M
-MH-: [citat] [citat] Trevligt att se att det går, hoppas trådens dysterkvistar tar till sig detta. :) Fick du även för den saknade balken över glaspartiet?
126 svar · 32,0k läst
·
F
FRS05: [citat] Nej, men nu har jag redan lämnat in deklerationen. Ville ha den klar tidigt och hade tid just en helg att sitta med det. Så nu får det bära eller brista:)
13 svar · 15,6k läst
M
-MH-: Mångan nedlagda jvg har återgått till åkermark, så himla förorenat kan det knappast vara.
6 svar · 3,6k läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: [citat] Ja, jag tycker att det borde vara så. Låset sitter ju trots allt på insidan. :rofl:
26 svar · 6,8k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Syftade han på Corona-stats kanske ... ;) sry, men man måste kunna skämta om eländet också ...
2 svar · 1,3k läst
SimonEinbeigi
SimonEinbeigi: [citat] Hej, Tack för ett informativt svar. Har stort företroende för min bank och tror inte heller att det skulle bli några problem. Bankens intresse ligger ju i att ha långsiktiga relationer med sina kunder, någon gång vänder det.
8 svar · 5,8k läst
L
Lutte: Har min andra visning idag av huset, är i te o behov av att sälja just nu utan först om ett par år men vi tänkte passa på medans barnen är små. Får vi inte det sålt så ja då fortsätter vi investera i huset tills vi känner att det är dags igen och försöker då.
5 svar · 1,8k läst
A
ArneTW: Det beror på... Sten läggs för att minska växtligheten mot väggen och få en bättre miljö för väggen. Ytvatten vill man inte ha ned i dräneringen så marken ska luta från huset. Kan man hålla gräset/växtligheten kort behövs ingen sten längs grunden då kan jord vara bättre. Och har man inte problem så har man inte. Det finns många gamla hus med rabatter längs väggarna och de
2 svar · 1,6k läst
oscarwww
oscarwww: Jag har aldrig hört att banken drar sig ur ett beviljat bolån när lånehandlingar/skuldebrev redan är tecknade. Ingen ny kreditprövning görs ju på tillträdesdagen. Vad jag vet står det sällan i bolånehandlingar om att de kan häva avtalet hur som helst om t.ex ens skuldsättning ökar.
3 svar · 8,3k läst
useless
useless: Det finns två problem med en säljarbesiktning. - Besikningsmannen på uppdrag av säljaren med syftet att göra huset mer lättsålt. Även om vederbörande ska vara opartisk så finns det alltid en risk/misstanke att fel förminskas eller ignoreras. - Vid en eventuell tvist har man som köpare ingen affärsrelation/avtal med besikningsmannen så det kan vara svårt att ställa vederbörande
34 svar · 16,1k läst
·
P
Pappa1986: [citat] Ja, ska bli ruskigt intressant att se vad det läggs ut för alt blir det väl anbud men vi får se. Jag hoppas att få återkomma i ärendet :)
39 svar · 28,1k läst
Dick Steen
Dick Steen: [citat] Att kolla upp vem som äger fastigheten vet jag hur man gör. Finns det någon online resurs för att se "befintlig belåning"?
5 svar · 3,4k läst
B
Beppo: Det där är i princip likt det besiktningsprotokoll som jag hade på mitt helt vanliga 70-tals hus med källare och jag har i princip utfört alla de åtgärder som tas upp i inlägg #3 men det har skett under 13 års tid. Ett hus som är 60-70 år gammalt där inget direkt är renoverat mer än underhåll har så klart en hel del underhållsbehov. Allt kommer ju behöva göras men frågan är
9 svar · 2,8k läst
·
useless
useless: [citat] Ja, det är (oftast) en dålig konstruktion som kommer att behöva åtgärdas tillsamman med dräneringen. Men det verkar inte heller akut utifrån uppmätta värden och lukt i provhålen.
6 svar · 1,6k läst
·
T
Tobias Nordling: Kan inte förstå varför du skulle vilja sätta panel - det känns onödigt på en tegelfasad. Många tegelfasader som är skräpiga tjänar på en rengöring. Att måla dem - i min värld - skapar plötsligt ett nytt underhållsbehov som inte finns. Jag brukar rekommendera husköpare som funderar på det att tänka både en och två gånger. Men som svar på frågan : vid en försäljning
9 svar · 4,5k läst
J
Jan Mellanstaaf: När det kommer till min första grovbudget på 4m justerar jag upp den utifrån svaren här. Det ser ut att bli tight om det gäller hus + tomt. 4'm för huset låter kan jag nog gå under men 2m för lågt, jag sätter ribban runt 3 till 3.5m för själva huset. För tomten sätter jag ett budget på runt 1 till 1.5m, sammantaget en totalkostnad på runt 4.5 till 5 miljoner.
19 svar · 3,9k läst
G
GargamelSE: Antar inte så mycket tankar behövdes, objektet togs bort innan visning.
2 svar · 835 läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Grattis! Men hoppas ni har en besiktningsperson i köpekontraktet och att ni gjort en sådan. Tänker att det kanske var köparen som hoppade av pga något fel de hittade. Och att det inte alls var säljaren som inte ville sälja till de som mäklaren påstod.
13 svar · 10,3k läst
Martin_B
Martin_B: [citat] Det är med största sannolikhet p.g.a bärigheten. Eftersom golvbrädorna går på tvären i förhållande till balkarna (så klart, det är ju helt naturligt), så ville de ha något mellan de väldigt glest sittande bjälkarna, utan att behöva använda ytterligare bjälkar. Och att då sätta samma golvplankor på högkant (som nu sitter på diagonalen) i samma riktning som
52 svar · 19,9k läst
·
SvanteGp
SvanteGp: Hej, detta är mitt första inlägg i detta forum så jag försöker hålla tungan rätt i mun nu. Har liten erfarenhet av ett elektroniskt pantbrev som jag upptäckte några år efter inflyttning. Det tog en del energi att få bort den noteringen på sina olika ställen, vilket mäklaren utförde. Så just de detaljerna vet jag inte så noga hur det gick till. Men däremot så erfor jag att
23 svar · 18,0k läst
H
Huruvida: Samintecknad - pantbrev kan gälla i flera fastigheter. Sedan kan man lyfta bort en av fastigheterna från inteckningen. Ingen aning om det varit så här men det är ytterligare teoretisk variant.
41 svar · 7,4k läst
Thomas59
Thomas59: Tror ingen kommenterat det tidigare, och det är en petitess i sammanhanget, men någon påstod i ett tidigare inlägg att ni ”vaskat” pengar och ni uppfattade det som att ni anklagades för att ”tvätta” (svarta?) pengar. Uttrycket ”vaska” betyder dock inte ”tvätta pengar” utan ska tolkas som att man i princip ”häller pengar i vasken” utan att få något för pengarna.
122 svar · 45,6k läst
·
harry73
harry73: [citat] Det stämmer inte helt (men jag kommer strax till det). Egentligen förekommer termen dolt fel inte i lagen, men det handlar om fel, och finns det ett fel i huset (vid kontraktskrivning) som köparen vill reklamera, då görs en avvägning mellan köparens undersökningsplikt och säljarens upplysningsplikt (så säljaren har en upplysningsplikt) Vanligtvis bedöms köparens
80 svar · 37,4k läst
Snok
Snok: [citat] Hej, jodå jag har kamera. Jag har också ett litet kaos kombinerat med en flytt. Jag har inga avsikter att någon annan skall betala, du kan andas ut. Felen är kvar, samt är konstaterade av besiktningsman, så ledsen att behöva släcka din misstänksamhet. Det löser sig och jag har fått de svar jag behövde. För min del är det avslutat. Nu går vi in i processen med reklamationen
47 svar · 18,9k läst
P
Peternow: [citat] Om du har en kunnig far , så fråga honom . Han vet ju defenetivt att det inte kostar 200000 kr att lägga om ett tak själv. Mitt kostade 25000 kr att göra själv .
126 svar · 37,2k läst
·
B
b50gud: [citat] ja självklart vanligt spackel kan mögla i fuktig miljö.
19 svar · 4,9k läst
·
H
hempularen: Om ni gör det som en bodelning, så blir det bara en admin. avgift till lantmäteriet (typ under 1000 kr). Det skulle då heller inte bli någon reavinsbeskattning om det hade funnits någon vinst med i bilden. Den dag du senare säljer, så deklarerar du som om du hade varit ensam ägare från början. Exakt vilka handlingar som behöver skickas in är jag osäker på, men jag tror att det
5 svar · 1,6k läst
JLyck
JLyck: Besiktningsklausul i köpeavtalet, brukar gälla i 1-2v. Vill säljaren inte gå med på en sådan klausul så bör man dra öronen åt sig.
47 svar · 19,9k läst
A
ArneTW: Eftersom vi har hört tvärtom tidigare och det diskuterats prissänkning tycker jag du ska kontakta säljaren och hävda att du ska betala mer... ;) Det är nog nån som bara gissat eller så har mätmetoderna/kriterierna missuppfattats och resultatet blivit fel. /ATW
8 svar · 2,1k läst
E
Edgarsven: [citat] Ja, det enklaste är om du installerar en jordfelsbrytare till hela huset.. Den sitter då direkt efter huvudsäkringarna. Att det sedan finns rum som har ojordat eller inte dragen skyddsjord, har ingen betydelse. JFB kommer att skydda dig bra även i dessa rum. Du kan inte byta eluttag till varianter som har skyddsjord och sedan inte koppla in någon skyddsjord. Det är inte tillåtet.
7 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.