.

På bostadsrättsmarknaden i Stockholm. Dels en släkting som i sommar flyttar till en nyproducerad lägenhet, bunden sedan typ 2 år att flytta. De sålde sin nuvaramde lägenhet 100 000 under begärt pris. De hade räknat med minst 150 000 över begärt pris.

Min son byter upp sig, sålde sin etta ca 150 000 under förväntat pris (ca 6%), Har just skrivit på för en stor tvåa 300 000 (ca 8%) under vad den skulle kostat för 3 månader sedan.