K
klimt: Dolt fel är det inte när ett 45 år gammalt tak ger problem så i praktiken har ni ingen chans att gå på säljaren med krav. Besiktningsföretagen är skickliga på att i allmänna termer ange reservationer och de tycker nog artade gjort tillräckligt med att skriva att så gamla tak ger problem. Om man köper ett hus med ett tak som passerat avskrivningstiden bör man räkna med ett utbyte.
8 svar · 3,5k läst
Appendix
Appendix: [citat] Ja då la ni helt enkelt för lågt anbud eller framstod inte som tillräckligt seriös :) Det sköna i Sverige är att man får sälja till vem man vill och man behöver inte kontakta 100 förlorande spekulanter om man inte vill. Sen hade kanske mäklaren säkert kontaktat er om denne upplevde er som seriösa och ville ha er i "spekulantregistret" för framtida försäljningar. Så.
25 svar · 3,6k läst
harry73
harry73: Man behöver inte vara en jobbig granne, man kan också hyra ut till en jobbig granne. Eller varför inte göra om det till studentbostad, eller hyra ut till migrationsverket eller så.
4 svar · 717 läst
A
Andreas Ludde Lundell: Vi är eventuellt i tagen att köpa till ett stycke tomt som ligger i anslutning till vår fastighet då en större del av den skall styckas av för försäljning. Och har två frågor vi vet att det såldes en tomt nyligen med ett förhandsbesked på 400kr/kvm och denna del vi vill köpa finns det inget förhandsbesked. Någon som vet vad att förhandsbesked kan vara värt? Nästa fråga är att
0 svar · 930 läst
N
NorraS: Kolla eventuell insyn från baksidan, då husen kan stå tätare än i villaområden. Jag skulle också kolla vägen utanför, är det genomfartsväg eller inte. Som nämndes ovan, kolla ev fukt i källare, då du troligen bara kan dränera framsida och baksida. Är du osäker på området, kolla på hitta.se över demografi, det kan ge en viss ledtråd kring vilka som bor nära dig. Kolla
5 svar · 1,4k läst
A
Autodidak1: [citat] Det är sedan gammalt inte tillåtet att använda beloppsgräns, den mäklare som gör det blir inte långvarig.
27 svar · 8,4k läst
M
MetteKson: [bild] [citat] Den nya ägaren blir som du säger ”ägare” till problemet, men den som har så att säga ”fått vinning av/tjänat på” svartbygget, t ex fått mer betalt för fastigheten vid försäljning, kan krävas på eventuell sanktionsavgift.
9 svar · 1,3k läst
·
I
InsidersUnited: Mest intressant är väl egentligen vad huset kostar att köpa för dig inklusive kostnader för att få det uthyrningsbart. När jag tittar efter hus att köpa och hyra ut vill jag att det ska kosta under 1 mkr och generera minimum 10 kkr/månad. Skulle bostadsmarknaden helt skita ut sig och gå ner 50% så garanterar det att jag på 4-6 år ändå kommer att kunna komma ur affären på
7 svar · 3,2k läst
I
Inkan: [citat]
77 svar · 25,2k läst
·
M
MGA89: [citat] Jag menar såklart världen men det blev visst ändrat till det andra ordet automatiskt utan att jag märkte det.
84 svar · 11,6k läst
·
H
harrythekatt: Hej, jag har räknat enligt de artiklar som snittar priset för ett nybygge på 15k / kvm, det är inte mer djupgående analys än så och föstår såklart att det finns en visst upp-marginal på det riktpriset. Det är klart att man kan absolut kan "bo där" och sen renovera badrummet + åtgärda fasaden och sedan sköta det kosmetiska invändigt själv till en mindre summa pengar.. Att det
5 svar · 1,0k läst
L
ludpud: Hej! Har varit på visning för ett parhus från -76, som har väckt vårt intresse. Är helt grön inom hus och bygge och skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig tolka besiktningen. Ska självklart anlita en egen besiktningsman vid ev köp. 2 plans parhus med platta på mark från 1976. Tak: Papp Fasad: Trä/lättbetong Fönster: Isolerade 3-glasfönster Stomme: Trä/lättbetong Grund: Platta
0 svar · 1,3k läst
L
Lagerlasse: Var på visningen idag och hade med en snickare. Så fort vi kom innanför dörren så sa han direkt att syllen behöver bytas med tanke på doften. Vi vänder blad och letar efter ett annat hus istället :) Stort tack för all feedback!
6 svar · 1,4k läst
M
-MH-: Delen som överstiger pantbrevet har väl inget med försäljningen att göra? Eller skulle banken säga nej för att de skulle sakna teckning för blanco-delen?
6 svar · 7,7k läst
L
larka742: Detta är väldigt stora affärer för de flesta, det borde vara bådas intresse att avsluta omgående. Nån gång har det säkert varit köparen som backat ur för att det kommit ett annat MER intressant objekt på marknaden, vars prislapp eller läge varit mer intressant. Skulle ni hedra ert ord och köpa ett hus som är sämre än ett annat som ni fick accept på senare? Tror de allra flesta
103 svar · 22,6k läst
T
tergo: ta 2 eller 3 gratisvärderingar och kolla även vad hus i samma område sålts för som argument mot försäljning av huset är ju att troligtvis får sambon vänta längre på pengarna på lagfarten får du en exp-kostnad på 825 kr (om de inte har höjt den på senare tid)
5 svar · 2,3k läst
I
Idyllmäklarn: Jag hade låtit en fackman göra en fördjupad undersökning av skadan för att se vad som behöver åtgärdas. Beroende på hur många övriga spekulanter det är, så kan man antingen om det är många lägga bud med ett villkor, och sedan skriva kontrakt med ett ”öppet” villkor om fördjupad undersökning. Så kan man sedan låta en fackman göra det i lugn o ro utan att någon annan
1 svar · 887 läst
B
Baskavoda: Hej, nyfiken på hur det har gått. Mvh
1 svar · 3,1k läst
em72
em72: Jag har tyvärr inget tips på besiktningsman/firma, men om du vill ange vilken stad/område det gäller så kanske någon annan har en rekommendation. Lycka till med husköpet!
3 svar · 1,4k läst
supertrue
supertrue: Hej! Jag är intresserad av en bostad (1 1/2 plans villa med källare, se de bifogade bilderna) som ligger i ett området där jag kör 40 minuter till jobbet. Bostadstyp: Gård/skog; Byggår 1964; 5 rum (3 sovrum); Boarea 135 m²+Biarea 20 m²; Tomtarea 2 000 m². Fastigheten är på 53 288 kvm fördelat på åkermark, skog och bostadstomt. Driftkostnad: 27000 kr/år. Eldstad: Vedspis i kök;
0 svar · 1,0k läst
·
Ulf Ära
Ulf Ära: Hej! Jag har köpt ett riktigt renoveringsobjekt. Som jag just nu håller på att riva ur. Plastmattor, tapeter, inredning etc. Sedan ska allting byggas upp igen, enligt konstens alla regler gällande en gammal fastighet. Innan denna uppbyggnad behöver jag hjälp med en helbesiktning. Är där fukt? Håller takstolarna? Är de bärande balkarna okej? Mögel? Husbock? Så en blandning av det man
0 svar · 861 läst
borre112
borre112: Känns som om den kostnaden är helt upp bland molnen. Hade i så fall hellre kollat på ett annan hustillverkare från någon som vill jobba ihop med er. I och med att det finns andra hus tillverkare som kan rita upp huset efter era önskemål.
2 svar · 2,5k läst
M
Mammaingela: [citat] Jo sånt där åker ut rakt av . Ska på visningen imorgon så får se hur illa det ser ut. Kommer ju kolla runt huset med, men tror vilket som att det ändå måste dräneras.
6 svar · 1,6k läst
H
hempularen: Fast det är lite just det jag ville komma fram till. När du väl har skrivit på köpeavtalet, och ev. besiktningsklausul har blivit avklarad så att avtalet vunnit laga kraft, då är det inte speciellt mycket att hålla reda på. Då gäller avtalet rakt av "absolut", det enda som då återstår är att köparen betalar den avtalsenliga köpesumman, och säljaren lämnar över fastigheten,
38 svar · 12,8k läst
H
hempularen: Men som sagt amorteringskravet (den del som handlar om lån på över 4,5 ggr inkomst) räknas mot taxerad inkomst. Något att tänka på i år när vi ju enl. "Coronareglerna" kan sätta av hela överskottet i fond, man kan alltså nolltaxera för 2019, om man vill.
11 svar · 2,7k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Även jag har upplevt detta. När vi sålde vårt första hus saknades ett gammalt pantbrev. Det var på något litet belopp under 10.000 kr. Banken, som ordnade affären, skulle reservera motsvarande belopp från vinsten, och begära dödandet av pantbrevet via lantmäteriet (som sköter pantbreven). Då annonseras det i Post- och Inrikes Tidningar, och efter ett år, om ingen protesterar och
16 svar · 2,7k läst
B
bullemedbulle: Som rubriken lyder: har någon tips på bra besiktningsman/firma i Västra Götaland (kring Göteborg) som är inriktad på byggnadsvård och äldre byggnader? Huset som det rör är uppförd under tidigt 1800-tal och har en timmerstomme. Hade därför varit önskvärt om en besiktningsman med förståelse för äldre hus och deras särskilda förutsättningar finns att tillgå!
0 svar · 1,0k läst
M
maglub: Det är lätt att glömma att en budgivning, även om mäklaren redovisar dem på en websida, inte på något sätt är en bindande auktion. Säljaren kan välja vilket bud som helst och förhandla med vilken budgivare som helst fram till dess att köpeavtalet är underskrivet. Egentligen längre än så, ifall de är beredda att kompensera brutet köpeavtal. En mäklares websida är ju
7 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.