Har tyvärr hamnat i en tråkig men inte oväntad arvstvist. Har en fråga då om någon vill ge sig på en gissning av uppskattat värde på en sommarstuga. Skall säga först att jag har för avsikt att låta en värderingsman göra en värdering, men det vore intressant att få ett ungefärlig värde snabbt.
Det är en ganska ordinär sommarstuga ifrån 60-talet som på senare år renoverats en del både inne och ute. Taket är i behov av byte och dränering borde väl också göras.
Den är på 50 kvm med två friggebodar på tomten en i äldre standard och en nyare inredd för två boende.
Tomten är på 2000 kvm mestadels naturtomt. Fastigheten är belägen på en liten ö på västkusten vilken man bara når med egen båt. Strandnära med havsutsikt. Ca 100 meter till egen brygga. Ön är ett mycket idyllisk naturreservat.
Tacksam för svar.
Det är en ganska ordinär sommarstuga ifrån 60-talet som på senare år renoverats en del både inne och ute. Taket är i behov av byte och dränering borde väl också göras.
Den är på 50 kvm med två friggebodar på tomten en i äldre standard och en nyare inredd för två boende.
Tomten är på 2000 kvm mestadels naturtomt. Fastigheten är belägen på en liten ö på västkusten vilken man bara når med egen båt. Strandnära med havsutsikt. Ca 100 meter till egen brygga. Ön är ett mycket idyllisk naturreservat.
Tacksam för svar.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Omöjligt att säga, om man inte har väldigt bra lokalkännedom. Bästa rådet är att du går in på Booli.se, och tittar på tidigare försäljnngar i liknande område.
Hade det varit här i Stockholm, så borde värdet ligga mellan 3 - 12 milj.
Utan att veta bakgrunden till frågan, så kan man kanske påpeka att det i den här typen av frågeställningar ofta är viktigt att ha en uppfattning om vad värdet var ett visst år. Om det ex. handlar om ett förtida arv.
Hade det varit här i Stockholm, så borde värdet ligga mellan 3 - 12 milj.
Utan att veta bakgrunden till frågan, så kan man kanske påpeka att det i den här typen av frågeställningar ofta är viktigt att ha en uppfattning om vad värdet var ett visst år. Om det ex. handlar om ett förtida arv.
Jag tackar för svaret! Förstår att det är mycket svårt att ge ett svar. Har kollat booli utan resultat. Vi får se om någon västkustbo vågar sig på en gissning. Men kan säga att jag tror din uppskattning nog även är relevant på västkusten.H hempularen skrev:Omöjligt att säga, om man inte har väldigt bra lokalkännedom. Bästa rådet är att du går in på Booli.se, och tittar på tidigare försäljnngar i liknande område.
Hade det varit här i Stockholm, så borde värdet ligga mellan 3 - 12 milj.
Utan att veta bakgrunden till frågan, så kan man kanske påpeka att det i den här typen av frågeställningar ofta är viktigt att ha en uppfattning om vad värdet var ett visst år. Om det ex. handlar om ett förtida arv.
Det låter som att tvisten rör värdet. Någon ska till exempel köpas ut.
En kompis till mig tog in tre värderingsmän. Motparten godtog inget värde med hänvisning till att motparten inte hade informerats eller närvarat vid värderingen.
Därefter dök motparten upp med tre stycken mäklarvärderingar och en värderingsman.
Tillslut fanns det ett otaliga värderingsutlåtanden från värderingsfirmor och mäklare på mellan 2,5 och 8 miljoner.
Tänk efter noggrant vilken ordning allt görs.
Det är lika mycket psykologi som juridik i en arvstvist.
En kompis till mig tog in tre värderingsmän. Motparten godtog inget värde med hänvisning till att motparten inte hade informerats eller närvarat vid värderingen.
Därefter dök motparten upp med tre stycken mäklarvärderingar och en värderingsman.
Tillslut fanns det ett otaliga värderingsutlåtanden från värderingsfirmor och mäklare på mellan 2,5 och 8 miljoner.
Tänk efter noggrant vilken ordning allt görs.
Det är lika mycket psykologi som juridik i en arvstvist.
Tack för svaret! Har börjat inse det nu att det handlar om strategi och psykologi. Tyvärr handlar det inte om att någon skall köpas ut. Som jag ser det har testamentatorn blivit förd bakom ljuset och då i testamentet värderat denna fastighet lägre än en trerums bostadsrätt som har ett uppskattat marknadsvärde på 1,6 miljoner.D Derbyboy skrev:Det låter som att tvisten rör värdet. Någon ska till exempel köpas ut.
En kompis till mig tog in tre värderingsmän. Motparten godtog inget värde med hänvisning till att motparten inte hade informerats eller närvarat vid värderingen.
Därefter dök motparten upp med tre stycken mäklarvärderingar och en värderingsman.
Tillslut fanns det ett otaliga värderingsutlåtanden från värderingsfirmor och mäklare på mellan 2,5 och 8 miljoner.
Tänk efter noggrant vilken ordning allt görs.
Det är lika mycket psykologi som juridik i en arvstvist.
Finns två arvtagare, en får lägenheten och en får stugan på ön + all övrig kvarlåtenskap pga "värdeskillnaden".
Sistnämnda arvtagare har förvarat testamentet fram tills nu när det är dags för bouppteckning utan att informera om detta.Juristen som sköter bouppteckningen skall göra en egen värdering av fastigheterna och vi avvaktar och ser vad den ger.
Tråkig situation,
Ett tillsynes hopplöst läge eftersom det bara blir en justering av arvslotten om stugan är värd så pass mycket att det kränker den andre arvtagarens laglott. Såtillvida det är bröstarvingar.
Det låter som ett svårvärderat objekt eller i vart fall svårare än en lägenhet eller fritidshus på fastlandet.
Dock torde det inte vara helt omöjligt att utifrån tillgänglig statistik kunna avgöra om det kränker laglotten.
Ett tillsynes hopplöst läge eftersom det bara blir en justering av arvslotten om stugan är värd så pass mycket att det kränker den andre arvtagarens laglott. Såtillvida det är bröstarvingar.
Det låter som ett svårvärderat objekt eller i vart fall svårare än en lägenhet eller fritidshus på fastlandet.
Dock torde det inte vara helt omöjligt att utifrån tillgänglig statistik kunna avgöra om det kränker laglotten.
Ja det är verkligen trist och att kunna bevisa manipulation och vilseledande känns oerhört svårt. Har inte sett testamentet än mer än en dålig bild via MMS. Förhoppningen är att det är felaktigt utformat på något sätt. Båda är bröstarvingar. Ser väl ut som att en jurist måste titta på detta.Inget man vill syssla med men tyvärr nödvändigt.D Derbyboy skrev:Tråkig situation,
Ett tillsynes hopplöst läge eftersom det bara blir en justering av arvslotten om stugan är värd så pass mycket att det kränker den andre arvtagarens laglott. Såtillvida det är bröstarvingar.
Det låter som ett svårvärderat objekt eller i vart fall svårare än en lägenhet eller fritidshus på fastlandet.
Dock torde det inte vara helt omöjligt att utifrån tillgänglig statistik kunna avgöra om det kränker laglotten.
Om testamentet är ok så verkar det som att det är ok med att ena arvingen ”bara” får 1,6 miljoner. Det är ju mer än 25% av summorna som skrivits här tidigare.
”Huvudregeln är att barnen ska ärva lika mycket vardera (ÄB 2 kap. 1 § andra stycket). Det går dock att ändra på denna fördelning till viss del genom testamente och gåvor. En princip som däremot gäller oavsett är att ett barn alltid har rätt till minst hälften av arvslotten, detta kallas för laglotten (ÄB 7 kap. 1 §). Laglotten är hälften av vad man skulle fått om det inte hade funnits ett testamente eller gåvobrev.
För att illustrera detta med ett exempel så innebär det att om en förälder efterlämnar sig 160 000 kr så ska egentligen alla fyra barn ärva 40 000 kr vardera (enligt huvudregeln). Detta går som sagt att ändra på genom ett testamente eller gåvobrev. Oavsett har varje barn rätt till 20 000 kr var vilket är hälften av arvslotten (som ju är 40 000 kr i exemplet).”
https://lawline.se/answers/kan-en-f...ett-av-sina-barn-genom-testamente-eller-gavor
”Huvudregeln är att barnen ska ärva lika mycket vardera (ÄB 2 kap. 1 § andra stycket). Det går dock att ändra på denna fördelning till viss del genom testamente och gåvor. En princip som däremot gäller oavsett är att ett barn alltid har rätt till minst hälften av arvslotten, detta kallas för laglotten (ÄB 7 kap. 1 §). Laglotten är hälften av vad man skulle fått om det inte hade funnits ett testamente eller gåvobrev.
För att illustrera detta med ett exempel så innebär det att om en förälder efterlämnar sig 160 000 kr så ska egentligen alla fyra barn ärva 40 000 kr vardera (enligt huvudregeln). Detta går som sagt att ändra på genom ett testamente eller gåvobrev. Oavsett har varje barn rätt till 20 000 kr var vilket är hälften av arvslotten (som ju är 40 000 kr i exemplet).”
https://lawline.se/answers/kan-en-f...ett-av-sina-barn-genom-testamente-eller-gavor
Tänk på att en gammal sommarstuga kanske köptes/byggdes billigt på 60talet, räkna därför med en rejäl vinstskatt om den avlidne en gång byggde stugan. Skatten skall dras av innan man kan bestämma värdet i testamentet.
Sen är det väl allmänt så att bostad som säljs från dödsbo är friskriven från dolda fel, vilket ofta drar ned priset. Stugor på öar brukar vara svårsålda, speciellt om eget vatten och el saknas. Sammantaget tror jag knappast ni skall räkna med mer än 75% av marknadsvärdet.
Sen är det väl allmänt så att bostad som säljs från dödsbo är friskriven från dolda fel, vilket ofta drar ned priset. Stugor på öar brukar vara svårsålda, speciellt om eget vatten och el saknas. Sammantaget tror jag knappast ni skall räkna med mer än 75% av marknadsvärdet.
Klicka här för att svara

