2 289 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hjälp att tyda besiktningsprotokoll
Hej,
Vi tittar på ett hus byggt i början av 20-talet och funderar på vad som skulle behöva renoveras direkt/inom ett par år för att vi skulle kunna flytta in med barn.
Dränering? (Det är mycket fukt/blött i krypgrund/källare, men det är inte heller inrett)
Tak? (Nytt tak 2003)
El? (Anmärkning om delvis gammal el men elen sågs över 2017 enligt säljarna)
Badrum? (Anmärkning, men renoverade 1999, ingen fuktindikation)
Detta är första huset vi tittar på och vore mycket tacksamma om någon kan hjälpa till att förstå ”besiktningsspråk”.
https://www.svenskfast.se/resurs/do...ta4nxw5ng../besiktningsprotokoll_mårdv_36.pdf
Vi tittar på ett hus byggt i början av 20-talet och funderar på vad som skulle behöva renoveras direkt/inom ett par år för att vi skulle kunna flytta in med barn.
Dränering? (Det är mycket fukt/blött i krypgrund/källare, men det är inte heller inrett)
Tak? (Nytt tak 2003)
El? (Anmärkning om delvis gammal el men elen sågs över 2017 enligt säljarna)
Badrum? (Anmärkning, men renoverade 1999, ingen fuktindikation)
Detta är första huset vi tittar på och vore mycket tacksamma om någon kan hjälpa till att förstå ”besiktningsspråk”.
https://www.svenskfast.se/resurs/do...ta4nxw5ng../besiktningsprotokoll_mårdv_36.pdf
Hur mycket renovering hade du tänkt göra?
Jag läser protokollet så här:
Tak: Taket må vara bytt men plåtarbetet är inte gjort samtidigt. Finns risk att tätningarna vid gamla plåtarna inte är bra.
Mögel på råspont: En sanering av vinden, borttagning av isolering, tätning av genomföringar (hål) mot bostadsutrymmet är också lämplig. Därefter ny isolering. Eventuellt sätta avfuktare när du ändå är på gång.
Ventilation: Det behöver installeras någon form av mekanisk ventilation i huset. Små pax fläktar i badrum eller på tak. Behövs för att förhindra fuktbelastning på vind
Fasad:
Då många dörrar och fönster är ruttna är det en stor fråga kring varför. Är plåten runt fasaden dålig och vatten skadar underliggande delar. Jag skulle nästan tro detta eftersom så mycket är ruttet... Så fasaden kan behöva bytas..
Grund
Gräva upp runt huset, några på forumet har bilat/sågat/sprängt upp rännor/gropar i berg för att leda bort vatten från huset. Därefter dränera hus sätta skydd på utsidan så att vatten ej kan komma in. Hela utrymmet och syllarna behöver gås igenom först.
Min gissning är att du har minst 1 miljon i reperationskostnader (antagligen 2 ) bara för att få iordning utsidan och under huset.
Så om du inte har mycket tid över, mycket pengar eller att det bara är det helt perfekta läget och vi vill låna så skulle jag avstått.
OBS - Jag är realist/pessimist till min natur så jag planerar oftast för det värsta.
Det minsta jag skulle göra är att ta in olika experter för fördjupade undersökningar!
Jag läser protokollet så här:
Tak: Taket må vara bytt men plåtarbetet är inte gjort samtidigt. Finns risk att tätningarna vid gamla plåtarna inte är bra.
Mögel på råspont: En sanering av vinden, borttagning av isolering, tätning av genomföringar (hål) mot bostadsutrymmet är också lämplig. Därefter ny isolering. Eventuellt sätta avfuktare när du ändå är på gång.
Ventilation: Det behöver installeras någon form av mekanisk ventilation i huset. Små pax fläktar i badrum eller på tak. Behövs för att förhindra fuktbelastning på vind
Fasad:
Då många dörrar och fönster är ruttna är det en stor fråga kring varför. Är plåten runt fasaden dålig och vatten skadar underliggande delar. Jag skulle nästan tro detta eftersom så mycket är ruttet... Så fasaden kan behöva bytas..
Grund
Gräva upp runt huset, några på forumet har bilat/sågat/sprängt upp rännor/gropar i berg för att leda bort vatten från huset. Därefter dränera hus sätta skydd på utsidan så att vatten ej kan komma in. Hela utrymmet och syllarna behöver gås igenom först.
Min gissning är att du har minst 1 miljon i reperationskostnader (antagligen 2 ) bara för att få iordning utsidan och under huset.
Så om du inte har mycket tid över, mycket pengar eller att det bara är det helt perfekta läget och vi vill låna så skulle jag avstått.
OBS - Jag är realist/pessimist till min natur så jag planerar oftast för det värsta.
Det minsta jag skulle göra är att ta in olika experter för fördjupade undersökningar!
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Nästan mer värt att riva spektaklet och sätta upp en ny byggsats. Både ekonomiskt och tidsmässigt. Om du nu inte är väldigt kunnig och gör det mesta själv. Men du hade du nog inte frågat här om protokollet.
Köper du detta, så är det i princip tomten du betalar för.
Köper du detta, så är det i princip tomten du betalar för.
Tack för svar!S Stadsfiskalen skrev:
Tack så mycket för klok genomgång!mathiash77 skrev:Hur mycket renovering hade du tänkt göra?
Jag läser protokollet så här:
Tak: Taket må vara bytt men plåtarbetet är inte gjort samtidigt. Finns risk att tätningarna vid gamla plåtarna inte är bra.
Mögel på råspont: En sanering av vinden, borttagning av isolering, tätning av genomföringar (hål) mot bostadsutrymmet är också lämplig. Därefter ny isolering. Eventuellt sätta avfuktare när du ändå är på gång.
Ventilation: Det behöver installeras någon form av mekanisk ventilation i huset. Små pax fläktar i badrum eller på tak. Behövs för att förhindra fuktbelastning på vind
Fasad:
Då många dörrar och fönster är ruttna är det en stor fråga kring varför. Är plåten runt fasaden dålig och vatten skadar underliggande delar. Jag skulle nästan tro detta eftersom så mycket är ruttet... Så fasaden kan behöva bytas..
Grund
Gräva upp runt huset, några på forumet har bilat/sågat/sprängt upp rännor/gropar i berg för att leda bort vatten från huset. Därefter dränera hus sätta skydd på utsidan så att vatten ej kan komma in. Hela utrymmet och syllarna behöver gås igenom först.
Min gissning är att du har minst 1 miljon i reperationskostnader (antagligen 2 ) bara för att få iordning utsidan och under huset.
Så om du inte har mycket tid över, mycket pengar eller att det bara är det helt perfekta läget och vi vill låna så skulle jag avstått.
OBS - Jag är realist/pessimist till min natur så jag planerar oftast för det värsta.
Det minsta jag skulle göra är att ta in olika experter för fördjupade undersökningar!
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Jag reagerar också framförallt på det om röta i grunden. Det behöver man titta mycket djupare på. Det är väldigt vanligt med viss missfärgning. Men om det verkligen är murket, eller stora angrepp, så skulle jag antingen avstå köp eller budgetera för en väldigt stor och dyr reparation.
Påväxten på vinden är också mer eller mindre standard, oftast inget att oroa sig över, men man behöver titta på hur det ser ut.
Grunden blir ju också lite extra allvarlig eftersom det låter som det är blött där. Det blir då en stor tillförsel av fukt upp mot golvbjälkarna.
Påväxten på vinden är också mer eller mindre standard, oftast inget att oroa sig över, men man behöver titta på hur det ser ut.
Grunden blir ju också lite extra allvarlig eftersom det låter som det är blött där. Det blir då en stor tillförsel av fukt upp mot golvbjälkarna.
Tack! Att ta in en egen besiktningsman som tittar närmare framför allt på grunden och fasaden är det vi bör göra alltså?H hempularen skrev:Jag reagerar också framförallt på det om röta i grunden. Det behöver man titta mycket djupare på. Det är väldigt vanligt med viss missfärgning. Men om det verkligen är murket, eller stora angrepp, så skulle jag antingen avstå köp eller budgetera för en väldigt stor och dyr reparation.
Påväxten på vinden är också mer eller mindre standard, oftast inget att oroa sig över, men man behöver titta på hur det ser ut.
Grunden blir ju också lite extra allvarlig eftersom det låter som det är blött där. Det blir då en stor tillförsel av fukt upp mot golvbjälkarna.
Suck, typiskt Anticimex..... Varudeklarerat och som vanligt står där att "fördjupad undersökning rekommenderas". Jag anser att står det så är det inte en fullständig varudeklaration ?
Risk att detta blir kostsamt att åtgärda, välj annat hus.
Risk att detta blir kostsamt att åtgärda, välj annat hus.
Jag hittade också huset och jag blir alltid lika förbryllad över hur ägare till hus låter de förfalla till en grad, att det är i princip bara att riva skiten.
Jag hatar personer som bara låter sina hus stå och förfalla. Lata och oengagerade eller snåla och dumma, är de kategorier som håller på med sånt här.
Jag hatar personer som bara låter sina hus stå och förfalla. Lata och oengagerade eller snåla och dumma, är de kategorier som håller på med sånt här.
Moderator
· Stockholm
· 57 806 inlägg
Nu har jag noll koll på prisnivån i området. Men det här huset borde helt klart ligga i den lägre delen av "värdefönstret", kanske under "fönstret".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
