Byggahus.se

Dubbla bolån

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Vi har köpt hus och som delvis är tänkt att finansieras med försäljning av vårt nuvarande hus. Nu har vi hamnat en fruktansvärt jobbig sist då bostadsmarknaden snabbt hamnat i ett mycket avvaktande läge p.g.a Corona och vi ser inte att vi kommer hitta en köpare till vårt hus innan tillträdesdatumet för nya huset. Överbryggarlån kräver ett köpekontrakt på vårt hus som är till försäljning. Men vad finns det för alternativ om vi inte hittar en köpare då många går och väntar på att se hur Corona viruset kommer att påverka pris och ekonomisk läge och därför inte vågar köpa nu. Vi vet att vi klarar dubbla bolån om vi kan lyckas få dessa amorteringsfria tills vidare, men kan inte läsa mig till att ett sådant alternativ finns. Att avbryta vårt köpekontrakt vill vi verkligen undvika, dels vill vi gärna bo i det huset (både mindre och billigare än vårt nuvarande) dels så är det mycket kostsamt att bryta kontraktet och sätter även säljaren i ett jobbigt läge.
    Coronaviruset är ju inget någon kunnat förutse eller kan sia om hur det kommer se ut i den närmsta framtiden. Men finns det fler i samma sits som oss, finns det någon som varit i samma sits och som vet vilka alternativa lösningar som kan finnas om man inte vill bryta kontrakt men inte hittar köpare.
    Fruktansvärt stressande.... Och vi vill ju lösa detta på bästa sätt och självklart gör vi vad vi kan för att sälja vårt hus, men vi känner oss rätt maktlösa:(

2. S
    Medlem Nivå 1
    Vad säger er bank?

• Laddar…
  3. Nyfniken
    Medlem · Nivå 18
    Jag har en bekant i exakt samma sits. De sänkte helt enkelt priset på det gamla huset till en nivå där det blev sålt.

4. E
    Medlem · Nivå 6
    Prata med banken. Ofta kan man få ett övetbryggningslån.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Prata med er bank och ta hjälp av dom att räkna på vilket lägsta försäljningspris dom kan tänka sig och fundera även på hur stora lånekostnader ni kan klara av under en längre period (typ mer än ett år)

6. H
    Medlem · Nivå 12
    Marknaden vänder nu och det blir mer köparnas marknad.
    Dvs det är "bara" att sänka priset så någon köpare blir intresserad. Alternativt behålla och vänta.... Frågan är hur länge.
    Arbetslösheten ökar varje dag tyvärr...
    Själv är jag en som avvaktar med att köpa ny bostad och flytta i dagsläget. Då jag ser att antalet avslut i bostäder minskat kraftigt där jag bor. Så tror jag att en försäljning av nuvarande bostad skulle dra ut på tiden. Alternativt få sälja billigt.

7. P
    Medlem Nivå 1
    Har inte pratat med banken ännu, tänkte göra det i nästa vecka... tänkte höra om det är någon som hamnat i samma sits och om någon vet om det finns någon möjlighet att banken kan hjälpa oss i detta läge...

8. P
    Medlem Nivå 1
    Ja.. problemet är att vi inte vet vad det priset är... vi har många som är intresserade, men avvaktande då de själva har lägenheter de i sin tur som de behöver sälja, och det kan vi ju ha full förståelse för...vi sitter ju i den jobbiga sitsen nu...Men när vi köpte det nya såldes det fortfarande hus med budgivning, vårt satte vi till försäljning veckan efter vi köpt och hade snabb visning med 7 sällskap på visning där endast en direkt sa att de inte var intresserade...

9. P
    Medlem Nivå 1
    Jo men det verkar som att man behöver ha köpekontrakt för vårt nuvarande boende för att kunna få detta lån, men ska prata med banken.

10. P
    Medlem Nivå 1
    Dubbla bolån utan amortering kan vi klara på våra löner länge då det är ett belopp vi i nuläget avsätter som sparande och vi har även med de dubbla bolånekostaderna råd att fortsätta spara en del... Men jag är osäker på om banken godkänner detta.

11. S
    Medlem Nivå 1
    Bankerna har ju varit lite mer frikostiga med att ge amorteringsfrihet sista tiden, så första steget är att diskutera med banken för att se hur de ställer sig till det.

Annars är det lite som det har skrivits ovan, man får anpassa priset lite efter marknaden och det är inte helt omöjligt att sälja. Jag och frugan sålde vår lägenhet denna veckan t.ex., runt 5% under utropspris blev resultatet och cirka 3% under vad vi egentligen ville ha. Men vår bedömning var att det är bättre att sälja lite billigare och få det sålt än att stå kvar med kostnaden för dubbla boenden.

Vi hade också diskussioner med vår bank i måndags för att prata igenom olika scenarion: vad händer om vi inte får lgh såld? Vad händer om en förlorar jobbet? Och liknande frågeställningar. Kort sagt så bör man nog se till att man har en del likvid buffert i dagsläget och inte belåna sig för högt, om man inte är bensäker på att man har en riktigt säker anställning den närmsta tiden.

12. P
    Medlem Nivå 1
    Tack för att du tar dig tid och svara:) Jodå vi är helt medvetna och införstådda i att vi kommer att få sänka vårt pris. Problemet i nuläget är att ingen lägger ett bud.. Trotts att flera säger att de är väldigt intresserade. Vi ska prata med banken och se vad det finns för möjligheter utfall det vill sig riktigt illa.

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det verkligen kniper så ställer banken normalt sett upp. Fast man kan behöva tjata.

Jag har en kollega från ett land i Asien. Han köpte en lägenhet här i Stockholm, men ångrade sig nästan direkt, och köpte en annan lgh. Jag hjälpte honom med en del av pappers delen, för språkets skull.

Jag frågade honom om banken verkligen gick med på upplägget att han skulle äga båda lägenheterna ett tag. "Inga problem".

Tillträdesdagen närmade sig, han hade påbörjat försäljningen av första lgh. men det gick trögt. Hans bankman ringde och frågade hur han tänkte runt tillträdet, för något lån var inte aktuellt innan första lägenheten är såld. Han hade missförstått bankmannen. Till saken hör att han även sålde en lägenhet i sitt hemland för 5 milj (obelånad), men just när det var klart infördes valutarestriktioner, så han får inte ta ut mer än 50 000 om året. På eftermiddagen innan han skulle tillträda gick banken med på att ordna ett brygglån. Detta efter att mäklaren hade pratat allvar med bankmannen i ett par timmar.

Jag tror att iom. att han räknade med pengarna från försäljningen i hemlandet som plan B, så tog han rätt lätt på problemet, och hade inte lyssnat så noga på bankmannen.