Excel
Excel: Låter som impregnerade ingjutna syllar. Jag hade nog inte köpt huset.
8 svar · 2,8k läst
·
B
byggarätt: [citat] Grattis ett ärligt bud kan väcka saker hos säljare och vem vet om den andra parten var seriösa
61 svar · 35,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I Portugal, där vi köpt hus för ett år sedan, är det säljaren som betalar mäklare och alla avgifter. Sen är det förstås vanlig fastighetsskatt för oss att betala varje år.
2 svar · 1,8k läst
BirgitS
BirgitS: Kan du inte lägga upp fullmakten (utan namn etc. förstås) så att någon annan kan använda den?
12 svar · 2,7k läst
M
Marymarylou: Ingen radonmätning men innerväggar i ybetong så det hade man nog velat få in i besiktningsklausulen? Ja vi får se vart det landar helt enkelt! :) känns inte värt att belåna massor på renoveringslån heller om huset går för typ 5,5...
15 svar · 3,0k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Väcker du en 9 år gammal tråd?
20 svar · 73,8k läst
Mekatronikbruno
Mekatronikbruno: Lite kul anekdot om BDT avlopp. Vi köpte ett annat fritidshus i september. Huset hade enligt mäklaren endast "Icke-godkänt BDT avlopp" och precis som du skrev fick de inte många på kroken vilket gjorde att vi prutade en femtedel av priset o köpte. Jag fick sedan en räkning av kommunen för slamtömning av trekammarbrunn med infiltrering, jag ringde och det är det godkända avloppet vi
8 svar · 3,1k läst
T
topmount: Vad gör man inte för att få utsikt innefrån vid försäljning, inte säker på att ta bort räcket är en bra idé. [bild] https://www.bjurfors.se/sv/tillsalu/vastra-gotaland/goteborg/hovas/skogslyckevagen-2/
0 svar · 1,9k läst
·
V
Viktualia: För att trivas radhus måste du vilja ha folk inpå dig. Gavel självklart val av alla tidigare nämnda skäl. Men allt som talar för gavel talar samtidigt för att bo i fristående eller kedjehus, bortsett lite mindre kostnader. Beroende på vem du är kan mellanhus vara att föredra av andra orsaker; Det känns tryggt att ha folk nära inpå. Det blir mindre underhåll och lägre
12 svar · 6,6k läst
·
OestlundJ
OestlundJ: [citat] hej och tack för input. Vi har gjort som dom flesta likt du rekommenderar och avstått. Det luktade fukt så fort man klev in i huset. Det var framförallt det som avgjorde det.. men som du säger det hade aldrig räckt med 400 på detta hus. Mvh J
12 svar · 3,4k läst
·
R
RJMS: Ja, jag såg det när jag skulle logga in, men jag har inte så många direkta grannar så det räckte mer än väl för mig:)
37 svar · 812,8k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Tja, om man får dubbelt så mycket som man trodde för sitt hus skall man väl vara överlycklig, även om mäklaren tjänar några kronor också. Men så okunnig om fastighetsvärdena där man bor är väl ingen vuxen människa? Vid våra två tidigare husaffärer var skillnaden mellan begärt pris och det slutliga ca 6%.
59 svar · 27,4k läst
P
Anonymiserad 290759: [citat] Hej. Tack för ditt svar - men jag har pratat med Blocket, så det stämmer inte tyvärr inte. Jag försöker bekosta en arvstrid i ett dödsbo där man vägrar visa upp kontoutdrag för att dölja att saldona är förkingrade i utalndet så jag behöver hyra ut huset. De som ska hyra som din dotter legitimerar sig och ansluter sig till spekulanter som Quasa erbjuder mig. När jag knappar
3 svar · 2,2k läst
G
Granbyn Energi: Jag kikade på ett hus som en kompis sålde. Det låg i ett hyggligt område men de hade ingen värdestegring på de 4 år de bodde där. Om det vore upp till mig så förstår jag till viss del då den kostade runt 12000:- mer i drift jämfört med vad ett sådant hus borde ligga på. Detta framkom via energideklarationen. Jag hade iaf reagerat på denna som köpare. Utan den så hade det varit
86 svar · 38,4k läst
A
Anders.83: Tack för bra svar! Har tidigare sett liknande sprickor på andra objekt, och som ni säger hör det vanligheten, det var mest sprickan i taket som var nytt för min del som i sin tur gav lite olust. :) Kör på enl plan iom att konsensus verkar ligga i att dessa hör till vanligheten.
4 svar · 3,8k läst
·
useless
useless: Nä, det var bara en gissning. Jag tog ett lån för nåt år sen och testade att gå vi lendo (tror jag) och många av anbuden man fick var från banker man inte hade någon aning om att dom fanns. Jag kollade Nordax hemsida nu och deras bolån är ju riktigt uselt.
25 svar · 6,2k läst
shoffa
shoffa: Jag har helt glömt bort att tacka er alla för era svar. :) Grymt hjälpsamt... Stort tack!
10 svar · 2,0k läst
Kenas
Kenas: [citat] Tack snälla Birgit! Glad att få vara här!
4 svar · 31,5k läst
useless
useless: Det är säkert löst nu 10 år senare...
18 svar · 94,6k läst
O
olofh: Läget läget läget Man köper ju läget. Allt annat går oftast att fixa. Men klart man vill veta att det behövs fixas när man går in i köpet så bra med egen besiktning
30 svar · 9,5k läst
H
hempularen: Det pratas både om källare och blindbotten (krypgrund?). Var finns de tryckta syllarna? De kan ju dels vara en del av krypgrunden, men även vara en uppregling i källaren. Säljarens make hade tydligen dränerat om en sida 2000. Om vi antar att det idag inet är onormalt höga fuktvärden på den sidan, så kan man nog anta att dräneringen där är rimligt OK. Men det säger inget om ev.
11 svar · 4,0k läst
Molly29
Molly29: Hej ! Tack för svar! A vi får försöka göra det så vi ser att det minskar . //Annika
5 svar · 3,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det beror lite på. Är det redan så billigt att det inte gör någon skillnad eller ligger det i en populär villaförort så påverkar det olika. Om det är två identiska hus bredvid varandra och det ena är inrökt skulle jag nästan ge 150' mer för det utan rökskador
15 svar · 5,2k läst
R
Rickard Ohlin: [citat] En tråd gör ingen sommar, förlåt mossfritt tak. Det krävs lite mera yta, Jmfr med kopparplåt. Dessutom kan kommunen ha synpunkter på det.
31 svar · 13,8k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] OCH ni kan fira jul med gott samvete. Helt rätt gjort. och tack för uppdatering :) Bara man vet man man ger sig in på går ju de flesta hus att fixa till. Kostar bara lite mer om det ligger fusk i bakgrunden. Fördelen är ju att man då får välja vad man vill.
170 svar · 84,8k läst
E
Elias07: Tack för svaret! Speciellt för länken till godkända besiktningsmän
2 svar · 1,2k läst
S
Sir Duke: Många kloka inlägg. Min lilla reflektion blir att suterräng på berg betyder att huset står i en vattenrutschkana då vatten rinner ovanpå berget och ner längs vägg och grund. Men om det varit problem så märks ju det omgående. Luktar det blött i källaren eller syns konstigheter på murens insida? Om inte så verkar ju huset klara av sin omgivande miljö. Men källare är alltid
33 svar · 8,1k läst
·
Hemmakatten
Hemmakatten: Kolla om firman har en ansvarsförsäkring som gäller 10 år framåt och om det finns en dolda fel-försäkring. Begär kopia på försäkringsbreven och ring försäkringsbolagen. Gör definitivt en egen, utökad besiktning som även täcker el, VVS och tak. Lita inte på byggarens besiktningsmän. Kolla med kommun om bygglov, slutbesked mm. Kolla med Lantmäteriet om servitut, tomtgränser och
5 svar · 1,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag har inte satt in tills någon gräns nåtts, jag har knappt nyttjat insättningsautomater alls, kanske 3-4 ggr, under flera års tid. Men jag kunde läsa när jag använde en att det fanns någon beloppsgräns per vecka, nu har jag glömt hur mycket det var. Jag hade gissat 20-30', men nu skrev Chesen 15' och det kan det mycket väl ha varit. :) Nåja, OT bara flödar fram här.
66 svar · 15,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.