Z
Vi har ute vårt hus för försäljning och har 2-3 stycken som är intresserade. Den ene lade ett bud som var under utgångspriset - vilket vi inte godtar - för att han inte hade fått högre lånelöfte. Nu har han dock fixat ett högre lånelöfte, men säger sig vilja vänta med att lägga bud tills någon annan gör det.

Varför gör man så? Är det inte lite korkat att invänta en eventuell budgivning, då blir ju huset dyrare? Och mäklaren har dessutom gjort klart att priset inte är förhandlingsbart.

Snikna jävlar kallas det. Ignorera. Håller oxå på att sälja huset och är lite förbluffad över människorna man stöter på. Hade en familj som varit här 5 gånger, jätteintresserade och mätit rum osv. Sedan lägger de ett bud på 200k längre än utgångspriset och tror att jag är minsta intresserad att sälja. Snillen...

De har väl läst i tidningarna att professor Stellan tycker att priserna skall ned med 40%. :) Reta inte upp er, klart de kan få lägga vilka bud de vill. Avvisa vänligt men bestämt.

Z
Nej, men det är svårt eftersom vi gärna vill få sålt. Vill han ha huset så köper han det ju till slut ändå, men på det här sättet så får vi gå och vänta i onödan tycker jag. Jag vill sätta igång med det nya huset nu!

Varför skall någon bjuda högre när det inte finns några andra bud?

På en hel del ställen i landet är utgångpriset detsamma som vad säljaren i en väldigt rosenröd dröm kan tro att huset är värt.

Hitta någon som vill bjuda högre så är ju problemet ur världen.

Jag kan förstå varför han vill vänta med att lägga bud. Han kanske ska på visning på ett annat hus om nån vecka och väntar därför, men om någon lägger bud på ert hus är han beredd att haka på.

zombra79 skrev:
Nej, men det är svårt eftersom vi gärna vill få sålt. Vill han ha huset så köper han det ju till slut ändå, men på det här sättet så får vi gå och vänta i onödan tycker jag. Jag vill sätta igång med det nya huset nu!
Det kanske är det han anar, så han vill bara vänta ut er innan ni accepterar det lägre priset?

Z
Men det kommer vi aldrig göra. Då har vi liksom inte råd att bygga i alla fall. Åtminstone inte något av dem husen vi vill ha. Dessutom har vi inte bundit upp oss på något. Vi kan backa när som.

zombra79 skrev:
Varför gör man så? Är det inte lite korkat att invänta en eventuell budgivning, då blir ju huset dyrare?
Jag tycker det verkar korkat att bjuda över sig själv.. Men det är jag det.

Z
Nyfniken skrev:
Jag tycker det verkar korkat att bjuda över sig själv.. Men det är jag det.
Nu fattade jag inte. :o

Han tror inte ni kommer få ett högre bud. därför vill han inte bjuda över sig själv.

Thomas59
Ingen anledning att bli upprörd över budgivare bara för att dom inte bjuder det man önskar.

Att en budgivare automatiskt ska bjuda över sig själv bara för att man inte accepterar det lagda budet är inte så troligt. Varför skulle dom göra det?

I dagsläget funkar det ofta fint att helt enkelt vänta ut säljaren. De som säljer i en så svag marknad som denna är antingen i knipa eller har planer tex bygga nytt, nytt jobb på annan ort osv som inte kan ändras så lätt. Till slut måste man sälja.

Säljare som lägger ut objekt på spekulation är få.

Ta det med ro, ni har ju ingen panik , och bli inte upprörd över spekulanters/budgivares beteende. Ni har ingen aning om vilka märkliga sidor som kan lockas fram hos annars normalt funtade personer då dom står inför kanske sitt livs största affär.

Om ert lägstapris/utgångspris är satt efter vad ni behöver för att kunna bygga får ni nog vara beredda på att det kanske inte är marknadsmässigt.

Z
Okej, då fattar jag. Om så är fallet så lär han få vänta väldigt länge, med tanke på att han bjöd 250 000 under utgångs priset. Dessutom så vet jag ju att han har skaffat ett lånelöfte nu så att han skulle kunna lägga utgångspriset.

Fast lite irriterad blir jag nog ändå. Hade han bara vetat exakt hur envis jag är så hade han gett upp direkt. Men det kanske inte är läge och ringa och upplysa honom om det. Så jag får väl vänta. Vilket är bland det värsta jag vet!

det är väl precis som med allt annat man säljer, det är inte värt mer än vad någon är villig att betala. Om ingen annan bjuder på huset är det uppenbarligen inte värt mer oavsett vad ni som säljare tycker? Klart man kan påbörja en budgivning under utgångspriset, ser inget som helst konstigt med det? OM ingen annan bjuder så är det helt enkelt upp till er och bedöma om det kommer att komma ett annat bud med tiden och i så fall hur länge ni kan vänta. Kommer inget bud så är det ju så enkelt att att ni har bara två val, sälja till hans bud eller inte sälja alls.

Jag tycker det är helt normalt att bjuda under ett utgångsbud, speciellt om man dessutom är den enda som budat. Varför skulle han höja sitt bud bara för att han fått ett högre löfte, han vill ju säkert ha penga rtill att ev gör aom en del om han får huset så varje krona sparad e ju en bra investtering istället...Han vill nog ha de pengarna lika mycket som ni vil, eller hur :-) ?

Staffans2000
Hejsan Zombra 79!!
För att en affär skall genomföras krävs det att TVÅ parter är överens. Alltså, det räcker inte med att DU talar om för den infantile spekulanten att huset är värt xxxxxxx sek. Han måste OCKSÅ tycka det. Dessutom gäller lagen om tillgång och efterfrågan även ditt hus. Om 250 000sek är mycket pengar för dig - år det sannorlikt även det för ev. köpare!!

Säljare med översittarfasoner typ "prutat och klart" gör det svårt för sig, eftersom de gör potentiella köpare förbannade.

Förra sommaren annonserade jag ut min De Soto 53a stationsvagn med Hemi. pris: 90 000sek. Bilen står fortfarande i mitt garage!!! Jag skall försöka igen. Nytt pris 70 000sek. Zombra! Vill man sälja får man anpassa sig efter marknaden, det gäller såval för hus, bilar, diskbänkar samt gigolos.

Mitt råd till dig Zombra 79 är att vara lite ödmjuk ifall du vill sälja, annars - sälj inte alls.

En i kören instämmande: Staffan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.