Köpa & Sälja hus
tommib: Du har som sagt klantat dig, det finns ingen väg runt det. Jag tror att du bara ska släppa detta, du kommer må bättre i längden. Om du försöker driva detta mot mäklaren kommer det med största sannolikhet inte leda någon vart. Informationen i kontraktet var korrekt. I fastighetsaffärer är det skrivna helt centralt. Vad någon sagt muntligen väger väldigt lätt. Mäklaren kan avfärda
rolflidvall: [citat] Bra att du nämner översiktsplanen. Jag tror att många missar att kolla den innan man avslutar ett fastighetsköp. Jag känner till ett fall där man blev helt överraskad av att få en ny förskola till granne, trots att det stått i kommunens översiktsplan i mer än 10 år.
Staffans2000: Vet inte vad de heter, men de är totalt harmlösa. De stöter jag på då och då och de varken bits eller stjäl mitt snus. Lämpligen bär du ut de du träffar på inne. Staffan
Dortmunder DAB: Finns ett nybyggt snyggt och flådigt (Tjärdalsvägen) område relativt nära som antagligen kan dra upp priset på detta objekt, gissar på att de vill ha 3+ miljoner pga de inte har fastställt något pris i ”annonsen”. Området ligger centralt i Åkersberga iaf, korta cykelavstånd till allt.
Appendix: [citat] jag är nog nödbedd att hålla med. Det verkar gå väldigt fort i alla dessa beslut och tankar. Mitt hussköpande började 2013 när jag kollade på första visningen. Jag köpte 2018... Det är otroligt mycket att lära sig kring fastigheter och vad som gäller (Tack byggahus för alla råd som finns i forumtrådar). Dessutom ändrades lånevillkoren under denna period med
Kendobendo: Tänk va annorlunda upplevelse jag fick med Anticimex. Jag fick en gammal och påläst herre som flög upp å ner på stegar och va enligt mig duktig. Han ställde rätt frågor till säljaren och det hela gick inte för fort utan det kändes som jag fick den tid jag betalat för. Jag fick reda på flera saker som va felaktiga och som säljaren sedan åtgärdade. Vi skrev en punkt om det i
nikasp: Får väl lägga till att jag inte sett något om hur mycket det här huset kostar men min feeling för fritidshus, om det inte är en stor gård, är att det är ”what you see is what you get” med viss risk att dra på sig kostnader för oförutsedda saker - som man normalt tar in besiktningsman för.
BirgitS: [citat] Två små frågor först för att det ska vara säkert. Var dina föräldrar gifta? Hade de skrivit testamente? När en i ett gift par avlider så går normalt arvet helt och hållet till den andra parten och barnen ärver inget förrän båda föräldrarna har gått bort.
Matrix87: Tyvärr, budgivningen stack iväg. Det blev dock en bostadsrätt :D
Cancerman_777: Innan du köper extra långtgående besiktning, så kolla upp hur ofta ett besiktningsbolag fälls. Det viktigaste är att förstå vad anmärkningar innebär och att man är beredd att ta ansvaret. Att leta någon att peka finger mot resulterar ytterst sällan i vinst i utfall/resultat av en tvist. Köper man ett äldre hus innebär det att nära nog acceptera de fel och brister som finns och
Takläggare: Har sålt många hus, bästa råd jag har och ge är att man själv checkar upp hur bostadsmarknaden ser ut i din kommun/stad, fråga minst tre mäklare hur marknaden fungerar (budgivning och priser), följ själv bostadsmarknaden via nätet, se hur den fungerat i ditt område och stad, om priserna går till budgivning eller stannar under utsatt pris. Har du en bra stad där det oftast blir
corre: Det som kan spela lite i valet om att göra ytterligare besiktning eller inte, är hur mycket som är renoverat och när i huset. Det är då risken för att fusk skett och på ett sånt sätt att dolda fel eller köpsummenedskrivning kan åberopas. Om det är mestadels i original med badrum och övriga större åtgärder i original så har ni inte så mycket att hämta från ytterligare
hempularen: Det finns alltid stor risk för obehagliga överaskningar om man köper bostad i annat land. Nu vet jag inget om hur det fungerar i just Norge. Men har du ex. kontrollerat om du kan låna till köpet? Kommer du att få betala fastighetskatt i både Norge och Sverige (ganska vanligt om man äger fastighet i annat land)? Normalt sett så kan du inte låna i en svensk bank för köp i annat land.
Claes Sörmland: [citat] Säkra våtrum mars 2006: [bild] April 2008 blev formuleringen hårdare. Bör blev skall: "Förutom avloppsrör och golvbrunnar ska inga andra rörgenomföringar genom golvets tätskikt tillåtas."
lb_gbg: [citat] Har du en mäklare som skall sälja ert nuvarande boende? När jag var i budgivning bollade jag frågor med min sälj-mäklare och hon var riktigt listig. Fick bra råd. Nu köpte och sålde jag i samma område och hon hade bra kännedom om området.
corre: Jag förstår inte riktigt vad du vill ha för information, eller har för information? Du vet en persons psn, och vill veta vilka byggnaders den personen äger? En byggnad på ofri grund (arrende) är inte registrerad på samma sätt som en fastighet, undrar om det inte är skatteverket som har den informationen isf, genom att jordägaren har skrivet in byggnadsägaren på en spec fastighet för
ricebridge: [citat] Två fingrar på musen brukar vara en bra idé ja :crysmile::crysmile:
Björn96: Lite uppdatering, tog med en duktig hantverkare som gjort flera jobb åt mina föräldrar tidigare och gick igenom huset. Han hittade inget utöver det jag redan sett själv, vilket kändes skönt. Kontrakt är påskrivet och tillträde om en knapp månad. Mitt första hus, jättespännande! :D
MetteKson: [citat] Bättre kartor hittar du på Lantmäteriets hemsida. Kommunen brukar också ha en karttjänst på sin hemsida hemsida.
NoOne2k: [citat] Många kommuner har avtal med lantmäteriet och sköter detta, börja med att ta kontakt med kommunens mark och exploateringsavdelning så kan de nog hänvisa dig rätt.
Johan456: Det finns så många aspekter i det här och du ser bara några av dem TS. Jag brukar tänka som så att jag betalar så mycket i skatt för att hjälpa människor jag inte känner, vad gör det då att jag betalar mer till någon jag älskar och som dessutom är mor till mina barn? Jag förstår dock hur du resonerar men jag håller du nye med dig. Jag och min sambo la in olika mycket pengar i
MultiMan: [citat] [citat] Det kanske är bättre att börja med sagoberättandets "Det var en gång..."?
SpjuteViking: Lite tidskrävande kanske - men om man går på lite visningar i närområdet så får man en ganska bra bild av vilka mäklare som jobbar bra eller mindre bra, hur de bearbetar potentiella köpare mm.
hempularen: Det finns instruktioner på nätet (youtube filmer) om hur man bockar fönsterbleck. Finessen är att de skall bockas så att det inte blir någon glipa överhuvudtaget där vatten kan rinna igenom, inte ens i innerhörnet. Jag har själv just köpt ett fritdshus med felbockade fönsterbleck, eller rättare sagt de är inte bockade överhuvudtaget precis som på din bild.
Var ensam budgivare, plötsligt ska en bekant till säljaren på visning och budar 100tkr över mitt bud
Temi: Huset blev antagligen sålt.
FilipHe: [citat] Det var vår besiktning, besiktning från köparen. Utan det va info som gavs från säljaren.