3 628 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Husköp - Ägaren avlidit
Hej.
Vi köpte ett hus och kontraktet är klart, även banken har självklart godkänt allt.
Nu är det så att dottern till ägaren av huset hade fullmakt och hjälpte till med försäljningen av huset.
Nu är det så att mamman då som äger huset dog igår.
Säljaren "dottern" ringde upp mig nyss och förklarade läget. Hon förklarade att mäklaren hade rådfrågat "backoffice" om detta och det bör inte vara något problem. Tillträdesdagen är 4 maj.
Men hon hade även pratat med sin bank som vi har lånet på också och det va lite oklart. Mäklaren skulle nu prata med bankkvinnan som vi har och kontrollera det mer hur exakt allt funkar.
Har ni någon erfarenhet av liknande situation som jag har? Någon som vet mer konkret vad som händer? Kan det vara så att vi inte får tillgång till huset nu?
Må väl,
Mvh
Vi köpte ett hus och kontraktet är klart, även banken har självklart godkänt allt.
Nu är det så att dottern till ägaren av huset hade fullmakt och hjälpte till med försäljningen av huset.
Nu är det så att mamman då som äger huset dog igår.
Säljaren "dottern" ringde upp mig nyss och förklarade läget. Hon förklarade att mäklaren hade rådfrågat "backoffice" om detta och det bör inte vara något problem. Tillträdesdagen är 4 maj.
Men hon hade även pratat med sin bank som vi har lånet på också och det va lite oklart. Mäklaren skulle nu prata med bankkvinnan som vi har och kontrollera det mer hur exakt allt funkar.
Har ni någon erfarenhet av liknande situation som jag har? Någon som vet mer konkret vad som händer? Kan det vara så att vi inte får tillgång till huset nu?
Må väl,
Mvh
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Det var en tråd om en liknande situation häromåret: https://www.byggahus.se/forum/threads/saeljaren-doer-innan-tilltraede.315775/
@fia_mstd kanske har ytterligare att bidra med nu efter något år.
@fia_mstd kanske har ytterligare att bidra med nu efter något år.
Spontant tänker jag tillträdet skjuts på ett par månader, tills bouppteckning och arvsskiftet är klart. Men jag har ingen erfarenhet av just den här situationen. De tre dödsbon jag personligen haft hand om har varit mer "normala" men har ändå tagit lång tid att bli skiftade och klara.
Mitt råd är att vänta, ha tät kontakt med din mäklare och din bank för att se vad de kan göra. Låt också mäklaren sköta alla kontakter med säljarens dödsbo.
Men deppa inte ihop. Jag tror att huset är att betrakta som ert, då säljarens dotter hade fullmakt att genomföra försäljningen och att affären i stort sett var klar innan dödsfallet. I och med det verkar hon inte vilja behålla huset åtminstone. Det kan dock, som sagt, ta lite extra tid av juridiska skäl.
Mitt råd är att vänta, ha tät kontakt med din mäklare och din bank för att se vad de kan göra. Låt också mäklaren sköta alla kontakter med säljarens dödsbo.
Men deppa inte ihop. Jag tror att huset är att betrakta som ert, då säljarens dotter hade fullmakt att genomföra försäljningen och att affären i stort sett var klar innan dödsfallet. I och med det verkar hon inte vilja behålla huset åtminstone. Det kan dock, som sagt, ta lite extra tid av juridiska skäl.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Köpet är redan gjort, detär bara slutbetalning och tillträde så det bör inte vara några svårigheter att få det inom planersd tid
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag ögnade igenom den tråden. Det borde kontrolleras om lagfarten måste överfäras till dödsboet innan överlåtelsen kan bli slutförd. Det gäller i vissa lägen. Men det är möjligt att det bara är när man helt säljer efter att ägaren är avliden, alltså att köpekontraktet är med dödsboet.
Okej, Tack för svaren ni gav mig.
Vi har redan haft tillräckligt med problem och när säljaren berättade detta så kändes de som hela hoppet försvann nu. Men Googlat o kollat, även mäklaren sa att det inte bör vara några problem då han även kollade med backoffice så att säga.
Vi får vänta o se helt enkelt.
Vi har redan haft tillräckligt med problem och när säljaren berättade detta så kändes de som hela hoppet försvann nu. Men Googlat o kollat, även mäklaren sa att det inte bör vara några problem då han även kollade med backoffice så att säga.
Vi får vänta o se helt enkelt.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Fast lita inte på mäklarens "backoffice". De har som primärt intresse att få affären avslutad med så lite insats som möjligt av mäklaren. Du som köpare vill också få den avslutad med så lite strul som möjligt. MEN du har ett annat intresse än mäklaren vad gäller risk. Mäklarens backoffice bryr sig inte om överlåtelsen på något sätt brakar i slutänden med låg sannolikhet. Som köpare vill man ha en absolut säkerhet att det inte brakar, typ att affären ogiltigförklaras efter någon månad, oavsett hur liten risken är.
Hör med villaägarförbundet, de ger viss gratis juristrådgivning till medlemmar, du kan bli medlem samma dag.
Hör med villaägarförbundet, de ger viss gratis juristrådgivning till medlemmar, du kan bli medlem samma dag.
Det är inga problem att genomföra tillträdet, man kan låta alla dödsbodelägare skriva under ett dokument där i det påtalas att det var den avlidnes vilja att sälja fastigheten, vilket inskrivningsmyndigheten ofta kräver. Din mäklare bör ha koll på detta, ett plus är att den avlidnes dotter redan har en fullmakt, annars hade det kunnat uppstå problem.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Den avlidne har redan sålt huset. Det är bara tillträdet som blir lite lurigare med dödsbo. Men mäklaren verkar ju göra sitt, så det ska nog gå bra.
Har talat med med mäklaren som i sin tur med 3 jurister i gbg i sthlm och allt ser bra ut, mäklaren gick då till bankmannen vi hade och förklarade och banken ser inga konstigheter. Så allt är grönt ljus för oss, vilket känns skönt.
Lagfarten som kan bli lite långdraget men det kan man skjuta upp om det väl skulle vara något.
Stort tack för era svar o synpunkter.
Lagfarten som kan bli lite långdraget men det kan man skjuta upp om det väl skulle vara något.
Stort tack för era svar o synpunkter.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Då får man gratulera.
Klicka här för att svara
