4 582 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Ej offentligt bud på ett hus.
Hej. Jag och min sambo gick till en visning på Tisdag och vi var den enda spekulanterna där. Det fanns en visning till på Onsdag och fram till idag hade ingen lagt ett bud. Det känns som att det inte är många intresserad just nu.
Vi bestämde oss att lägga ett bud på 950tkr (100tkr under utgångspriset) och frågade mäklaren hur vi ska göra då vi vill lägga ett bud. Hon sa att vi skulle skicka budet via sms och sedan informerar hon säljaren. Vi skickade vårt bud och 20 minuter senare skriver hon att säljaren fick ett bud i eftermiddag idag på utgångspriset som ej är offentligt. Hon tror att de kommer att acceptera budet, men slutgiltigt svar på Måndag då hon ska återkommer.
Det kändes lite suspect tyckte vi. Mäklaren sa ingenting om något ej offentligt bud men så fort vi meddela vårt bud då finns det ett bud på utgångspriset som vi ej kommer ser någon namn på om vi lägga ett högre bud och vinner budgivningen.
Vad tycker ni?
Vi bestämde oss att lägga ett bud på 950tkr (100tkr under utgångspriset) och frågade mäklaren hur vi ska göra då vi vill lägga ett bud. Hon sa att vi skulle skicka budet via sms och sedan informerar hon säljaren. Vi skickade vårt bud och 20 minuter senare skriver hon att säljaren fick ett bud i eftermiddag idag på utgångspriset som ej är offentligt. Hon tror att de kommer att acceptera budet, men slutgiltigt svar på Måndag då hon ska återkommer.
Det kändes lite suspect tyckte vi. Mäklaren sa ingenting om något ej offentligt bud men så fort vi meddela vårt bud då finns det ett bud på utgångspriset som vi ej kommer ser någon namn på om vi lägga ett högre bud och vinner budgivningen.
Vad tycker ni?
Vinner ni så ska ni få reda på vem som la det andra budet, innan dess får ni inte veta.
Jag vet men när mäklaren meddelade oss om det icke offentliga budet låter det som ett bud som inte har gått via mäklaren utan direkt till säljaren. Mäklaren sa ingenting om något bud när vi sa till henne att vi vill lägga ett bud. Om det är som det låter och att budet gick direkt till säljaren då kommer vi inte ser något namn om vi vinner budgivningen, eftersom mäklaren inte fick budet. Det var det vi tyckte kändes lite suspekt.Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Det var en lite ny variant, som jag inte har hört talas om tidigare. Men det kan nog vara ett fungerande kryphål, för att ordna falska bud. Å andra sidan, varför hålla på med så komplicerade upplägg. Vill man lägga ett falskt bud, är det väl bara att använda en släktings namn, eller en kompis.
Vi var nyligen och tittade på två fritidshus samma dag, iehlt olika prisklass. Dagen efter fanns det bud strax under begärt pris på båda. Det var exakt samma summa under begärt pris, båda buden hade kommit in med 10 minuters mellanrum.
Jag förutsatte att det var falska bud, för att få igång budgivningen. Det dyrare av husen drog iväg, något tiotal bud, priset upp med mer än 20%. jag tyckte det var osannolikt att två budgivare skulle lägga bud så nära inpå varandra, som låg exakt lika mycket under begärt pris.
På det billigare lade vi ett bud bara 10 000 över det förmodat falska budet. Sedan hände inget. Mäklaren försökte få oss att gå upp till begärt pris. På allt han sade, så verkade den där första budgivaren vara ointressant. Men så plötsligt var huset sålt till begärt pris. Så tydligen hade jag gjort en total felbedömning. jag insåg att jag skulle behöva gå upp en del, annars skulle säljaren dra tillbaka det, men hade tänkt pressa säljaren att mötas, jag ville inte gå upp till det begärda priset.
Vi var nyligen och tittade på två fritidshus samma dag, iehlt olika prisklass. Dagen efter fanns det bud strax under begärt pris på båda. Det var exakt samma summa under begärt pris, båda buden hade kommit in med 10 minuters mellanrum.
Jag förutsatte att det var falska bud, för att få igång budgivningen. Det dyrare av husen drog iväg, något tiotal bud, priset upp med mer än 20%. jag tyckte det var osannolikt att två budgivare skulle lägga bud så nära inpå varandra, som låg exakt lika mycket under begärt pris.
På det billigare lade vi ett bud bara 10 000 över det förmodat falska budet. Sedan hände inget. Mäklaren försökte få oss att gå upp till begärt pris. På allt han sade, så verkade den där första budgivaren vara ointressant. Men så plötsligt var huset sålt till begärt pris. Så tydligen hade jag gjort en total felbedömning. jag insåg att jag skulle behöva gå upp en del, annars skulle säljaren dra tillbaka det, men hade tänkt pressa säljaren att mötas, jag ville inte gå upp till det begärda priset.
Har varit med om en variant med "sluten" budgivning.
Där alla skulle lägga sitt bud tillsammans med tillträdesdatum. Ingen möjlighet att höja bud efter lagt bud. Inga bud visades för andra spekukanter.
Jag såg sedan att huset blivit sålt kort där efter till ett normalt pris för området så det verkar också fungera.
Har ingen aning om köparen fick se de andra budgivarnas bud.
Det har knappast varit nödvändigt i det här fallet, då man inte ens vet vad de andra har lagt för bud.
Där alla skulle lägga sitt bud tillsammans med tillträdesdatum. Ingen möjlighet att höja bud efter lagt bud. Inga bud visades för andra spekukanter.
Jag såg sedan att huset blivit sålt kort där efter till ett normalt pris för området så det verkar också fungera.
Har ingen aning om köparen fick se de andra budgivarnas bud.
Det har knappast varit nödvändigt i det här fallet, då man inte ens vet vad de andra har lagt för bud.
Ni ska väl lägga det bud som ni tycker huset är värt, man kan ju inte buda efter vad andra budar. Tycker man det är värt en mille så kan man buda upp till en mille och hoppas på det bästa. Man ska inte buda efter vad andra (sanna eller osanna) är beredda att betala.
Finns spekulanter som lägger dolda bud, bud som bara får framföras till säljaren. De finns med i budgivningslistan men är ej "offentliga". Brukar oftast villkoras med avslut och bara giltiga under en kort period.
Lite update....Fick ett svar från mäklaren imorse.
”Hej. Då de andra budgivarna dragit sig ur på [addres] undrar jag nu hur ert fortsatta intresse är?”
Jag misstänker att vi hade rätt och att mäklaren/säljaren försökte lura oss att lägga ett högre bud.
”Hej. Då de andra budgivarna dragit sig ur på [addres] undrar jag nu hur ert fortsatta intresse är?”
Jag misstänker att vi hade rätt och att mäklaren/säljaren försökte lura oss att lägga ett högre bud.
Bra jobbatRubideux1987 skrev:
Svara att ni fortfarande är intresserade, men att ni känner er lite oroliga när de andra drog sig ur och därför behöver sänka ert bud lite
Klicka här för att svara
